Citat:
Ursprungligen postat av
tunnelgatan
Förresten. Tror ni att folk som bor precis vid den norska gränsen, t.ex. huset som jag visade, är norrmän och pratar norska? Eller kan de båda språken?
Folk som bor i huset är endera svenska eller norska medborgare - och har gått i skola med sina landsmän.
Folk som bor vid gränsen talar ganska lika dialekter. Det är inga problem att förstå varandra för att man kliver över gränsen - däremot kan givetvis en del skillnader finnas, givet att de går i olika skolor och därmed lär sig olika språk i grunden och pratar med befolkning och släkt på svenska respektive norska.
Sker brottet på vägen så är det "konstverket" - gränsplattan - som avgör vilket stat som ansvarar, däremot kan samarbete ske mellan polis i Norge och Sverige.
Sker brottet i villan/på tomten så beror det på i vilket land fastigheten är registrerad och därmed tillhör.
Edit
Norrmän och svenskar brukar väl för övrigt inte ha svårt att förstå varandra annars heller?
Jag blev däremot förvånad på Island över hur många islänningar som förstår svenska .. det tyckte jag var underligt.