2021-02-23, 17:50
Medlem
SmyghukareNs avatar
Hej!

Undrar bara om man har rätt att vara med i vilken fackförening man vill?

Jag förstår att vara i rätt fack så att säga underlättar, men om en person är med i fel fack, kan dom då, eller har dom då laglig rätt att då, nobba den personen om den söker hjälp?

Grovt exempel - en busschaufför borde vara med i Transport, men råkar hamna på Unionen i stället - kan då Unionen nobba personen bara för att man är med i fel fack?
Citera
2021-02-23, 17:56
Medlem
Nej det kan dom inte. Men som du skriver väljer man fack efter yrke. Och facket ställer inte uppför dig om du jobbar under fel kollektivavtal.

Är man med i fel fack, så får man ingen ersättning vid strejk, vid uppsägningar förhandlar facket bara enligt gällande kollektivavtal och blir det tvist kan facket inte förhandla för dig, likaså kan du inte löneförhandla
Citera
2021-02-23, 18:15
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Har man "fel" politiska åsikter brukar man inte få vara fackligt engagerad...
Citera
2021-02-23, 18:25
Medlem
Silverfiskarnas avatar
I Sverige har vi föreningsfrihet, vilket innebär att man får vara med i vilken förening man vill. Dock kan olika föreningar ha olika krav för att bevilja någon medlemskap vilket är vettigt. Man kan således vara med i vilket fackförbund som helst förutsatt att man uppfyller medlemskraven, dock är det ganska menlöst att vara med i ett fack som inte har huvudavtalet på arbetsplatsen i de allra flesta fall men det finns såklart undantag. Jag kan t.ex tycka att hamnarbetarförbundet borde erkännas även om de inte äger huvudavtalet.

Ett fackförbund som saknar huvudavtal kan hjälpa en medlem som hamnat i tvist men det är i regel jäkligt trögrott om fackförbundet med huvudavtalet inte ställer upp av goodwill.
Citera
2021-02-23, 18:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du kan gå md i vilket fack du vill, så länge de tillåter dig som kund. För de kan givetvis neka dig om de vill.
Citera
2021-02-23, 19:12
Medlem
På min arbetsplats är folk med i 4 olika fack, och några inte alls.

Alla får jobba efter det avtal som det största facket har förhandlat fram, men alla har ju fackliga representanter, och lika mycket skydd (förutom de oorganiserade).

Och de olika fackförbunden hjälps givetvis åt vid förhandlingar och liknande.
Citera
2021-02-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du kan gå md i vilket fack du vill, så länge de tillåter dig som kund. För de kan givetvis neka dig om de vill.
Tack Helge, det var ovanligt klarsynt och välmodererat för att vara du.
Citera
2021-02-23, 19:48
Medlem
Ordet du söker är "felorganiserad". Unionens tidning Kollega om saken:
https://www.kollega.se/risk-att-vara-med-i-fel-fack#
Citera
2021-02-23, 21:34
Medlem
SmyghukareNs avatar
Tack för alla svar, mera upplyst i frågan nu!

Inte lätt att hålla reda på allt...
Citera
2021-02-24, 04:41
Medlem
killawifes avatar
Jag var tidigare medlem i Svenska målarförbundets fackförbund. När jag började jobba i butik så frågade jag dom om det spelade nån roll. Jag fick då svaret att det inte var säkert att jag kunde få någon hjälp från dom vid en ev. konflikt med min arbetsgivare då de jobbade med olika fält. Jag tyckte att det var konstigt men det var 200:- billigare i månaden att vara med i handels så jag bytte.
Citera
2021-02-24, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Grovt exempel - en busschaufför borde vara med i Transport, men råkar hamna på Unionen i stället - kan då Unionen nobba personen bara för att man är med i fel fack?

Kanske lite petig men normalt är det Kommunal som har avtal med bussbolagen och inte Transport.

Och ja, när man går med i ett fackförbund brukar de kräva att du har anknytningar till ett av deras avtalsområden, byter du sedan så brukar de inte ha koll på det och så länge du betalar medlemsavgiften blir du inte utesluten (dvs om du inte är offentlig med att du röstar på SD).

Vad gäller strejk som någon tog upp så är det normalt inom LO att om ett förbund tar ut en arbetsplats i strejk och de har LO's stöd så kommer individen att få ersättningen även om den är med i ett annat av LO's förbund. Men det gäller om båda förbunden är med i LO. Dock är det från strejk till strejk det avgörs men normalt är det den normala gången mellan LO förbunden.

Problemet med att vara med i fel fack är att de inte är part i kollektivavtalet och kan enbart företräda dig på individbasis om något händer, de får inte heller fortlöpande information från företaget om vad som händer och om omorganisationer och allt annat möjligt som det förbund som har avtal får.
Citera
2021-02-27, 19:54
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag var tidigare medlem i Svenska målarförbundets fackförbund. När jag började jobba i butik så frågade jag dom om det spelade nån roll. Jag fick då svaret att det inte var säkert att jag kunde få någon hjälp från dom vid en ev. konflikt med min arbetsgivare då de jobbade med olika fält. Jag tyckte att det var konstigt men det var 200:- billigare i månaden att vara med i handels så jag bytte.

Det handlar om att det kan bli svårt för ett fackförbund att hävda en medlems rätt om dom inte har tecknat ett kollektivavtal med arbetsgivaren. Då kan dom inte ställa ett enda krav i praktiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in