2021-02-23, 23:51
Medlem
Jag bor idag i hyresrätt i en förort till en storstad. I några år har jag haft långt att pendla till jobbet och spenderat mycket tid på tåg/buss. Jag har sparat länge och fått ihop 2 milj som placerats på sparkonton med låg ränta (jag vet, borde kört börsen men alltid varit feg). Sparandet har alltid varit tänkt att gå till bostadsköp i stan när jag väl fått ett välbetalt fast jobb. Nu har jag bra lön, fast jobb och nästa steg är egentligen bostadsköp för att komma närmare stan och jobb. Men sen kickade Corona in..

Nu jobbar jag heltid distans, slipper pendla, delar boende med vän och har därför mycket låg hyra och utgifter. Hela jobbet kör distans och lär göra så resten av året. Stan lockar även något mindre med tanke på att Corona gör städerna mer tråkiga och stängda.

Jag vet inte vad jag ska göra med pengarna just nu. Jag såg bostadsköp som ett sätt att komma närmare jobb men också som en investering av mitt kapital som växer på hög på räntekonton. Men om distansarbete är det nya så vet jag inte om jag ska hyra, köpa ändå, eller hur jag bör investera. Är lite rädd också för hur inflation ska påverka mitt kapital just nu.

Hur tänker ni här, har ni några råd kring hur jag bör investera mitt kapital? Någon i likande situation, hur resonerade du? Kan tänka mig att det finns en del som fått en tankeställare i och med distansarbetet.

Mvh
Citera
2021-02-24, 00:10
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Att jobba på distans tror jag kommer öka även efter corona även om du givetvis kommer vara på jobbet. Jag tror många företag kommer godkänna en 50/50 lösning om allt snurrar på som det ska med uppgifter.

Just nu är priserna höga i stan så varför inte vänta och se hur kraven ser ut framöver. Kanske kan du sätta in en del av pengarna på någon fond och låta de jobba medans du väntar och letar.

Lycka till och gör inget förhastat även om kompisboende kanske inte är det perfekta resten av livet.
Citera
2021-02-24, 00:12
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag köpte min bostad när priserna låg på topp 1998, ångrar mig som satan att jag inte lyssnade på Flashback... Eller inte....
Citera
2021-02-24, 03:12
Medlem
Assboulders avatar
Jag tycker att det är viktigt att köpa bostad så tidigt som möjligt. Prisklass är mindre viktigt.
Men välj främst ort efter var du vill bo, någorlunda långsiktigt 5-8 år. Köpte min första bostad när jag var 19 för ca 1.5 miljoner. Är 28 år idag och sedan dess flyttat 4 gånger.
Den nuvarande lägenheten jag bor i kostade 3.5 miljoner 2018. Har med värdeökningen på de tidigare lägenheterna kunnat "byta upp mig", har inte behövt tillsätta mer sparpengar för mina senare bostadsköp.
Citera
2021-02-27, 10:52
Medlem
Ja mitt företag kommer sannolikt köra 50/50 framöver oavsett Corona som det låter så behovet att bo närmare stan för att minskapendlandet lär minska. Pendlingen har varit det jobbigaste tidigare och den största anledningen till varför jag velat flytta. Däremot har jag ändå sett det som ganska nice att bo närmare stan, finns lite mer att göra osv.

Men jag ser bostadsköp som en investering ändå. Om nu fler resonerar som jag så blir jag lite nervös att bostadspriserna rör sig neråt när fler kan jobba hemma mer. Däremot ligger pengarna på bankkonton med låg ränta så inte mycket vinning där heller.
Citera
2021-03-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag köpte min bostad när priserna låg på topp 1998, ångrar mig som satan att jag inte lyssnade på Flashback... Eller inte....

Ok, så för att du gjorde en bra affär genom att köpa 1998 kommer det vid varje givet tillfälle nu och i framtiden alltid vara en bra affär att köpa en bostad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in