Citat:
Ursprungligen postat av
Chloemmm
Men blir jag stoppad behöver jag väl bara visa körkort och blåsa. Ställer dom frågor om bilen behöver jag väl inte svara?
Om du blir stoppad är du skyldig att:
Stanna för polismans tecken.
Vid förfrågan uppvisa en giltig fordonslegitimation (alltså för de behörigheter du har).
Du är sedan skyldig att ha en bil i vägdugligt skick, rena regplåtar, fungerande belysning och skattat samt påställd.
Du är skyldig att se till att bilen har minst en trafikförsäkring.
Du är sedan skyldig att se till att barn är bältade i bilen.
Du är skyldig att se till att du inte transporterar farligt gods över "fri mängd", vilket är några dunkar spolarvätska, några färgburkar.
Du är sedan skyldig till att se till att du inte har vapen löst i bilen som inte är packade för transport.
Du är skyldig att se till att du framför en bil med en godkänd LASTSÄKRING!
Det är allt.
Du kan vägra blåsa, vägra göra andra prover, vägra att skriva på böter, vägra att kliva ur bilen, vägra att prata med polisen. Men du får stå för konsekvenserna av dina handlingar när polisen trappar upp våldet mot dig.
Du kan även göra som en del av oss andra; kasta kort på polismannen och sedan ge denne 1 månads hög av analoga skrivarblad. Då brukar den mest hårdsinte konstapeln i småbilarna rygga tillbaka och släppa igenom dig. De vill helst inte ta i färdskrivarinformation och yrkesbehörigheter med tång. Så länge du inte råkar på en gammal konstapel från tunga gruppen, för då får du själv sitta i bilen i 2 timmar medan de roar sig med att plocka isär din bil (bokstavligen).