2021-02-22, 14:15
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jaså, jag trodde det heter enskilt åtal.
vad skulle denna talan vid domstol om ansvar för brott heta istället då, menar du?
För ett namn måste den väl ha?

Nej, det här är inget enskilt åtal heller.
Citera
2021-02-22, 14:20
Medlem
Citat:
vad skulle denna talan vid domstol om ansvar för brott heta istället då, menar du?
Det är ingen talan vid domstol om ansvar för brott, utan det är en civilrättslig tvist om bättre rätt till lös egendom.
Citera
2021-02-22, 14:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Enskilt åtal förutsätter ju att det finns ett brott att åtala för.
Här är det ju en tvist det handlar om, inte något brott då kan det aldrig bli frågan om åtal vare sig enskilt eller från åklagare.
Citera
2021-02-22, 16:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Vad är det då i så fall?
Citera
2021-02-22, 16:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Det är ingen talan vid domstol om ansvar för brott, utan det är en civilrättslig tvist om bättre rätt till lös egendom.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Enskilt åtal förutsätter ju att det finns ett brott att åtala för.
Här är det ju en tvist det handlar om, inte något brott då kan det aldrig bli frågan om åtal vare sig enskilt eller från åklagare.

Citat:
Vad är det då i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Jag tror ni har rätt.
Tack.
Citera
2021-02-22, 18:09
Medlem
Citat:
Jag tror ni har rätt.
Tack.
Den som vill få något utfört, eller som oftast, betalt för något lämnar in en ansökan om stämning riktad mot den som man anser vara gäldenär. Sedan skall rätten avgöra vem som har rätt till vad. Mycket summarisk beskrivning, men börjar så i samtliga fall. Småmål, mäl där värdet av det omtvistade inte överstiger ett halvt prisbasbelopp.
Citera
2021-02-22, 18:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inferno9
Tänk er att A och B tvistar om vem som äger en häst. Hästen står hos A men B anser sig vara rättmätig ägare och stämmer A. Medan tvisten pågår dör hästen (inte pga försummelse från A:s sida utan av helt naturliga orsaker som hade hänt även om B hade skött om den).

I slutändan visar det sig att B hade rätt och om hästen fortfarande hade levt hade B tilldömts ägandet.

Anta också att hästen inte har något ekonomiskt värde (typ som en bondkatt).

För det första: fortsätter man processen efter att hästen dött eller avslutar man den pga det inte längre finns något att tvista om? Det var ju aldrig fråga om skadestånd för uteblivna vinstpengar, avelsintäkter eller liknande. Allt handlade om huruvida A eller B skulle få ha hästen som sällskap.

Vad händer med rättegångskostnaderna, beroende på svaret på föregående fråga?
Det är den som stämt som avgör om man fortsätter tvisten.
Är hästen död så är det väl logiskt att dra tillbaka stämningen - och då står var och en för sina uppkomna kostnader.
Citera
2021-02-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är den som stämt som avgör om man fortsätter tvisten.
Är hästen död så är det väl logiskt att dra tillbaka stämningen - och då står var och en för sina uppkomna kostnader.
men om den som stämt trots allt skulle fortsätta tvisten då den andre kan väl inte vara skyldig att fortsätta också eller hur menar du här
Citera
2021-02-24, 11:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilavioler
men om den som stämt trots allt skulle fortsätta tvisten då den andre kan väl inte vara skyldig att fortsätta också eller hur menar du här
Jo, om du blivit stämd så måste du ju försvara dig. Har du inget att invända mot kravet så kommer ju domstolen se det som samtycke och döma till den andres fördel.

Det är den som lagt en stämning som kan dra tillbaka den, alternativt att domstolen anser att det inte finns underlag för stämning och därför inte tar upp det till förhandling.

Gäller det en egendom i form av ett djur så finns ett värde som kan utkrävas även efter att djuret avlidit.

Du kan inte sno en hund och slippa ersätta ägaren bara för att hunden avlivats/dött t ex.
Citera
2021-02-24, 13:21
Medlem
jo det förstår jag men jag tänkte han fortsätter driva tvisten men den andre slutar dyka upp till förhandlingar, rättegång vad det nu kallas då blir det ju ingen tvist

kanske hakade upp mig på ordval eller missförstånd dig men det verkade som du menade att det är den som stämde som kan bestämma om tvisten ska fortsätta, men det går ju inte om den andre ej deltar i tvisten då måste man ju tvinga honom på nåt vis

att konsekvensen blir att han förlorar hästen är ju en annan sak

en död djur har väl inget ekonomiskt värde möjligen kan ägare få nåt för slakt detaljerna men det vet jag inte hur det fungerar med
och premiss i den här diskussionen är ju att hästen inte här något värde enligt trådstart

Citat:
Jo, om du blivit stämd så måste du ju försvara dig. Har du inget att invända mot kravet så kommer ju domstolen se det som samtycke och döma till den andres fördel.

Det är den som lagt en stämning som kan dra tillbaka den, alternativt att domstolen anser att det inte finns underlag för stämning och därför inte tar upp det till förhandling.

Gäller det en egendom i form av ett djur så finns ett värde som kan utkrävas även efter att djuret avlidit.

Du kan inte sno en hund och slippa ersätta ägaren bara för att hunden avlivats/dött t ex.
Citera
2021-02-24, 13:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilavioler
jo det förstår jag men jag tänkte han fortsätter driva tvisten men den andre slutar dyka upp till förhandlingar, rättegång vad det nu kallas då blir det ju ingen tvist

kanske hakade upp mig på ordval eller missförstånd dig men det verkade som du menade att det är den som stämde som kan bestämma om tvisten ska fortsätta, men det går ju inte om den andre ej deltar i tvisten då måste man ju tvinga honom på nåt vis

att konsekvensen blir att han förlorar hästen är ju en annan sak

en död djur har väl inget ekonomiskt värde möjligen kan ägare få nåt för slakt detaljerna men det vet jag inte hur det fungerar med
och premiss i den här diskussionen är ju att hästen inte här något värde enligt trådstart
Då har han ju förlorat tvisten, eftersom rätten då dömer till förmån för den som stämt.

Han kommer inte polishämtas, utan ärendet kan avgöras utan hans närvaro. Den andre vinner då på "walk over" helt enkelt.

Det blir värdet av den levande hästen som det blir frågan om. Precis som det hade blivit värdet av den stulna hunden som levande och inte värdet på kadavret.

Väljer den som stämt att dra tillbaka ärendet så avslutas det mao. Väljer denna att fortsätta med att stämma för rättighet och kompensation så fortsätter ärendet.

Väljer den som blir stämd att aktivt delta så fäller rätten ett avgörande efter att ha hört båda sidor, väljer den som blivit stämd att inte delta så fäller rätten avgörandet med ena sidans utsagor/dokumentation som grund.

Den som blivit stämd kan inte avgöra att ärende skall läggas ner.
Citera
2021-02-24, 14:57
Medlem
ja ok då är jag med hur du menade utom det med värdet på hästen
Citat:
Då har han ju förlorat tvisten, eftersom rätten då dömer till förmån för den som stämt.

Han kommer inte polishämtas, utan ärendet kan avgöras utan hans närvaro. Den andre vinner då på "walk over" helt enkelt.

Det blir värdet av den levande hästen som det blir frågan om. Precis som det hade blivit värdet av den stulna hunden som levande och inte värdet på kadavret.

Väljer den som stämt att dra tillbaka ärendet så avslutas det mao. Väljer denna att fortsätta med att stämma för rättighet och kompensation så fortsätter ärendet.

Väljer den som blir stämd att aktivt delta så fäller rätten ett avgörande efter att ha hört båda sidor, väljer den som blivit stämd att inte delta så fäller rätten avgörandet med ena sidans utsagor/dokumentation som grund.

Den som blivit stämd kan inte avgöra att ärende skall läggas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in