2021-02-25, 08:42
Bannlyst
Vill bara veta den juridiska biten.

Säg att jag är misstänkt för ett brott i Sverige, då ska polisen bevisa att jag gjort det, Jag behöver inte bevisa min oskuld. Hittar dom inget som binder mig till brott utan endast misstankar blir man inte dömd?

Säg att man har låg inkomst men kör runt i en bil för runt 1 miljon och blir stoppad av polisen. Med all rätt förstår jag att dom blir misstänksamma för att pengarna är från kriminell verksamhet. Men måste jag enligt lag svara på frågor om detta om jag blir stoppad ? Kan dom ta min bil bara för som tror något?

Vi leker med tanken att jag faktiskt fått bilen betald av någon, men vill inte svara på några frågor vad kommer hända då?

Kommer polisen automatiskt börja ha span på mig då? Är det brottsligt att köra en dyr bil som inte är på kredit och man har låg inkomst?

Kan jag räkna med att bli stoppad 12 gånger per dygn i en Lamborghini i en mindre stad ?

Så om dom misstänker mig för ekonomiskt brottslighet men det finns inga riktiga misstankar mer än att jag kör en fin bil.

Vill bara prata om juridiska saker. Jag kör inte en bil i miljonklassen. Kör för tillfället en v90 från 2020 och blir aldrig stoppad.
Citera
2021-02-25, 08:48
Medlem
George Wittigs avatar
Det är inte polisen du ska oroa dig för i det läget utan Skatteverket. De tillämpar omvänd bevisbörda, dvs DU ska bevisa att du tjänat pengarna vitt och betalat de skatter du ska.
Citera
2021-02-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vill bara veta den juridiska biten.

Säg att jag är misstänkt för ett brott i Sverige, då ska polisen bevisa att jag gjort det, Jag behöver inte bevisa min oskuld. Hittar dom inget som binder mig till brott utan endast misstankar blir man inte dömd?

Säg att man har låg inkomst men kör runt i en bil för runt 1 miljon och blir stoppad av polisen. Med all rätt förstår jag att dom blir misstänksamma för att pengarna är från kriminell verksamhet. Men måste jag enligt lag svara på frågor om detta om jag blir stoppad ? Kan dom ta min bil bara för som tror något?

Vi leker med tanken att jag faktiskt fått bilen betald av någon, men vill inte svara på några frågor vad kommer hända då?

Kommer polisen automatiskt börja ha span på mig då? Är det brottsligt att köra en dyr bil som inte är på kredit och man har låg inkomst?

Kan jag räkna med att bli stoppad 12 gånger per dygn i en Lamborghini i en mindre stad ?

Så om dom misstänker mig för ekonomiskt brottslighet men det finns inga riktiga misstankar mer än att jag kör en fin bil.

Vill bara prata om juridiska saker. Jag kör inte en bil i miljonklassen. Kör för tillfället en v90 från 2020 och blir aldrig stoppad.

Nä, de kan inte ta din bil bara för att de "misstänker" något, de flesta sådana historier handlar ju om att "föraren" har skulder så man tar deras prylar.

döms du däremot för ett brott och inte kan bevisa att dina ägodelar INTE är införskaffade med vita pengar (gåvor genomgår samma process, var fick din fattiga kusin pengarna till gåvan ifrån, att du inte medverkar innebär bara att man utgår ifrån "det värsta" dvs ovan.. osv) så förverkas de då de tillskansats genom brott.

edit
självklart kan de "ta i beslag" om de misstänker att du gömmer/undanskaffar godset ifråga. men det är ju inte samma sak.
Senast redigerad av slö 2021-02-25 kl. 08:53.
Citera
2021-02-25, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Det är inte polisen du ska oroa dig för i det läget utan Skatteverket. De tillämpar omvänd bevisbörda, dvs DU ska bevisa att du tjänat pengarna vitt och betalat de skatter du ska.

Pengarna kommer ifrån spel som är skattefritt. Och skulle polisen eller skatteverket snoka så finns det bevis.

Men menar just om man blir stoppad gång på gång om man måste ha papper med sig.
Citera
2021-02-25, 09:01
Medlem
Jag kan tala om för dig att vi säger att du får ett arv efter din anhörig och pengarna sättes på banken du väljer. Så måste du visa papper från bodelning att pengarna fick du efter din "mormor".
Inte en chans att du tar en miljon och har med banker att göra.
Citera
2021-02-25, 09:03
Avslutad
Först vill jag reda ut en sak. Du låter som att du använder ordet "misstanke" rätt vardagligt. En juridisk misstanke är starkare än vad man menar i vardagen. För att du ska vara misstänkt för ett brott krävs mer än att en polis har en magkänsla. I alla fall i teorin. En polis kan i praktiken ta in dig på pissprov för att du "såg påverkad ut". Det tillämpas lite godtyckligt, men det centrala här är att det krävs konkreta omständigheter.

De kan inte beslagta en bil enbart för att du har låg inkomst. Men det är fullt tänkbart att du kan få ögonen på dig. Det är också tänkbart att du kommer bli stoppad ofta.
Citera
2021-02-25, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Först vill jag reda ut en sak. Du låter som att du använder ordet "misstanke" rätt vardagligt. En juridisk misstanke är starkare än vad man menar i vardagen. För att du ska vara misstänkt för ett brott krävs mer än att en polis har en magkänsla. I alla fall i teorin. En polis kan i praktiken ta in dig på pissprov för att du "såg påverkad ut". Det tillämpas lite godtyckligt, men det centrala här är att det krävs konkreta omständigheter.

De kan inte beslagta en bil enbart för att du har låg inkomst. Men det är fullt tänkbart att du kan få ögonen på dig. Det är också tänkbart att du kommer bli stoppad ofta.

Men blir jag stoppad behöver jag väl bara visa körkort och blåsa. Ställer dom frågor om bilen behöver jag väl inte svara?
Citera
2021-02-25, 09:33
Avslutad
Citat:
Men blir jag stoppad behöver jag väl bara visa körkort och blåsa. Ställer dom frågor om bilen behöver jag väl inte svara?
Du är nästan aldrig skyldig att svara på frågor från polisen. Även om de tar in dig på förhör har du rätt att sitta tyst.

Men polisens ord väger generellt tyngre än ditt, och om du vägrar svara på frågor kan de ganska lätt jävlas om de känner för det. Exempelvis genom att säga att du ser påverkad ut och ta in dig på pissprov.

Jag stödjer till fullo folk som inte gillar när polisen går över sina befogenheter och sätter hårt mot hårt. Men räkna med att det kan bli drygt.
Citera
2021-02-25, 09:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Det är Skatteverket som har bevisbördan för påstått oredovisade inkomster.
Citera
2021-02-25, 09:57
Medlem
Citat:

Varför skulle de ställa frågor om bilen om de stoppar dig i trafiken? Är bilen skriven på dig så har både Polisen och Skatteverket tillgång till sådana uppgifter och lär kontakta dig om de har frågor. Är den inte skriven på dig så har du ju bara lånat den och ev. frågor om hur den är betald lär ställas till ägaren.
Citera
2021-02-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det är Skatteverket som har bevisbördan för påstått oredovisade inkomster.

Njaaa. Om Skatteverket inte har praktisk möjlighet att inhämta nödvändig information för sin utredning men du har det så kan de kräva att du producerar och levererar den informationen. Om du vägrar kommer det ligga dig till last i en skattetvist.

Så visst, tekniskt sett har Skatteverket bevisbördan, men de kan ålägga dig att producera de bevisen. Något som ofta blir fallet med pengar som inkommit ifrån exempelvis utländska avsändare där skatteverket saknar rätt eller makt att utkräva information.
Citera
2021-02-28, 17:49
Medlem
Citat:

Om du blir stoppad är du skyldig att:

Stanna för polismans tecken.
Vid förfrågan uppvisa en giltig fordonslegitimation (alltså för de behörigheter du har).
Du är sedan skyldig att ha en bil i vägdugligt skick, rena regplåtar, fungerande belysning och skattat samt påställd.
Du är skyldig att se till att bilen har minst en trafikförsäkring.
Du är sedan skyldig att se till att barn är bältade i bilen.
Du är skyldig att se till att du inte transporterar farligt gods över "fri mängd", vilket är några dunkar spolarvätska, några färgburkar.
Du är sedan skyldig till att se till att du inte har vapen löst i bilen som inte är packade för transport.
Du är skyldig att se till att du framför en bil med en godkänd LASTSÄKRING!

Det är allt.

Du kan vägra blåsa, vägra göra andra prover, vägra att skriva på böter, vägra att kliva ur bilen, vägra att prata med polisen. Men du får stå för konsekvenserna av dina handlingar när polisen trappar upp våldet mot dig.

Du kan även göra som en del av oss andra; kasta kort på polismannen och sedan ge denne 1 månads hög av analoga skrivarblad. Då brukar den mest hårdsinte konstapeln i småbilarna rygga tillbaka och släppa igenom dig. De vill helst inte ta i färdskrivarinformation och yrkesbehörigheter med tång. Så länge du inte råkar på en gammal konstapel från tunga gruppen, för då får du själv sitta i bilen i 2 timmar medan de roar sig med att plocka isär din bil (bokstavligen).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in