2021-02-20, 20:10
Medlem
godboys avatar
"Välgörenhetsorganisationer" såsom:
-Operation Smile
-SOS barnbyar
-Plan International
-UNHCR
-Läkare utan gränser (ja, de är gränslösa)
m fl verkar skicka tonvis med post till äldre. Min mor är 80+ och jag och frugan hjälper henne med räkningar och det mesta administrativa. Vi tycker att vi märkt med en stigande ålder ett ökat inflöde av tiggeribrev från dessa organisationer. Jag vet att hon givit förr till vissa av av dessa organisationer, men långt från alla.

Så min fråga till er kära Flashbackare:
- Har ni sett samma fenomen med hos äldre anhöriga?
- Är detta något som satts i system av dessa tvivelaktiga "godhets"aktörer?
Citera
2021-02-20, 20:28
Medlem
Glorfindels avatar
Just att man tidigare har skänk pengar till dem är nog en orsak till att de hör av sig.
Det kan också vara så att man skänkt pengar till dem via en begravning, och att de på så sätt har fått tag på ens adress.

Ja, jag skulle tro att det ökar med stigande ålder, helt enkelt för att äldre är mer benägna att ge (skulle jag tro, har inga siffror på det). Yngre vill nog i större utsträckning spara pengar för sin framtid, medan äldre inser att de kanske inte kommer att resa utomlands någon mer gång, köpa någon ny bil eller liknande. Samtidigt som de sålt sitt hus och fått ganska rejält med pengar för det och känner att de nog kan ge bort en del till bättre behövande.
Citera
2021-02-20, 20:33
Medlem
Asmodeusvults avatar
De vill helst av allt att din mamma testamenterar det hon äger och har på banken till dem.
Citera
2021-02-20, 20:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Just att man tidigare har skänk pengar till dem är nog en orsak till att de hör av sig.
Det kan också vara så att man skänkt pengar till dem via en begravning, och att de på så sätt har fått tag på ens adress.

Ja, jag skulle tro att det ökar med stigande ålder, helt enkelt för att äldre är mer benägna att ge (skulle jag tro, har inga siffror på det). Yngre vill nog i större utsträckning spara pengar för sin framtid, medan äldre inser att de kanske inte kommer att resa utomlands någon mer gång, köpa någon ny bil eller liknande. Samtidigt som de sålt sitt hus och fått ganska rejält med pengar för det och känner att de nog kan ge bort en del till bättre behövande.
Kan så vara. Får se om jag orkar börja riva i detta. Jag misstänker att vissa (flertalet) av dessa organisationer nyttjar dels de äldres givmildhet men även begynnande demens fullt medvetet. Tycker det är rätt fult, flera av tiggeribreven innehåller färdigprintade inbetalningskort med färdigtryckta summor. Är man som äldre lite snurrig men fortfarande har hand om sin ekonomi så är det ju risk att de betalas utan att de själva har en aning att de faktiskt inte måste.
Citera
2021-02-20, 20:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
De vill helst av allt att din mamma testamenterar det hon äger och har på banken till dem.
Det är det jag misstänker, att det är fulspel i detta, man utnyttjar de äldres sårbarhet i form av sviktande minne och omdöme.
Citera
2021-02-20, 21:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan så vara. Får se om jag orkar börja riva i detta. Jag misstänker att vissa (flertalet) av dessa organisationer nyttjar dels de äldres givmildhet men även begynnande demens fullt medvetet. Tycker det är rätt fult, flera av tiggeribreven innehåller färdigprintade inbetalningskort med färdigtryckta summor. Är man som äldre lite snurrig men fortfarande har hand om sin ekonomi så är det ju risk att de betalas utan att de själva har en aning att de faktiskt inte måste.
Absolut är det så. Mina föräldrar råkade ut för detta när de var över 80 år, blev ombedda att bidra till än det ena och än det andra. Postkodlotteriets Rickard Sjöberg lever gott på de äldre och deras oförmåga att säga nej, när farsan dog fick jag hålla på i flera veckor och stoppa dessa utbetalningar till olika välgörenheter, WWF, Barncancerfonden och fan vet vad.
Citera
2021-02-20, 21:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Absolut är det så. Mina föräldrar råkade ut för detta när de var över 80 år, blev ombedda att bidra till än det ena och än det andra. Postkodlotteriets Rickard Sjöberg lever gott på de äldre och deras oförmåga att säga nej, när farsan dog fick jag hålla på i flera veckor och stoppa dessa utbetalningar till olika välgörenheter, WWF, Barncancerfonden och fan vet vad.

Mina misstankar bekräftas således, även de organisationer du nämner har jag sett post från. Detta borde verkligen lyftas upp i ljuset, att man försöker utnyttja de äldre, och framförallt det riktigt gamla, 80+ arna. Kan inte annat än att tycka att det är riktigt fult och utstuderat.
Citera
2021-03-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Mina misstankar bekräftas således, även de organisationer du nämner har jag sett post från. Detta borde verkligen lyftas upp i ljuset, att man försöker utnyttja de äldre, och framförallt det riktigt gamla, 80+ arna. Kan inte annat än att tycka att det är riktigt fult och utstuderat.

Intressant o fakta - gör man reklam riktade till barn/barnprodukter är det sjukt o fult,
men det är väl samma sak med gamla.

Sossarna vände sig inte till barn - men inför val åker/åkte de till ålderdomshemmen o bjöd de gamla ink dementa på kaffe kaka/bulle/tårtbit o tog dem till valurnorna

Många av dessa männskor skulle inte ha röstat alls annars - nu blev det s-röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in