Citat:
Ursprungligen postat av
Hamleys
Om man slår nån i huvudet med nåt hårt och tungt så kan det knappast komma att betraktas som våld inom ramarna för nödvärn som vi redan har konstaterat.
Då är det sannolikt bättre att skjuta nån i benet.
Även om du är chockad och rädd så är det möjligtvis en förmildrande omständighet.
Rimligtvis borde det vara så att man får skjuta för att freda sitt hus om man får inbrott men så verkar det inte vara.
Vet inte vad du syftar på med att vi redan har konstaterat. Rättsfall?
Det finns två färska fall från HD och hovrätten om folk som torskat med jaktvapen, Vallåkra och något annat än Kontentan var att man är körd, möjligen om man varnar, skjuter varningsskott och sen skjuter kanske man kan klara sig. Vill man döda knivbeväpnat drägg som gör intrång är jag övertygad om att ett slag med tillhygge ger klart bättre förutsättningar för nödvärn. Ett tillhygge är ett mindre farligt vapen än en, det är inte ens ett vapen.
Jag var i chock och har dessvärre inget finprecisionsreglage för hur hårt jag kan slå, hammaren var det som fanns tillgängligt, var ska man annars slå honom? osv shit happens när du bryter dig in hos folk. Klart bättre än att ta fram det farligaste vapen som finns.