2021-02-19, 10:47
Medlem
Hej

Går sista året på gymnasiet och kommer hamna någonstans mellan 20.0 och 20.5 i poäng. Vill läsa på Chalmers, från början ville jag läsa civil industriell ekonomi men det räcker tyvärr inte betygen till, min tanke är då att istället läsa maskinteknik med en master inom industriell ekonomi samt läsa en ekononomie kandidat parallelt, skulle detta meföra en bredare kompetenes än att bara läst industriell ekonomi? Vill ha någon typ av ledar roll i framtiden och karrirären är viktigt för mig, vad ger bäst förutsättningar?
Citera
2021-02-19, 13:18
Medlem
Det säger ju sig självt att maskin + ekonomie kandidat blir en bredare grund, men det är också avsevärt mycket tyngre att läsa två utbildningar än att läsa en.

Jag tycker definitivt du ska satsa mot indek ändå, då det i min mening är en helt överlägsen utbildning om man strävar mot exakt de mål du verkar ha. Ta 1-2 sabbatsår efter studenten där du kombinerar jobb med att läsa upp betyg på Komvux (och se till att maxa meritpoängen till 2,5).

Nu vet jag att du helst vill in på Chalmers, men jag tycker du ska satsa mot Linköping istället. Där brukar det räcka med ungefär 20,8 i meritvärde. Om du landar på runt 20,5 i merit är det inte allt för långt bort att nå 20,8.
Citera
2021-02-19, 13:29
Medlem
Håller med ovan.

Om det är viktigt med chalmers tycker jag du ska lägga krut på högskoleprovet (hur det nu blir med det under pandemin)
Citera
2021-02-20, 00:37
Medlem
Hej tack för er input de uppskattas.

Linköping är lägre och det är ett alternativ

Tänkte precis som de står, att läsa upp betyg, detta skulle ta mig minst två år dock... Istället för att läsa upp i två år hinner jag läsa 2/3 kandidat ekonomi, det är ju förmodligen en större arbetsbördan men avser de. Om nu ekonomie kandidat + maskinteknik med master inom industriell ger en godare kompetens skulle de anses fördelaktigt, än att läst upp redan ”befintliga betyg”
? Dvs om man orkar att läs allt.
Citera
2021-02-20, 10:11
Medlem
Littlefingers avatar
Sök industriell ekonomi i första hand och maskinteknisk som två. Om du inte kommer in på I börjar du på maskin och satsar på bra betyg och ett I-igt masterprogram. Om du orkar kan du dubbla med en ekonomikandidat men det är verkligen inget krav. Vettiga extrajobb/internships och bra betyg väger tyngre än två examen.

Tycker det låter dumt att vänta 1+ år med att börja plugga bara för att höja meritvärde/HP. Om du inte skulle trivas på maskinteknik kan du skriva HP samtidigt som du pluggar eller fråga SYV om det finns möjligheter till att byta till I.

Jag hade valt LiU över Chalmers för industriell ekonomi. Vettigare upplägg med fler tekniska kurser i grundblocket. Pluggade själv industriell ekonomi i Lund men har ett gäng bekanta som pluggat i Linköping och de verkar nöjda och har fått bra jobb (MC, IB, trainee osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in