Citat:
Ursprungligen postat av
Gordon Blixt
Den allmänna förvaltningsrättsliga principen att den som har lättast att förete bevisning normalt också får göra det förändrar inte det faktum att Skatteverket måste göra sin inställning sannolik och om det är fråga om efterbeskattning mycket sannolik. Så det är inget "njaaa" över frågan om bevisbörda.
I det snäva juridiska perspektivet så stämmer det. Men jag vill framhärda att i ett vidare, rättsfilosofiskt perspektiv är det inte lika klart. Att å ena sidan säga att en part har bevisbörda men å andra sidan säga att den andra parten har skyldighet att producera bevis (emot sig själv) ser inte jag som förenligt. Den förvaltningsrättsliga principen här ser jag snarare som en mekanism för att sätta frågan om bevisbörda ur spel.
Min egen erfarenhet i att ha befunnit sig på "fel" sida om en skattetvist (anekdotiskt förvisso, men relevant) är att resonemanget ifrån Skatteverket går "vi misstänker att denna transaktion ej deklarerats korrekt och vi finner det sannolikt att så också är fallet då vi saknar information eller möjlighet att utkräva information för att säkerställa detta".
Däri problemet med den förvaltningsrättsliga principen, att den resulterar i cirkelresonemang där Skatteverket finner det sannolikt att en transaktion är suspekt enbart baserat på brist på information som skulle hävda motsatsen och genom det flyttar över bördan på motparten att producera bevis för sin oskuld.