• 1
  • 2
2021-02-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Om det är i samband med att ett grövre brott har hänt så kollar de efter mer grejer men är det endast rattfylleri eller ringa narkotikabrott så lägger de inte ner så mycket resurser.

Jag var åtalad för grovt drograttfylleri, innebär det att dom var villiga att gå genom eld och djupa vatten för att finna min substans.?. nu var jag tydligt benzad dock, men friad av tingsrätt eftersom det är fastställt bortom rimlig tvivel att jag inte kört bilen. Men jag tänker utifrån andras perspektiv då dom kanske är märkbart påverkad av suspekt substans..
2021-02-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1reich
Hittade detta på aftonhoran:

Fakta: Blodscreening
Med den gamla metoden för så kallad blodscreening fick Rättsmedicinalverket – som hanterar blod- och urinprov från polisen – svar om fem olika substanser.

Men den nya analysmetoden Elisa ges svar om sju substanser.

Screeningen är det första steget när ett blodprov analyseras. Vid träff på en drog går laboratoriet vidare med en mer resurskrävande analys för att verifiera det första utslaget.

Med en utökad screening kan totalt tolv drogtyper hittas: cannabinoider, amfetaminer, opiater, kokainmetaboliter, bensodiazepiner, buprenorfin, metadon, tramadol, oxikodon, fentanyl, zolpidem och MDMA.

Källa: Rättsmedicinalverket

Vad menas vid träff på en drog? Har exempelvis tagit concerta idag fast utan att ha recept på det.. Men har svårt att tro att dom ska kunna se detta utan att söka efter just concerta, men vad vet jag?
Metylfenidat finns med på standardanalyser i både blod och piss, så du kommer att torska på det om du inte har recept.
2021-02-20, 08:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag var åtalad för grovt drograttfylleri, innebär det att dom var villiga att gå genom eld och djupa vatten för att finna min substans.?. nu var jag tydligt benzad dock, men friad av tingsrätt eftersom det är fastställt bortom rimlig tvivel att jag inte kört bilen. Men jag tänker utifrån andras perspektiv då dom kanske är märkbart påverkad av suspekt substans..

Benzo finns med i standard multitestet som inte kostar några summor.

Kan man hitta drogen med en multisticka, så vet man med stor sannolikhet att du har drogen I dig. Då vet man vad man skall kolla efter och kan gör en riktad analys, som med stor sannolikhet ger positivt resultat.
2021-02-20, 08:23
Medlem
Citat:

Nej, men skulle någon dött pågrund av att någon körde påverkad av benso så skulle det vara andra grejer, grovt rattfylleri är inte ett speciellt grovt brott, ger lixom fotboja på sin höjd eller fängelse om man inte klarar att hålla ett arbete.
2021-02-20, 10:40
Moderator
Morfar-52s avatar
(FB) (FAQ om drogtestning) ALLA frågor om drogtest! #2/LÄS 1:a inlägget alt. (FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning. /låst
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in