Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-20, 21:29
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag undrar hur man skapar en whonix workstataion som är mindre än 100 gigabyte?

Om man använder en vanlig ISO fil kan man ju sätta upp sin VM först och välja "fixed size" i stället för dynamic size. DE går inte med live filer (som whonix) då man bara klickar på filen och så instalerar den sej själv.

Jag testade att sätta upp en VM först och sedan försöka lägga in whonix instalations fil under storage. Föga förvånande gick inte de.

Annledningen till att jag vill skapa mindre VM:s är att de som besvärligt att exportera stora filer.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-02-20 kl. 22:17.
Citera
2021-02-20, 22:12
Medlem
Min "Whonix-Workstation-XFCE" mapp tar 7.86GB och Workstation+Gateway tar upp 13GB sammanlagt..

Testat importera bara som de anvisar om här https://www.whonix.org/wiki/VirtualBox/XFCE ?
Citera
2021-02-20, 22:19
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Min "Whonix-Workstation-XFCE" mapp tar 7.86GB och Workstation+Gateway tar upp 13GB sammanlagt..

Testat importera bara som de anvisar om här https://www.whonix.org/wiki/VirtualBox/XFCE ?

De är när man expoterar som de blir krångligt.

När man skapar en workstation blir den by defoult 100 gigabyte. De betyder inte att mappen tar upp 100 gigabyte bara att den har pontetialen att bli så stor.

När man exporterar så är ens VM lika stor som diskens potential.

De är därför jag vill välja "fixt size". De funkar inte för mej med whonix filerna. Men med ISO filer är de inga problem.

Jag svårt att tro att de inte går att fixa..
Citera
2021-02-20, 22:31
Medlem
Ahh sorry, missförstod, och jo det går att fixa, lite meckish bara, måste nolla det tomma utrymmet på disken m.m. osv > https://www.howtogeek.com/312883/how-to-shrink-a-virtualbox-virtual-machine-and-free-up-disk-space/
Citera
2021-02-21, 11:09
Medlem
salxars avatar
Tanken är ju att du ska börja om från scratch vid varje större uppdatering, därav är det inte gjord för att du ska exportera och spara din VM.
Citera
2021-02-21, 21:12
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Tanken är ju att du ska börja om från scratch vid varje större uppdatering, därav är det inte gjord för att du ska exportera och spara din VM.

Vad skulle de kunna uppstå för problem med detta? Uppdateringar fortsätter väll som vanligt i den nya virtualboxen?
Citera
2021-02-21, 21:32
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Vad skulle de kunna uppstå för problem med detta? Uppdateringar fortsätter väll som vanligt i den nya virtualboxen?
Tor Browser slutade fungera för mig en gång. Kollade forumet och rekommendationen var att starta om med ny VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in