2021-02-21, 19:52
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag hoppas detta är rätt forum.

Jag har en exträn H-disk som jag tidgare använt i ubuntu. Nu vill jag använda den i en windows dator och har testat flera format FAT, FAT32 samt NTFS.

När jag kopplar in den i windows datorn ser datorn disken oavsett vilket av formaten ovan som jag använder. Men de går bara att lägga in mycket små filer detta trots att disken är tom och är på 200 gig.
Citera
2021-02-21, 19:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Syns HDD under Diskhanteringen? Är HDD formaterad?
Citera
2021-02-21, 20:23
Medlem
FAT klarar inte i närheten av en så stor disk.

FAT32 går i princip men Windows krånglar ofta till det med en massa begränsningar som inte egentligen finns i själva specifikationen. Filstorleken är också max 4GB.

NFTS är helt OK om du bara skall ha datorn kopplad till samma Windowsdator hela tiden. Har du prövat att formattera den i diskhanteraren i Windows (och kollat att din partition fyller hela utrymmet!)?

Vill du kunna flytta disken mellan datorer inkl med Linux och MAC så är nog exFAT bättre.
Citera
2021-02-21, 20:36
Medlem
Flickpojkens avatar
De ordande sej. De verkar nu som att xFAT funkar. PÅ både Ubuntu och windows.
Citera
2021-02-21, 20:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De ordande sej. De verkar nu som att xFAT funkar. PÅ både Ubuntu och windows.
"Extärn"

Varför inte bara köra NTFS? Ser ingen anledning till att det inte borde funka med båda.
Citera
2021-02-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
"Extärn"

Varför inte bara köra NTFS? Ser ingen anledning till att det inte borde funka med båda.

"borde" funka och funkar är rätt olika saker. Det är som gjort för problem om man delar en disk med ett journalförande filsystem mellan datorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in