2021-02-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostPaxAmericana
Jag kräver ersättning från svenska staten för det ni svenskar gjorde gjorde mot mina skånska släktingar under 1600- och 1700-talet.

Ge mig 50 miljoner kronor så förlåter jag er för allt lidande jag genomgått.
This, sen tar jag gärna 50-100 mil till som repatreringskostnader för karolinernas våldtäkt av norra Polen
Citera
2021-02-23, 12:27
Medlem
En av de allra bästa italienska ambassadörerna genom tiderna, speciellt i den del av
världen som stundtals har benämnts Mörka Afrika ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Subsahariska_Afrika
Citera
2021-02-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Italienare ses inte på med blida ögon i Afrika efter deras kolonisering och härjningar i Etiopioen m.m. Skulle tro att gemene afrikan hyser agg mot européer överlag efter alla hundratals år av folkmord vi ägnat oss åt där nere, så att hitta nån som är beredd att vedergälla är nog inte svårt.
Du skulle bli förvånad över hur fel du har men det är inte konstigt eftersom att det är den bilden vi blir matade med. Gemene afrikan hyser inte agg mot europer även om det finns stora grupper som gör det i Sydafrika och vissa andra länder. Uppfattningen att Europa ägnat sig åt folkmord i Afrika stämmer inte helt heller men det är för en annan tråd.

Däremot är stora delar av Afrika fattiga i relation till Europa (Den extrema fattigdomen är nästan utrotad, men den relativa är vidsträckt). De flesta tror alltså att alla vita är rika och därför är det oftast dem som råkar ut för kriminalitet och riskerar dö.

De flesta Afrikaner är likgiltiga eller positivt inställda till Europa och väst.
Citera
2021-02-23, 13:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Att hysa agg mot någon som tyranniserat ens kontinent i århundraden är inte samma sak som att slentrianhata människor för deras hudfärg. För att försoning ska bli möjlig måste förstås imperialismen upphöra och skadestånd utbetalas i stor skala. Man gottgör inte någon för århundraden av felbehandling på en dag. Det är en process som tar - och måste få ta - tid. Afrikanerna har all rätt att vara arga på oss.

Vem skall betala skadestånd till vem ?
Tror du på riktigt att det var Engländare, Fransoser och Portugiser som la båten vid ankar
och vandrade 30-40 mil in i landet för att ta slavar ?

Det var svarta män som tog slavar och förde dom till kusten för att säljas.
Den folkgruppen som var slav ena dagen kunde vara slavhandlare 5 år senare.

Om nu Europa skall betala skadestånd så kan dom ju be Araberna att betala först för dom miljoner
slavar dom tog under 100 tals år, sen kan vi skicka dom pengarna vidare till Västafrika.
Citera
2021-02-23, 13:24
Medlem
Citat:
Att hysa agg mot någon som tyranniserat ens kontinent i århundraden är inte samma sak som att slentrianhata människor för deras hudfärg. För att försoning ska bli möjlig måste förstås imperialismen upphöra och skadestånd utbetalas i stor skala. Man gottgör inte någon för århundraden av felbehandling på en dag. Det är en process som tar - och måste få ta - tid. Afrikanerna har all rätt att vara arga på oss.

Du är fan helt jävla dum i huvudet, på riktigt alltså.

Med din logik har jag all rätt att vara arg och rasisthata både svenskar och danskar för det de nationerna gjort mot Skåne!

Jag vill ha pengar av Sverige och Danmark för att för flera hundra år sedan slogs de på mina förfäders mark och bla tvingade dem att lära sig svenska.

Typisk idiot som du ”något hände förr i tiden därför har jag, som aldrig påverkats av händelsen eller var med och skapade händelsen, skyldighet att betala, buga och bocka för ättlingarna för de som var på andra sidan av den historiska händelsen”

Om du nu förespråkar mångkulturella samhällen utan artificiella gränser (såsom en annan användare citerade dig på), så har du ju verkligen ett kontraproduktivt synsätt att nå ditt ideala samhälle. Dvs en grupp ska ha rätt att vara arga och handla utefter den känslan gentemot en annan grupp som bara ska hålla käften och ta det.

Tar du dina mediciner?
Citera
2021-02-23, 13:34
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Om du nu förespråkar mångkulturella samhällen utan artificiella gränser (såsom en annan användare citerade dig på), så har du ju verkligen ett kontraproduktivt synsätt att nå ditt ideala samhälle. Dvs en grupp ska ha rätt att vara arga och handla utefter den känslan gentemot en annan grupp som bara ska hålla käften och ta det.

Nej, din incel-tönt. Jag skrev att hela världen bör bli en harmonisk plats utan gränser, men att vägen dit är lite krokigare än att bara riva ner alla murar. Först måste vi FÖRSONAS, vilket är en process som tar lång tid - och ännu längre på grund av att såna som du systematiskt motarbetar alla försök till försoning.

Om en man har misshandlat sin fru och eldat ner hennes hus räcker inte en ursäkt. Han måste visa vilja att bättra sig. Han kommer att dömas till fängelse. Och trots detta kommer inte kvinnan att lita på honom igen. Förtroendet är förstört. Men de kan bli vänner och umgås i framtiden om mannen visar att han är värdig det. Ett första steg är att byga upp huset han brände ner.
Citera
2021-02-23, 14:26
Medlem
Citat:
Nej, din incel-tönt. Jag skrev att hela världen bör bli en harmonisk plats utan gränser, men att vägen dit är lite krokigare än att bara riva ner alla murar. Först måste vi FÖRSONAS, vilket är en process som tar lång tid - och ännu längre på grund av att såna som du systematiskt motarbetar alla försök till försoning.

Om en man har misshandlat sin fru och eldat ner hennes hus räcker inte en ursäkt. Han måste visa vilja att bättra sig. Han kommer att dömas till fängelse. Och trots detta kommer inte kvinnan att lita på honom igen. Förtroendet är förstört. Men de kan bli vänner och umgås i framtiden om mannen visar att han är värdig det. Ett första steg är att byga upp huset han brände ner.

Jag är tillräckligt gammal för att vara uppväxt i ett Sverige där det inte fanns rasism eller sexism. Men nu när man dillar om diverse genusteorier och vill inskränka yttrandefriheten så sysslar många i min ålder med att påpeka att de är de riktiga rasisterna och att de är de riktiga fascisterna.

Sluta.

Det är bara patetiskt. Vi har lämnat de stadiet sedan länge. Nu måste man slå tillbaka, med våld om så behövs. Och vi kan aldrig gå tillbaka till det gamla eftersom våra fiender vill förgöra oss och det samhälle som vi hade byggt.

På samma sätt tycker jag att Italien ska bomba. Självklart vet man inte riktigt vilken gruppering som ligger bakom, eller vem som hade sanktionerat det. Skit samma. Bomba. Sannolikheten att oskyldiga drabbas av bombningen är försvinnande liten.
Citera
2021-02-23, 15:51
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

arvssynd alltså. fräsch värdering. är du registrerad medlem i NSDAP?
Citera
2021-02-23, 17:28
Medlem
Sjukt att inte italienarna hade fler livvakter för sin ambassadör , speciellt i ett oroligt Kongo
Citera
2021-02-23, 17:55
Medlem
rokossovskys avatar
Att en ambassadör dödas är förvisso sorgligt, men han hade inget där att göra.

Det är dags att Italien släpper Afrika. Den koloniala storhetstiden är nog över nu.

Idag är det Kina som har något att erbjuda afrikanerna. De bygger samhällen tillsammans med afrikanerna där européerna tidigare härskat och söndrat.
Citera
2021-02-23, 22:25
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Att en ambassadör dödas är förvisso sorgligt, men han hade inget där att göra.

Det är dags att Italien släpper Afrika. Den koloniala storhetstiden är nog över nu.

Idag är det Kina som har något att erbjuda afrikanerna. De bygger samhällen tillsammans med afrikanerna där européerna tidigare härskat och söndrat.

Ska vi inte ha ambassader i Afrika ?
Citera
2021-02-23, 23:37
Medlem
Uranusismightybigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostPaxAmericana
Jag kräver ersättning från svenska staten för det ni svenskar gjorde gjorde mot mina skånska släktingar under 1600- och 1700-talet.

Ge mig 50 miljoner kronor så förlåter jag er för allt lidande jag genomgått.

Du kan få tillbaka skåne, om du lovar att ta stockholm ochså, som plåster på såren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in