2021-02-24, 16:28
Bannlyst
Vad krävs för att polisen ska kontakta banken och kolla hur mycket pengar man har?

Var på förhör idag, då jag blivit anmäld för hot, vilken egentligen inte är.ett hot men personen har tolkat det som ett hot. Ord mot ord alltså.

Gav min förklaring på det hela, och dom frågade min inkomst, jag har pengar men som ingen myndighet ska lägga näsan i blöt i.

Så frågan kan dom kolla pengar på banken fast man inte blivit dömd? Kollar dom alltid pengar på banken om man får böter?

.vi pratar tillgångar på banken, inte inkomst
Citera
2021-02-24, 16:37
Medlem
mingtians avatar
Hahaha "vilket egentligen inte är ett hot"

Erkänn att det va ett hot men att du trodde att du skulle komma undan? Mig veterligen baseras inga böter på vad du har på banksaldot.
Citera
2021-02-24, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Hahaha "vilket egentligen inte är ett hot"

Erkänn att det va ett hot men att du trodde att du skulle komma undan? Mig veterligen baseras inga böter på vad du har på banksaldot.

Det var inte direkt ett hot som jag ska döda dig eller jag vet vart du bor osv.

Varför frågar dom om jag har pengar på banken då
Citera
2021-02-24, 16:48
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm

Det spelar ingen roll, man kan hota folk på ca 2000+ andra vis.

Jag vet inte, du får väl fråga dom.
Citera
2021-02-24, 16:49
Medlem
Citat:

Dom fråga efter din inkomst, inte om du har pengar på banken. Böter baseras på inkomst.
Citera
2021-02-24, 16:52
Medlem
Imagoos avatar
Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med 50 till och med 1000 kronor, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt.

https://www.lawline.se/answers/16821
Citera
2021-02-24, 17:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med 50 till och med 1000 kronor, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt.

Å tusan. Trodde de enbart gick på inkomst. Man lär så länge man lever.
Citera
2021-02-24, 17:25
Bannlyst
Citat:

Så dom kommer garanterat se vad jag har på banken? Har 4 olika banker, ska dom ringa varje bank som finns
Citera
2021-02-24, 17:35
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Så dom kommer garanterat se vad jag har på banken? Har 4 olika banker, ska dom ringa varje bank som finns
Nej, inte garanterat. De frågar ju av en anledning. Om de tror på ditt svar kommer de inte att gräva i dina bankkonton.

Hur mycket pengar har du egentligen? Du ska alltså sitta på 1,5 miljoner (netto) innan du behöver bry dig.
Citera
2021-02-24, 17:54
Medlem
Imagoos avatar
Citat:

De kollar din självdeklaration.
Citera
2021-02-24, 18:06
Medlem
constants avatar
Citat:
De kollar din självdeklaration.
Där ser man inte banktillgångar. Möjligen att man kan ana sig till aktieinnehav, men det framgår inte direkt.

Deklarationen i sin helhet tror jag inte de kollar utan anledning. Endast de offentliga uppgifterna.
Citera
2021-02-24, 18:44
Medlem
Till typ 100 procent kör de på uppgifterna som personen uppgav som inkomst. Om ni riskerar dagsböter så säg ALLTID en låg siffra. Roligaste som finns är folk som försöker sätta sig över polisen som förhör dem och upppger inkomster som vida överstiger deras egentliga inkomster och gråter ut sen för att de fick ett så högt belopp. Kan kanske hända att om det är nån som de vet tjänar bra ljuger så kollar de upp det.
Även om övriga pengar än inkomst kan/ska räknas så har jag aldrig hört talas om nån som drabbats av det. Kan iof väl vara för att folk med mkt bundet eller sparat kapital har så pass hög inkomst att de redan slår i taket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in