2021-02-23, 19:26
Bannlyst
https://www.google.se/maps/@60.2811152,12.5045458,3a,90y,221.48h,63.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sySG7Yu7uUg4b4iRSchqwIQ!2e0!7i1 6384!8i8192

Exemplet ovan är gränsen mellan Norge och Sverige. Gränsen går mitt på vägen och på höger sida ser ni då ett hus som är precis på den norska sidan. Tittar man bakåt så ser man också något slags konstverk med stenar som markerar precis där gränsen går. Så låt oss säga att det helt plötsligt sker ett bråk där en person hugger ner en annan precis på gränsen. Vilken stat är det då som ansvarar för mordutredning osv? Om vi säger att mordet sker precis vid det norska huset som är på norskt territorium och det av någon tillfällighet åker förbi en svensk polis på den svenska sidan av gränsen, får då den svenska polisen ta sig in i gården och stoppa knivbråket och gripa gärningsmannen och hålla förhör osv.?
Citera
2021-02-23, 19:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har för mig att man gjorde en hel tv-serie om det där problemet. Den heter Bron.
Citera
2021-02-23, 19:29
Avstängd
Svenska och Norska polisen samarbetar vid gränsövergångar, precis som en svensk polis får tjänstgöra en bit in i Danmark vid Öresundsbron
Citera
2021-02-23, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har för mig att man gjorde en hel tv-serie om det där problemet. Den heter Bron.
Förutom att Bron är dansk och inte norsk så får du 4/5 rätt!
Citera
2021-02-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Förutom att Bron är dansk och inte norsk så får du 4/5 rätt!
Så vitt jag kan se i inlägget nämns inte någonstans att Bron skulle vara norsk. Du får 0/5 rätt.
Citera
2021-02-23, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Svenska och Norska polisen samarbetar vid gränsövergångar, precis som en svensk polis får tjänstgöra en bit in i Danmark vid Öresundsbron
Var regleras det? Svara gärna vilket lands domstol som tar hand om ärendet om brotten skett på båda sidorna? T.ex. ett första knivhugg på den svenska sidan och sedan på norska sidan.
Citera
2021-02-23, 20:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Förresten. Tror ni att folk som bor precis vid den norska gränsen, t.ex. huset som jag visade, är norrmän och pratar norska? Eller kan de båda språken?
Folk som bor i huset är endera svenska eller norska medborgare - och har gått i skola med sina landsmän.
Folk som bor vid gränsen talar ganska lika dialekter. Det är inga problem att förstå varandra för att man kliver över gränsen - däremot kan givetvis en del skillnader finnas, givet att de går i olika skolor och därmed lär sig olika språk i grunden och pratar med befolkning och släkt på svenska respektive norska.

Sker brottet på vägen så är det "konstverket" - gränsplattan - som avgör vilket stat som ansvarar, däremot kan samarbete ske mellan polis i Norge och Sverige.
Sker brottet i villan/på tomten så beror det på i vilket land fastigheten är registrerad och därmed tillhör.

Edit
Norrmän och svenskar brukar väl för övrigt inte ha svårt att förstå varandra annars heller?

Jag blev däremot förvånad på Island över hur många islänningar som förstår svenska .. det tyckte jag var underligt.
Senast redigerad av micro113 2021-02-23 kl. 20:42.
Citera
2021-02-23, 20:40
Medlem
Det fär var öddligt. På södra jylland har vi detta:
https://maps.app.goo.gl/3trZ38TzdxFYFxcw9

Krogen till vänster ligger i Tyskland, huset till höger i Danmark vägrn tror jsg är tysk, det finns en till väg på sndra didsn husrn då de dom bor där kan åka därifrån utan att lämna Danmark.
På krogen, jag har ätit lunch där, pradar de både tyska och danska (min svenska förstod de med), betala kunde man göra i danska eller euro. Dankort gick också bra.

I Schweiz finns ett hotell där gränsen till Frankrike går igenom hotellet. I några rum har msn huvudända och fotändan av dängrn i olika länder.

Vad händer vid brott? På något sätt får man avgöra vilken jurisdiktion som gäller. Även om polisen samarbetar måste man avgöra vilken domstol och lag som ska döma.
Citera
2021-02-23, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det fär var öddligt. På södra jylland har vi detta:
https://maps.app.goo.gl/3trZ38TzdxFYFxcw9

Krogen till vänster ligger i Tyskland, huset till höger i Danmark vägrn tror jsg är tysk, det finns en till väg på sndra didsn husrn då de dom bor där kan åka därifrån utan att lämna Danmark.
På krogen, jag har ätit lunch där, pradar de både tyska och danska (min svenska förstod de med), betala kunde man göra i danska eller euro. Dankort gick också bra.

I Schweiz finns ett hotell där gränsen till Frankrike går igenom hotellet. I några rum har msn huvudända och fotändan av dängrn i olika länder.

Vad händer vid brott? På något sätt får man avgöra vilken jurisdiktion som gäller. Även om polisen samarbetar måste man avgöra vilken domstol och lag som ska döma.
fan vad coolt
Citera
2021-02-23, 22:33
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
https://www.google.se/maps/@60.2811152,12.5045458,3a,90y,221.48h,63.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sySG7Yu7uUg4b4iRSchqwIQ!2e0!7i1 6384!8i8192

Exemplet ovan är gränsen mellan Norge och Sverige. Gränsen går mitt på vägen och på höger sida ser ni då ett hus som är precis på den norska sidan. Tittar man bakåt så ser man också något slags konstverk med stenar som markerar precis där gränsen går. Så låt oss säga att det helt plötsligt sker ett bråk där en person hugger ner en annan precis på gränsen. Vilken stat är det då som ansvarar för mordutredning osv? Om vi säger att mordet sker precis vid det norska huset som är på norskt territorium och det av någon tillfällighet åker förbi en svensk polis på den svenska sidan av gränsen, får då den svenska polisen ta sig in i gården och stoppa knivbråket och gripa gärningsmannen och hålla förhör osv.?

Jag tror polisen i gränsområdet ser väldigt pragmatiskt på detta - de har såklart varit med om liknande situationer tidigare. Börjar ett bråk i Sverige blir det väl gissningsvis ett svenskt ärende, med norskt bistånd. Eller att norsk polis tar det om det är en känd norsk kriminell som är MGM. Åklagarna känner säkert varandra väl och polisen får agera på grannlandets territorium.

Man samverkar och reder ut, inget dramatiskt, på samma sätt som när utredningar berör flera polisdistrikt inom landet.
Citera
2021-02-24, 02:00
Medlem
Bartman777s avatar
Om ett lik hittas med halva kroppen liggandes på svensk mark, och andra halvan på norsk mark. Vad händer då?
Citera
2021-02-24, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Om ett lik hittas med halva kroppen liggandes på svensk mark, och andra halvan på norsk mark. Vad händer då?

Då samarbetar man i utredningen
Man försöker fastställa vart mordet skett och det är i landet där brottet begåtts som det kommer bli åtal om det går så långt.

Hur man lägger upp utredningen kommer man överens om och det kommer troligtvis till stor del avgöras av hur resurserna på plats ser ut samt så klart om ifall man kan klargöra tidigt vart brottet begåtts.
Oavsett kommer det åtminstone i början innebära att man samarbetar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in