2021-02-23, 09:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Bil är alltid minusaffär.
Jag har en bil som säkert gått upp 150k kr under tiden jag ägt den i värde,men fortfarande en minusaffär när man räknar in alla pengar man lagt ned på att nöjesåka med den, försäkringar m.m

Men att räkna med 0 värde bli riktigt skevt.
Minus blir det (nästan) alltid men det måste ändå vara kopplat till verkliga värdet.
Jag är inte redo att hålla med. Har på totalen definitivt gjort plusaffär, försäkring, soppa, olja och delar inräknat. Kaffe och diverse mackor på vägen exkluderat. Har dock gjort utlandsaffärer med import i samband med semestrar, låter väl riktigt tattigt men det är billigare än flyg.

Jag räknar statistiskt där 0 är +-0 i balansen. Att bilen skulle vara värdelös (d.v.s. noll) är orimligt, jag håller med!
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-23 kl. 10:01.
Citera
2021-02-23, 09:59
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Köper man en bil för 100 000 så kan man ju bokföra kostnaden deå, om man senare säljer den ett år senare för 50 000 kan man ju se det som man tjänat 50 000 då.

Det blir lite rörigt om man använder vardagsspråk. Egentligen: Kostnad = utgift - intäkt. Du vet inte vad bilen kostade förrän du sålt den. I ditt fallet (alla andra variabler utanför kalkylen) blev det alltså 100" - 50" = 50". Bilen kostade 50". Hade du sålt bilen för 150" hade du kunnat säga att du tjänade 50".
Citera
2021-02-23, 10:03
Medlem
Jag kör bilar för 20 000 typ. Då räknar jag inte med någon värdeminskning så utan mer att den är värd 0 om några år. De allra flesta som köer nya bilar byter väl efter tre år och då kan det ju va intressant att veta lite hur mycket det kostar.
Citera
2021-02-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det blir lite rörigt om man använder vardagsspråk. Egentligen: Kostnad = utgift - intäkt. Du vet inte vad bilen kostade förrän du sålt den. I ditt fallet (alla andra variabler utanför kalkylen) blev det alltså 100" - 50" = 50". Bilen kostade 50". Hade du sålt bilen för 150" hade du kunnat säga att du tjänade 50".

Men det var inte vad TS beskrev i sitt första inlägg.

TS beskrev att kosnaden för bilen togs i samband med inköpet.
Hur han sen refererar till ev. andrahansvärde beskriver TS inte.

Altså bör TS se ev. andrahandsvärde so en intäkt när den ev. faller ut.

Men jag kan förstå att vissa bostavstrogna kan ha svårt med normal logik.
Citera
2021-02-23, 10:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Altså bör TS se ev. andrahandsvärde so en intäkt när den ev. faller ut.

Intäkt är rätt term! Men det var inte det du skrev, du använde orden "kostnad" och "tjäna" på ett vardagsmässigt men strikt ekonomiskt felaktigt sätt. Man tjänar inte pengar på att sälja något för mindre än vad man köpte det för.
Citera
2021-02-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Intäkt är rätt term! Men det var inte det du skrev, du använde orden "kostnad" och "tjäna" på ett vardagsmässigt men strikt ekonomiskt felaktigt sätt. Man tjänar inte pengar på att sälja något för mindre än vad man köpte det för.

Nej. Men som om man räknar som TS gör så bör man se det som att man tjänat en slant på att sälja den begagnade bilen.
Jag bara konstaterade från ett allmänt privat resonemang.
Inte en strikt bokföringsteknisk resonemang.
Hala tankesättet blir lite skevt om man skall resonera från ett strikt ekonomiskt bokföringstekniskt resonemang.
Dvs. Du missförstod troligen medvetet mitt inlägg.
Citera
2021-02-23, 10:24
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag kanske har missat något. Varför denna besatthett av att räkna på värdeminskning?

- En bil är konsumtion, inte en investering. Du räknar väl inte på värdemisnkning när du köper andra konsumtionsvaror? Varför skulle du göra det på bil?

- Ponera ovan givet faktum, så skiljer sig kostnaden för eventuellt billån inte från någon annan räntekostnad. Du beräknar den på samma sätt som alla andra debt services payments inom konsumtionslån. T.ex: bilen gör att du kan åka till ett jobb som ger högre lön = bättre kassaflöden.

- Värdemisnkingen är irrelevant. Utgångspunkten för konsumtionsvaror är att du får tillbaka 0:-. Annars trillar du i fällan att du kan "räkna fram en bra deal", det finns inga bra bilköp. De eventuella kassaflöden som bilägandet kan hjälpa dig med har ingenting med själva bilen att göra. Det hänger endast ihop med dina kassaflöden och eventuella räntekonstnader.

Att räkna på värdeminskning på sin bil är en form av mental bokföring för att det ska kännas lite bättre och lura dig själv att du gjort ett bra köp.

Det fetade. Konstigt exempel, men ...
Om du köper en bil som minskar med 100 000 kronor i värde per år för att få 50 000 kronor mer i lön är det en dålig investering.
Om du köper en bil som minskar med 50 000 kronor i värde per år för att få 100 000 kronor mer i lön är det en bra investering.
Hur vet man detta utan att räkna med värdeminskningen?
Senast redigerad av WhiteNightFlight 2021-02-23 kl. 10:25. Anledning: .
Citera
2021-02-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag kör bilar för 20 000 typ. Då räknar jag inte med någon värdeminskning så utan mer att den är värd 0 om några år. De allra flesta som köer nya bilar byter väl efter tre år och då kan det ju va intressant att veta lite hur mycket det kostar.
Jag gör som du, beroende på pris på bilen vill jag att den håller ett visst antal månader. Jag vill hålla värdeminskningen på en rimlig nivå och i mitt fall ska den ligga på mindre än 500 / månad. Så din bil för 20000 ska I mitt fall leva längre än 40 månader för att jag ska vara nöjd
Citera
2021-02-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Jag gör som du, beroende på pris på bilen vill jag att den håller ett visst antal månader. Jag vill hålla värdeminskningen på en rimlig nivå och i mitt fall ska den ligga på mindre än 500 / månad. Så din bil för 20000 ska I mitt fall leva längre än 40 månader för att jag ska vara nöjd

Jo men lite så tänker jag med. Visst har jag slagit ut det så ibland med. Och ser man det så är det ju alltid väldigt bra att ha billiga bilar länge... Sen gör jag inga kalkyler direkt men reparationskostnaderna kan ju öka såklart om man har bilen länge. Å andra sidan har det mer med tur att göra tycker jag. Säg bilar som är 15-20 år och har gått 30 000 mil. Nåt krånglar nästan alltid men ibland kanske de kan gå felfritt ett helt år.
Citera
2021-02-23, 12:03
Medlem
TrueCs avatar
Hur kan det vara svårt att förstå? Köper du en pegueot kombi för 280.000 och säg att du får tillbaka 100.000 efter fyra år. Men du tittar på en merca som kostar 360.000 som du får uppskattningsvis 240.000 för om fyra år? Tar du inte in det i beaktande har du antingen otroligt mycket pengar, eller så är du korkad.

Eller jo, i en situation har du rätt. Som morsan som köper en bil och kör den tills däcken i princip ramlar av efter 15-20 år. Då kan du räkna det som en ren konsumtionsvara!
Citera
2021-02-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag kanske har missat något. Varför denna besatthett av att räkna på värdeminskning?

Därför att det flesta lever på mindre marginaler. De vill maximera sin köpkraft hela tiden på bekostnad av framtida köpkraft, men ändå.
Citera
2021-02-23, 14:22
Medlem
Karmans avatar
Håller med. Sparar man ihop pengar för att köpa en konsumtionsvara som en bil, är det bara trams att räkna med värdeminskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in