2021-02-21, 06:27
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
ÄLSKAR kaffe men de senaste 5 åren klara min mage inte av mer än 1 kopp om dagen. Allt annat leder till illamående, hjärtklappning och taskig mage. I min ungdom kunde jag dricka 2 baljor kaffe om dagen utan att påverkas nämnvärt.

Är det nån som känner igen sig? Varför blir det såhär när man kommer upp i medelåldern eller är det bara jag?

Har försökt dricka koffeinfritt men det är inte samma sak tyvärr.
Citera
2021-02-21, 07:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
ÄLSKAR kaffe men de senaste 5 åren klara min mage inte av mer än 1 kopp om dagen. Allt annat leder till illamående, hjärtklappning och taskig mage. I min ungdom kunde jag dricka 2 baljor kaffe om dagen utan att påverkas nämnvärt.
Testa koffeintabletter eller energidryck, för att se om det handlar om koffeinet.

Du kan även prova espresso eller cappuccino för att se om det är garvsyran.

Prova även andra beredningsformer som kokt, presso, snabbkaffe (som har ett oförtjänt dåligt rykte) med mera.

En variant är att ta ett par Novalucol efter kaffet.
Senast redigerad av constant 2021-02-21 kl. 07:52.
Citera
2021-02-21, 08:16
Medlem
Soulflowers avatar
Jag känner absolut igen mig. Jag kunde i min ungdom dricka två kannor svart kaffe om dagen, sen fick jag någon idé om att jag skulle sluta med kaffe av någon anledning och avvänjde mig.
Flera år senare kom kaffesuget tillbaka men jag klarade inte av att dricka en kopp ens utan att behöva vara inom 10 sekunder till en toalett för det satte fart på magen något våldsamt. Ibland direkt, ibland efter några minuter.
Nu klarar jag av en kopp med havremjölk på morgonen, och kan ibland fixa en kopp till på eftermiddagen, men nästan aldrig svart.

I perioder med ångest är koffeinet ingen höjdare utan jag får hjärtklappning de luxe, inte bara av kaffe utan även energidrycker och liknande.
Citera
2021-02-21, 09:59
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower

I perioder med ångest är koffeinet ingen höjdare utan jag får hjärtklappning de luxe, inte bara av kaffe utan även energidrycker och liknande.

Precis samma här, fast minus ångesten då! Energidrycker får hjärtat att rusa nåt enormt ändå finns kaffe behovet där, vill så gärna ta en andra och tredje kopp oavsett om det är svart, latte eller cappucino eller macchiato som är min favorit. Ser så mysigt ut när andra sitter på café och sippar på en kaffe medans jag tar en vatten (gillar inte läsk eller the).
Citera
2021-02-21, 10:00
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Testa koffeintabletter eller energidryck, för att se om det handlar om koffeinet.

Du kan även prova espresso eller cappuccino för att se om det är garvsyran.

Prova även andra beredningsformer som kokt, presso, snabbkaffe (som har ett oförtjänt dåligt rykte) med mera.

En variant är att ta ett par Novalucol efter kaffet.

Prövat det mesta även koffein tabletter tom novalucol men till ingen nytta.
Citera
2021-02-21, 10:56
Medlem
Thraxxs avatar
Jag har exakt samma problem men jag är så beroende av kaffe så jag dricker det varje dag ändå oavsett annars exploderar mitt huvud.
Citera
2021-02-21, 20:13
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Jag har exakt samma problem men jag är så beroende av kaffe så jag dricker det varje dag ändå oavsett annars exploderar mitt huvud.

skönt att jag inte är den enda iaf!!
Citera
2021-02-21, 20:33
Medlem
Citat:

Är det nån som känner igen sig? Varför blir det såhär när man kommer upp i medelåldern eller är det bara jag?

Har försökt dricka koffeinfritt men det är inte samma sak tyvärr.

Träffade en gång en man som sa att han inte tålde kaffe - på grund av sitt alkoholmissbruk.
Citera
2021-02-21, 22:30
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Träffade en gång en man som sa att han inte tålde kaffe - på grund av sitt alkoholmissbruk.

??? Och? Vad är din poäng?
Citera
2021-02-21, 22:59
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:

Har inget alkoholmissbruk att tala om hur skulle det påverka nedbrytandet av koffein menar du?
Citera
2021-02-21, 23:40
Medlem
Citat:
??? Och? Vad är din poäng?

Citat:
Har inget alkoholmissbruk att tala om hur skulle det påverka nedbrytandet av koffein menar du?

Jag menar nog inget annat än att jag träffat denne - som sa så.
Jag minns också att han var lite darrhänt. Det hände nog ihop med hans alkoholism.
Jag fick ingen förklaring - men jag frågade faktiskt, och han svarade lite irriterat att det är så för svåra alkoholister.
Och jag har inte fördjupat mig i det heller. Men om det är så - kan det ju vara bra känna till.

Jag har aldrig upplevt något som du beskriver. Men en viss verkan på tarmsystemet tycker jag ändå kaffe har.
Citera
2021-02-22, 10:40
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Jag menar nog inget annat än att jag träffat denne - som sa så.
Jag minns också att han var lite darrhänt. Det hände nog ihop med hans alkoholism.
Jag fick ingen förklaring - men jag frågade faktiskt, och han svarade lite irriterat att det är så för svåra alkoholister.
Och jag har inte fördjupat mig i det heller. Men om det är så - kan det ju vara bra känna till.

Jag har aldrig upplevt något som du beskriver. Men en viss verkan på tarmsystemet tycker jag ändå kaffe har.

Jaha , du menade så. Intressant ändå man kan ju tro att om man är alkoholist så klarar ens mage rätt mycket. Har fler i min bekantskapskrets som bälgar i sig kaffe som om det vore saft och energidrycker undrar vad det har att göra med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in