Citat:
Ursprungligen postat av
lilavioler
jo det förstår jag men jag tänkte han fortsätter driva tvisten men den andre slutar dyka upp till förhandlingar, rättegång vad det nu kallas då blir det ju ingen tvist
kanske hakade upp mig på ordval eller missförstånd dig men det verkade som du menade att det är den som stämde som kan bestämma om tvisten ska fortsätta, men det går ju inte om den andre ej deltar i tvisten då måste man ju tvinga honom på nåt vis
att konsekvensen blir att han förlorar hästen är ju en annan sak
en död djur har väl inget ekonomiskt värde möjligen kan ägare få nåt för slakt detaljerna men det vet jag inte hur det fungerar med
och premiss i den här diskussionen är ju att hästen inte här något värde enligt trådstart
Då har han ju förlorat tvisten, eftersom rätten då dömer till förmån för den som stämt.
Han kommer inte polishämtas, utan ärendet kan avgöras utan hans närvaro. Den andre vinner då på "walk over" helt enkelt.
Det blir värdet av den levande hästen som det blir frågan om. Precis som det hade blivit värdet av den stulna hunden som levande och inte värdet på kadavret.
Väljer den som stämt att dra tillbaka ärendet så avslutas det mao. Väljer denna att fortsätta med att stämma för rättighet och kompensation så fortsätter ärendet.
Väljer den som blir stämd att aktivt delta så fäller rätten ett avgörande efter att ha hört båda sidor, väljer den som blivit stämd att inte delta så fäller rätten avgörandet med ena sidans utsagor/dokumentation som grund.
Den som blivit stämd kan inte avgöra att ärende skall läggas ner.