Citat:
Ursprungligen postat av
Rullskridsko
De verkar vara släppta enligt lokaltidningen. Kan dock inte läsa artikeln, men någon annan kanske kan citera något?
https://www.mariestadstidningen.se/2021/09/07/valdtaktsmalet-i-hovratten-mannen-slapps-fria/
Göta hovrätt har fattat ett häktningsbeslut i våldtäktsmålet, där tre män misstänks ha våldtagit en kvinna på en sammankomst i Mariestad.
Hovrättens beslut är att de två i tingsrätten dömda männen ska släppas på fri fot i väntan på dom.
Våldtäktsmålet avgjort i Göta hovrätt: Dom om två veckor
Två av männen dömdes i juni till tre års fängelse för våldtäkt. En friades.
Göta hovrätts beslut i häktningsfrågan ger indikationer om hur bedömningen kommer bli målet.
Lars Hurtig, advokat till en av männen, är nöjd.FOTO: PROCESS ADVOKATBYRÅ
Lars Hurtig, advokat till en av männen, meddelade att hans klient var lättad.
– Spontant är känslan, äntligen blev det rätt. Min klient har haft en tuff tid sedan i februari och det har fått stora konsekvenser i hans liv.
Det lär bli tal om skadestånd för den tid männen suttit häktad sedan i februari.
– Absolut, men det är praxis och inget kontroversiellt.
Åklagare Hampus Sabel inväntar hovrättens dom den 20 september.FOTO: ROLAND SVENSSON, ARKIVBILD
Åklagaren Hampus Sabel höll en låg profil dagen efter förhandlingen tog slut. Han inväntar nu hovrättens domslut den 20 september.
Dök det upp några nya grejor i hovrätten jämfört med tingsrättssförhandlingen?
– Nej, det skulle jag inte vilja säga att det gjort. Det har åberopats ny bevisning, men det har mest varit bevisning som utvecklat och förtydliga saker som man pratat om i tingsrätten, säger åklagaren Hampus Sabel.
Våldtäktsmålet: Vill ha tuffare straff för övergreppen
Försvaret har även åberopat egna uppgifter från en privat rättsläkare.
Vad handlar det om för grejor?
– Jag kan inte gå in på det i detalj, men man har diskuterat en viss webbhistorik och sådana här saker. Då har jag åberopat ytterligare bevisning i den delen för att förtydliga vissa saker. Försvaret har även åberopat egna uppgifter från en privat rättsläkare.
– Det här är saker som diskuterats även i tingsrätten, inget är helt nytt, utan det är bara att man från båda håll fört fram ytterligare bevisning i de delarna, berättar Hampus Sabel.
Fängelse för våldtäkt
Finns det någon ny bevisning mot mannen som frikändes i tingsrätten?
– Nej, det är inget nytt. Det handlar bara om att jag vill att Göta hovrätt gör en annan bedömning än tingsrätten.