• 1
  • 2
2006-12-22, 23:27
Medlem
Kallebollans avatar
Går att bygga själv också!

Är man lite händigt lagd och har...

- 1 äggvita

- nästan ett helt paket florsocker (Dansukkers, om det nu är så att förp.strl. skiljer sig åt)

- pepparmyntsolja / arom

- 1 påse mörk blockchoklad

... hemma kan bygga egna mintkakor som är tämligen lika fazers...

Vispa äggvitan skummig (inte så hård som till maräng, men straxt innan) och börja arbeta in florsocker till lagom konsistens (jag körde först med en slickepott och sedan med händerna när smeten började bli fast). Det går åt en hel del, inte riktigt ett helt paket men en 3/4 kanske. Blanda i pepparmyntsolja efter smak (och sort, apotekets sägs vara bättre än livsmedelsbutikens)

Rulla bollar och platta till. Om du gjort en fast smet kan du doppa i smält choklad direkt, annars låter du dom torka lite först. Vill man ha dom lite lösare får man låta dom vila i rumstemperatur över natten så ytan blir torr, vänd dom en gång i så fall.

Det var lite pyssligt (och kladdigt!) att mecka med chokladen, men efter ett tag kom jag på att spetsa plattorna på en gaffel, doppa ner dem i choklad, lägga dem på smörpapper och sedan skeda över choklad på överdelen och smeta ut runt om...

Sött & gott !
Citera
2006-12-23, 15:21
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebollan

- 1 äggvita

- nästan ett helt paket florsocker (Dansukkers, om det nu är så att förp.strl. skiljer sig åt)

- pepparmyntsolja / arom

Vispa äggvitan skummig (inte så hård som till maräng, men straxt innan) och börja arbeta in florsocker till lagom konsistens (jag körde först med en slickepott och sedan med händerna när smeten började bli fast). Det går åt en hel del, inte riktigt ett helt paket men en 3/4 kanske. Blanda i pepparmyntsolja efter smak (och sort, apotekets sägs vara bättre än livsmedelsbutikens)

Rulla bollar och platta till. Om du gjort en fast smet kan du doppa i smält choklad direkt, annars låter du dom torka lite först. Vill man ha dom lite lösare får man låta dom vila i rumstemperatur över natten så ytan blir torr, vänd dom en gång i så fall.

Det var lite pyssligt (och kladdigt!) att mecka med chokladen, men efter ett tag kom jag på att spetsa plattorna på en gaffel, doppa ner dem i choklad, lägga dem på smörpapper och sedan skeda över choklad på överdelen och smeta ut runt om...

Sött & gott !

Vore nog lättare att pensla dem med choklad,
vänta tills den har stelnat, och sedan pensla andra sidan.
Citera
2006-12-23, 15:22
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebollan

- 1 äggvita

- pepparmyntsolja / arom

Sött & gott !

Vore nog lättare att pensla dem med choklad,
vänta tills den har stelnat, (tar ju typ 1-2 min max) och sedan pensla andra sidan.
Citera
2007-02-20, 10:33
Medlem
Heaven/Hells avatar
Nu går fan på torra land... De har gjort om designen!

Så här ser de ut nu!

Ursäkta den dåliga bilden, tagen med mobilkamera då jag är på jobbet...

Har de då gjort om smaken? Ni som har förätit er på dem tidigare, vet att fyllningen tidigare var ganska torr, men fick munnen att vattnas. Nu är fyllningen mer flytande, dock med samma smak. Borta är oxå den räfflade ytan, ersatt med en slät yta med Fazer-märket i mitten.

Har ett par stycken till ligger, för att avnjutas under dagen...
Citera
2007-02-20, 10:51
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven/Hell
Har de då gjort om smaken? Ni som har förätit er på dem tidigare, vet att fyllningen tidigare var ganska torr, men fick munnen att vattnas. Nu är fyllningen mer flytande, dock med samma smak. Borta är oxå den räfflade ytan, ersatt med en slät yta med Fazer-märket i mitten.
Förpackningen gör inte så mycket.

Men att dom ändrat på innehållet och konsistensen!

Visserligen är den säkert god, men inte som förr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in