2021-02-20, 11:56
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag har samåkt med 3 personer i mitt liv men ingen människa använder spolarvätska lika ofta som min far. Jag räknade hur många gånger han sprayade rutan på en dag och kom upp i ca 30 gånger. Jag tror att han är beroende av att andas in det i med att han har lite problem med alkoholen. När jag sa till honom att "det kan inte vara nyttigt att andas in det där dagligen, jag får huvudvärk etc" så svarade han "Det är nyttigt och det renar näsan osv"

När jag kom hem från jobbet igår så kände jag att jag hade ont i vänstra näsborren samt huvudvärk resten av dagen/kvällen, har fortfarande lite ont nu efter 8 timmars sömn. Har aldrig känt så förut och är nästan övertygad om att det är spolarvätskan jag får ont av. Jag tror även att han använder extra mycket nu när han vet att jag har ont utav det. Hans bli luktar även lite spolarvätska när han inte har sprayat, och det första han gjorde på morgonen när han hämtade mig igår var att spraya innan jag klev in i bilen och nån minut efter vi hade åkt iväg. Han förstår inte att jag far illa och tycker bara jag är larvig och det känns som han vill skapa någon typ av reaktion från mig?, psykopatiska drag?. Jag kanske måste ta tåget istället om det fortsätter. Jag kan inte förstå hur han inte har ont utav det, eller hur min mamma inte reagerar när hon åker med honom.

Hur kan folk vänja sig vid den onaturliga metanollukten? När jag håller för näsan så känner jag smak av metanolen i munnen istället. Är folk så pass vana vid spritlukt att dom skyller sin huvudvärk på nåt annat som sömnbesvär etc? Jag är väldigt anti när det gäller rengöringsmedel och så, har inte använt handsprit en enda gång sen plandemin började. Om du inte kan äta det så är det toxic.

Så ni bilister hur ofta bör man spraya med spolarvätska på en dag? Jag förstår att det är skitit ute nu men även när bilrutan är glasklar så sprayar min far.
Citera
2021-02-20, 12:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag har samåkt med 3 personer i mitt liv men ingen människa använder spolarvätska lika ofta som min far. Jag räknade hur många gånger han sprayade rutan på en dag och kom upp i ca 30 gånger. Jag tror att han är beroende av att andas in det i med att han har lite problem med alkoholen. När jag sa till honom att "det kan inte vara nyttigt att andas in det där dagligen, jag får huvudvärk etc" så svarade han "Det är nyttigt och det renar näsan osv"

När jag kom hem från jobbet igår så kände jag att jag hade ont i vänstra näsborren samt huvudvärk resten av dagen/kvällen, har fortfarande lite ont nu efter 8 timmars sömn. Har aldrig känt så förut och är nästan övertygad om att det är spolarvätskan jag får ont av. Jag tror även att han använder extra mycket nu när han vet att jag har ont utav det. Hans bli luktar även lite spolarvätska när han inte har sprayat, och det första han gjorde på morgonen när han hämtade mig igår var att spraya innan jag klev in i bilen och nån minut efter vi hade åkt iväg. Han förstår inte att jag far illa och tycker bara jag är larvig och det känns som han vill skapa någon typ av reaktion från mig?, psykopatiska drag?. Jag kanske måste ta tåget istället om det fortsätter. Jag kan inte förstå hur han inte har ont utav det, eller hur min mamma inte reagerar när hon åker med honom.

Hur kan folk vänja sig vid den onaturliga metanollukten? När jag håller för näsan så känner jag smak av metanolen i munnen istället. Är folk så pass vana vid spritlukt att dom skyller sin huvudvärk på nåt annat som sömnbesvär etc? Jag är väldigt anti när det gäller rengöringsmedel och så, har inte använt handsprit en enda gång sen plandemin började. Om du inte kan äta det så är det toxic.

Så ni bilister hur ofta bör man spraya med spolarvätska på en dag? Jag förstår att det är skitit ute nu men även när bilrutan är glasklar så sprayar min far.
Hade en kompis som var precis lika dan. Tills jag kom på att han inte var nykter och körde bil. Bara en tanke att kolla det.
Citera
2021-02-20, 12:18
Medlem
Det är inte metanol, det är antingen etanol, isopropanol eller glykol. Samt lite tensider.

En av dem luktar illa och ger spykänslor. De andra har bara den där starka fräna lukten som en del gillar. Jag tycker att det kan bli för mycket efter en stund.

Jag tror inte din far är en psykopat, han försöker nog bara göra "karl" av dig, och kanske retas eftersom att han inte upplever något obehag alls, och tycker att du är löjlig.

Du får helt enkelt säga till på skarpen. Förklara så att han förstår att er upplevelse av lukten är olika.

Funkar det inte att prata om det får du väl göra något rackartyg likt Emil i Lönneberga
Smyg till bilen och häll i gul fanta, 20 - 50% inblandning, och säg när han frågar att du kissade i behållaren. Då kanske poletten ramlar ned för den gamle mannen
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Det är uppenbart att din far upplever någon slags njutning av det. Om det är psykologiskt eller fysiologist är det svårt att svara på.

Metanol avdunstningar i allmänhet torkar ju ut slemhinnor och irriterar så det är definitivt inte utan negativ påverkan på kroppen.
Citera
Medlem
hockexs avatar
Du inbillar dig och din far har helt rätt.

Spolarvätska är nyttigt så se till att använda det mer istället.
Citera
2021-02-20, 12:52
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det är uppenbart att din far upplever någon slags njutning av det. Om det är psykologiskt eller fysiologist är det svårt att svara på.

Metanol avdunstningar i allmänhet torkar ju ut slemhinnor och irriterar så det är definitivt inte utan negativ påverkan på kroppen.

Det kan jämföras med folk som sniffar lim, det var ju en kvinna som sniffade bensin i över 40 år, finns en video på youtube. Det förklarar varför farsan andas ut och in snabbt/högt och ofta och kliar sin näsa vart 2e minut och håller handen över munnen och blåser ut genom näsan. Han har torkat ut sina slemhinnor och får irritation efter över 30 års användning av för mycket spolarvätska.

Trodde först det var nåt typ tics eller stress han hade, han har dock hållit på så sen 15 år tillbaka vad jag kan minnas. Det sorgliga är att han inte vet orsaken och om jag förklarade för honom så hade han inte tagit mig seriös, som många andra människor så kan bara en doktor övertyga honom.

Jag känner det med, har knappt något slem nu vilket är illa med tanke på att slem skyddar och ju mer slem du har desto fler toxiner i kroppen kan du bli av med.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2021-02-20 kl. 12:56.
Citera
2021-02-20, 13:29
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
"Spolarvätska innehåller oftast*etanol*eller*isopropanol*och är normalt sett inte farlig vid någon enstaka klunk, men kan vara farlig om den dricks i större mängd.Spolarvätska innehållande 1,2-etandiol (glykol) är dock i större utsträckning mer skadligt för levande organismer: vid förtäring oxideras 1,2-etandiolen i kroppen och bildar oxalsyra, vilket är mycket giftigt."

Köp spolarvätskan åt honom, och se till att den innehåller etanol eller isopropanol. Då kan du vara lugn när han sprayar
Citera
2021-02-20, 21:07
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är inte metanol, det är antingen etanol, isopropanol eller glykol. Samt lite tensider.

En av dem luktar illa och ger spykänslor. De andra har bara den där starka fräna lukten som en del gillar. Jag tycker att det kan bli för mycket efter en stund.

Jag tror inte din far är en psykopat, han försöker nog bara göra "karl" av dig, och kanske retas eftersom att han inte upplever något obehag alls, och tycker att du är löjlig.

Du får helt enkelt säga till på skarpen. Förklara så att han förstår att er upplevelse av lukten är olika.

Funkar det inte att prata om det får du väl göra något rackartyg likt Emil i Lönneberga
Smyg till bilen och häll i gul fanta, 20 - 50% inblandning, och säg när han frågar att du kissade i behållaren. Då kanske poletten ramlar ned för den gamle mannen

Jag känner mig illamående när jag andas in den där skiten samt att jag får huvudvärk/ont i näsan så det spelar nog ingen större roll vilken typ av spolarvätska han köper. Han kommer aldrig ha förståelse för att jag har ont av det, eftersom det ger en stimulans för honom. Det enda jag kan göra är att tag tåget istället och det kommer han troligtvis ta illa av med och såra hans känslor men jag vill ju inte riskera min hälsa som sagt även om det är en 30 minuters bilfärd... Hade det vart 10 minuters färd istället så hade jag kunnat hålla andan större delen av tiden.

På mitt förra jobb samåkte jag med en arbetskamrat och det luktade kattpiss och gammal hund i hans bil och jag måste säga att jag saknar dom dofterna jämfört med farsans spritbil.
Citera
2021-02-20, 21:21
Medlem
Hehe, nog för att jag kan ha förståelse för att det kan vara svårt att kommunicera i en familj, speciellt i övergången mellan att föräldrarna ser en som barn till att de ser en som vuxen.

Men kan det verkligen vara såhär svårt?
Har du aldrig sagt något av betydelse till dina föräldrar? Har ni aldrig haft en dispyt där samtliga lyckats säga precis vad de tycker och känner?

Kanske dags börja prata nu då. En dag kan ni behöva diskutera viktigare saker än komforten under en bilresa.

Eller ta körkort själv och erbjud din far att köra bilen ena vägen.

Eller köp din egen bil och lev ditt eget liv.
Citera
2021-02-20, 21:41
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Hehe, nog för att jag kan ha förståelse för att det kan vara svårt att kommunicera i en familj, speciellt i övergången mellan att föräldrarna ser en som barn till att de ser en som vuxen.

Men kan det verkligen vara såhär svårt?
Har du aldrig sagt något av betydelse till dina föräldrar? Har ni aldrig haft en dispyt där samtliga lyckats säga precis vad de tycker och känner?

Kanske dags börja prata nu då. En dag kan ni behöva diskutera viktigare saker än komforten under en bilresa.

Eller ta körkort själv och erbjud din far att köra bilen ena vägen.

Eller köp din egen bil och lev ditt eget liv.
Nej vi har aldrig haft dispyter utan det är sådana här småsaker som blir till stora saker som ställer till det. Vi har inte haft det här bandet hos varandra som endel familjer har där man pratar känslor osv, har aldrig sagt att jag älskar dom och dom har sällan sagt detsamma till mig förutom när jag var barn då men vi har aldrig hatat varandra. Jag fick mat på bordet som barn och blev ammad.

Jag blev väldigt sällan osams med mina föräldrar som barn eller tonåring för den delen, jag uppförde mig och var allmänt lugn, det är jag fortfarande. Dom blev bara lite sura på mig när jag skolkade eller var arbetslös men jag har aldrig stört mig på dom förutom nu där ett icke levande objekt ställer till det.

Jag arbetar ju på samma jobb som farsan så de är därför jag samåker med han. Jag känner min far, han är en lättirriterad individ så minsta lilla grej som inte går hans väg kan urarta till en stor konflikt. Han blir ofta irriterad på mamma när hon missuppfattar saker eller säger till honom att dra ned på alkoholen etc, inte så pass sur att han kan gå till fysiskt angrepp men han kan höja rösten rejält och det är ganska extremt för en 60-åring kan jag tycka.
Citera
2021-02-20, 22:06
Bannlyst
Andas in spolarvätska?

Det är nog mindre farligt än vad man kan tro!

Spontant tror man ju att det kan orsaka svårartadade hjärnskador, men i ditt fall tror jag du kan köra på i minst några veckor.

Spolarvätska och dylikt som man använder i garaget som fettlösningsmedel har fått en dålig klang när det gäller om det är skadligt för hälsan.

Fortsätt du med vad du än nu pysslar med på din egentid.

Senast redigerad av Sommarglad 2021-02-20 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in