2021-02-19, 22:29
Medlem
Pope666s avatar
Funderar på att någon gång långt i framtiden försöka starta en egen verksamhet inom fik och starta upp en kedja inom det.

Tänkt att det ska rikta sig för frukost och folk som är på språng och även det traditionella fiket, fast med "mina" typer av bakelser.

Jag kommer givetvis inte ha råd med en dyr tevereklam, men de jag kommer vända mig främst till är unga vuxna och tonåringar. Så att marknadsföra sig mot dem så är ju sociala medier det som är intressant.

Mina frågor är

1- Om man kontaktar en känd youtuber, räcker det med att youtubern säger att "det här är ett sponsrat inslag av pope666" ? När jag sett videos så har det ofta bara varit så.

2. Sköter youtubern allt, med att spela in och ladda upp reklamen på youtube. Vem äger dessa videos? Kan jag t ex lägga upp dem själv på mitt eget företags hemsida.

3. Vad är det troligt att en populär youtuber i Sverige skulle kräva i betalt för att göra en video på 10-12 min , där den går till mitt fik och "råkar" tycka att det är jätte gott just där och jätte inne.)

är instagram och sådana influencers bättre att låta göra reklam för sig än någon på youtube eller bör man kombinera dessa för att få ut så mycket av reklamen som möjligt.

4. Att mäta effektiviteten av reklamfilmerna, ska man erbjuda 5-10% rabatt om personen säger att hen såg reklamen på nätet...eller finns det något bättee sätt att mäta sin reklams effektivitet? Denna rabatt kommer ju inte vara för evigt utan kanske för en månad eller två framåt.

5. Hur kontaktar man youtubers, kan man skriva till dem direkt via deras kanal för att få till ett möte eller måste man gå någon jobbig omväg.

och en påminnelse. Jag har inget företag nu och vill inte göra reklam för någon produkt eller företag nu utan är mest nyfiken på hur det fungerar.
Citera
2021-02-19, 23:05
Medlem
note-its avatar
Så du menar att unga vuxna och tonåringar är dina tänkta kunder/gäster?
De har väl minst pengar att röra sig med och går väl knappast på fik. Jag bara undrar...
Citera
2021-02-21, 23:18
Medlem
Pope666s avatar
ingen med kunskap här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in