• 1
  • 2
2021-02-25, 13:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Vet inte riktigt hur du menar, men hos SHB kan du sätta in 15.000 kontant per 30-dagars period i insättningsautomat. Fast det går ju bara till det kontot som är kopplat till kortet man använder.

Att i ett senare skede göra en överföring/gåva när pengarna finns på ditt konto lär knappast föranleda några frågor.

De tycker jag är rätt skumt faktiskt. I praktiken innebär de att man kan tvätta 15 000 varje månad. Men de är inte som är syftet.
Citera
2021-02-25, 13:13
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Eftersom du pratar om insättningsautomat måste jag fråga - ska gåvan vara kontanter eller via banköverföring?

Kontanter blir banken orolig även vid ganska små summor. Överföringar går oftast fint utan frågor på miljonbelopp, givet att inget är ovanligt (ex utlandsbetalningar är betydligt mer suspekta än betalningar mellan två svenska bankkonton). Det beror också på hur mottagaren och framför allt avsändarens konton och användande sett ut historiskt.

Inga kontanter.

Jag använde mer som reference om kan sätta in pengar i storlekordningen 15 000 månaden så vore de konstigt om dom krånglade vid överföringar även om de gäller större belopp
Citera
2021-02-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De tycker jag är rätt skumt faktiskt. I praktiken innebär de att man kan tvätta 15 000 varje månad. Men de är inte som är syftet.

Det är inget skumt med det, det är Handelsbankens policy:
https://www.handelsbanken.se/sv/priv...tala/kontanter
Men sätter man regelbundet in max med kontanter i insättningsautomat varje månad, dröjer det nog inte så länge innan man får en del frågor.

Jag förstår faktiskt inte ditt problem, varför skulle du inte kunna göra överföringar som gåva? Vad är du orolig för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in