2021-02-24, 11:27
Medlem
FieryBirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Inte bara honom det var tur för .. den som även med legala vapen skjuter en migrant oavsett vad denne gör får känna på rättsväsendets hela styrka. Medans migranten i fråga släpps rutinmässigt.

Det enda du kan göra om du drabbas av en home invasion är att i tysthet ta hand om problemet och sedan gömma det, för om det framkommer att du ens gav migranten en örfil är det dig rättsväsendet agerar mot.

Sverige 2000+
Ja, den dagen som man blir tvungen till att i självförsvar skjuta en angripare och staten kommer för att avväpna en så är det väl lika bra att gå all-in och även försvara sig mot dem.
Citera
2021-02-24, 12:01
Medlem
Nej inte flyktingboendet. Örboholmsvägen
Citera
2021-02-24, 12:04
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Nej inte flyktingboendet. Örboholmsvägen

Jaha, hände det här, på denna gata? google.com/maps Maps2
Senast redigerad av Uteliggarn 2021-02-24 kl. 12:10.
Citera
2021-02-24, 18:23
Medlem
smoerreboms avatar
Mkt mkt större chans att klara sig här om man sätter en kökskniv i halsen på han eller krossar skallen med tillhygge. Det är samma mynt eller mindre och snubben hade kniv i närheten av barnen. Det går att bygga ett solitt försvar på, adrenalin, fanns inget annat i närheten och omsorg över barnen ...

Skjutvapen kommer alltid vara tabu och mot kniv är det kört.
Citera
2021-02-24, 18:27
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Mkt mkt större chans att klara sig här om man sätter en kökskniv i halsen på han eller krossar skallen med tillhygge. Det är samma mynt eller mindre och snubben hade kniv i närheten av barnen. Det går att bygga ett solitt försvar på, adrenalin, fanns inget annat i närheten och omsorg över barnen ...

Skjutvapen kommer alltid vara tabu och mot kniv är det kört.

Hade det varit olagligt om man hade hälsat honom välkommen med en hagelbössa?
Citera
2021-02-24, 19:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Han, enligt uppgift, mycket våldsam vid gripandet, han sparkar på polisen och vrålar ”Allahu Akbar” samtidigt som han blir pepparsprejad.

Mycket oväntat...
Citera
2021-02-24, 20:50
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Hade det varit olagligt om man hade hälsat honom välkommen med en hagelbössa?
Vid nödvärn får våldet inte vara uppenbart oförsvarligt och man jmf vad du använder mot vad den andre gör. Hagelgevär på snubbe med kniv är klart mer våld och sen finns det rent allmänt i svensk rätt en sträng syn på skjutvapen eftersom de ska användas till jakt det är en intrång i snutens våldsmonopol.

Hugger du den där snubben och friserar ihop detaljerna lite finns det goda möjligheter att klara sig skulle jag säga.
Citera
2021-02-24, 22:43
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Vid nödvärn får våldet inte vara uppenbart oförsvarligt och man jmf vad du använder mot vad den andre gör. Hagelgevär på snubbe med kniv är klart mer våld och sen finns det rent allmänt i svensk rätt en sträng syn på skjutvapen eftersom de ska användas till jakt det är en intrång i snutens våldsmonopol.

Hugger du den där snubben och friserar ihop detaljerna lite finns det goda möjligheter att klara sig skulle jag säga.

Nä att döda en inbrottstjuv är svårt att göra ostraffat i Sverige.
Elpistol får man väl heller inte ha?

Hur fan ska man försvara sig om man hamnar i en sån situation?
Citera
2021-02-24, 22:53
Medlem
Citat:

Man har såklart ett par tyska brukshundar om man bor i en villa.. ryska raser går bra också
Citera
2021-02-25, 01:11
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:

Som jag sa, hugg han med kökskniv eller slå allt vad du pallar en ggr huvudet med tungt och hårt tillhygge. Frisera situationen med eventuella vittnen och säg att det gick jävligt fort, du var chockad o rädd för att han skulle skada barnen, kaotisk situation total panik bla bla

Han hade en kniv och du tog det som fanns.

Hundar är säkert bra skuldhänseende men jag gissar att staten kommer vilja ta dem eller avliva dem?
Citera
2021-02-25, 09:21
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Som jag sa, hugg han med kökskniv eller slå allt vad du pallar en ggr huvudet med tungt och hårt tillhygge. Frisera situationen med eventuella vittnen och säg att det gick jävligt fort, du var chockad o rädd för att han skulle skada barnen, kaotisk situation total panik bla bla

Han hade en kniv och du tog det som fanns.

Hundar är säkert bra skuldhänseende men jag gissar att staten kommer vilja ta dem eller avliva dem?

Om man slår nån i huvudet med nåt hårt och tungt så kan det knappast komma att betraktas som våld inom ramarna för nödvärn som vi redan har konstaterat.
Då är det sannolikt bättre att skjuta nån i benet.

Även om du är chockad och rädd så är det möjligtvis en förmildrande omständighet.
Rimligtvis borde det vara så att man får skjuta för att freda sitt hus om man får inbrott men så verkar det inte vara.
Citera
2021-02-25, 10:32
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Om man slår nån i huvudet med nåt hårt och tungt så kan det knappast komma att betraktas som våld inom ramarna för nödvärn som vi redan har konstaterat.
Då är det sannolikt bättre att skjuta nån i benet.

Även om du är chockad och rädd så är det möjligtvis en förmildrande omständighet.
Rimligtvis borde det vara så att man får skjuta för att freda sitt hus om man får inbrott men så verkar det inte vara.
Vet inte vad du syftar på med att vi redan har konstaterat. Rättsfall?

Det finns två färska fall från HD och hovrätten om folk som torskat med jaktvapen, Vallåkra och något annat än Kontentan var att man är körd, möjligen om man varnar, skjuter varningsskott och sen skjuter kanske man kan klara sig. Vill man döda knivbeväpnat drägg som gör intrång är jag övertygad om att ett slag med tillhygge ger klart bättre förutsättningar för nödvärn. Ett tillhygge är ett mindre farligt vapen än en, det är inte ens ett vapen.

Jag var i chock och har dessvärre inget finprecisionsreglage för hur hårt jag kan slå, hammaren var det som fanns tillgängligt, var ska man annars slå honom? osv shit happens när du bryter dig in hos folk. Klart bättre än att ta fram det farligaste vapen som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in