2021-02-24, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Nej, inte garanterat. De frågar ju av en anledning. Om de tror på ditt svar kommer de inte att gräva i dina bankkonton.

Hur mycket pengar har du egentligen? Du ska alltså sitta på 1,5 miljoner (netto) innan du behöver bry dig.

Nej men dom kommer få upp ögonen för annat.
Citera
2021-02-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Nej men dom kommer få upp ögonen för annat.

Är du inte misstänkt för ekonomisk brottslighet kommer inte dina konton granskas.
På sin höjd begär de ut saldot, dvs kollar hur mycket pengar du har totalt.

Det är ganska sällan som polisen bryr sig om att kolla någons inkomst/förmögenhet utan man går nästan alltid på vad som uppges när det skall fastställas dagsböter.

Men det är klart har du dykt upp till förhör i en sprillans ny bil värd 1mille och bling bling för flera hundra tusen på dig och du uppger 0 i inkomst och förmögenhet så kanske det blir en granskning.
Citera
2021-02-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vad krävs för att polisen ska kontakta banken och kolla hur mycket pengar man har?

Var på förhör idag, då jag blivit anmäld för hot, vilken egentligen inte är.ett hot men personen har tolkat det som ett hot. Ord mot ord alltså.

Gav min förklaring på det hela, och dom frågade min inkomst, jag har pengar men som ingen myndighet ska lägga näsan i blöt i.

Så frågan kan dom kolla pengar på banken fast man inte blivit dömd? Kollar dom alltid pengar på banken om man får böter?

.vi pratar tillgångar på banken, inte inkomst

Det är rätt vanligt att polisen frågar om din ekonomiska situation i samband med förhör. Polisen vill ta reda på dagsbotsuppgifterna. Det är mycket osannolikt att de kommer att begära ut bankuppgifter. Om det du skriver stämmer verkar det som att förundersökningen kommer att läggas ned. Då finns det ännu mindre anledning att gräva i din ekonomi eftersom det inte ens är aktuellt med böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in