2021-02-18, 20:56
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
När Lundabon skulle betala i Julabutiken på Nova lämnade han fram flera sedlar. En av dem var en falsk 500-kronorsedel. Mannen säger att han inte har någon aning om var han fått den. Nu är han misstänkt för brott.

Det var vid lunchtid i tisdags som mannen i 50-årsåldern handlade i Julabutiken. Personalen upptäckte att en av hans sedlar, en 500-kronorssedel, var falsk och tillkallade polisen. Polisen förhörde mannen men släppte honom sedan.

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-17/forsokte-handla-med-falska-pengar-i-lund

Är det rimlig påföljd för en sedel?
12 år sen var jag i USA. Jag hade 2 tusen dollar med mig och banken misstänkt att 2 eller 3 100-sedlar var falsk. Ingen sa till mig eller kollade polis! Alla pengar var på min konto.
Är det rimlig att anmäla personen till polis för den här? 99.9999 av svenskar är inte experter på pengar.
Citera
2021-02-18, 21:09
Medlem
STORVITHAJs avatar
Om man inte går någonting så sätts det givetvis i system, 500kr i rabatt är en bra peng i långa loppet.
Sen är det inte glasklart att man åker dit bara för att man blivit anmäld.
Citera
2021-02-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2

12 år sen var jag i USA. Jag hade 2 tusen dollar med mig och banken misstänkt att 2 eller 3 100-sedlar var falsk. Ingen sa till mig eller kollade polis! Alla pengar var på min konto.
Är det rimlig att anmäla personen till polis för den här? 99.9999 av svenskar är inte experter på pengar.

Det är helt klart rimligt att anmäla om någon försökt handla med falska pengar.

Även om personen som försökt använde den falska sedeln inte är delaktig utan ett offer så bör ju brottet utredas. Någon har tillverkat och fört in falska pengar i cirkulation och om det inte utreds riskerar fler personer/företag att drabbas.
Genom att anmäla så får polisen vetskap om att falska sedlar finns i omlopp och kan varna folk och företag samt att de kanske kan spåra vart sedeln kommer ifrån och därmed hitta de som tillverkar sedlarna.

Att en bank i USA skulle ha struntat i att du hade falska sedlar tror jag inte på för ett ögonblick.
Det är ett grovt brott och banker har rapporteringsskyldighet(även i USA).
Citera
2021-02-18, 21:28
Medlem
Citat:

Va? Hade du falska dollarsedlarpå din konto? Hurdå?
Citera
2021-02-19, 00:33
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Hon kan ju lika gärna ha fått den ur en bankomat.
Citera
2021-02-19, 09:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
En misstanke är ingen påföljd.
Citat:
Många svenskar är inte experter, nej, men de allra flesta av de som inte är experter kommer inte heller till butiken med falska sedlar.
Senast redigerad av Gordon Blixt 2021-02-19 kl. 09:07.
Citera
2021-02-19, 09:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
En misstanke är ingen påföljd.

Många svenskar är inte experter, nej, men de allra flesta av de som inte är experter kommer inte heller till butiken med falska sedlar.

Hur menar du här? Skulle faktumet att få av oss någonsin kommer i kontakt med falska sedlar vara ett argument för att personen i Lund är skyldig?

Jag tycker det är bra att det anmäls och att det utreds. Mindre lustigt om man vill statuera exempel av en oskyldig individ dock bara för att man vill få bort kontanter. Inget roligt för en normal hederlig medborgare att vara misstänkt för att prångla ut falsksedlar.
Citera
2021-02-19, 09:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Jag tror väl inte heller att personalen på Jula är några experter på falska sedlar ändå upptäckte de direkt att den var falsk. Jag tror inte att det handlar om någon speciellt bra förfalskning vilket skulle förklara brottsmisstanken. Man kan utreda ett brott utan att delge misstanke. Det ska dock påtalas att han inte är misstänkt för själva förfalskningen.

Mannen kan förstås ha fått sedlar utan att titta närmare på dem och lagt ned dem i plånboken för att sedan ta upp ett par på Jula. Att han inte har någon aning om vart han fått kontanterna ifrån tror jag dock inte ett dugg på.
Citera
2021-02-19, 09:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hur menar du här? Skulle faktumet att få av oss någonsin kommer i kontakt med falska sedlar vara ett argument för att personen i Lund är skyldig?
Nej, min poäng är att avsaknaden av expertis hos gemene man inte är ett skäl att låta bli att utreda sedelns förekomst och härkomst.
Citera
2021-02-19, 14:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, min poäng är att avsaknaden av expertis hos gemene man inte är ett skäl att låta bli att utreda sedelns förekomst och härkomst.

"Uppsnappat".
Citera
2021-02-20, 19:23
Medlem
Citat:

Felställd fråga. Eller om man så vill, du håller på med spridande av falska uppgifter.

Det finns ännu ingen påföljd, rimligt eller inte. Men det finns en misstanke som skall utredas. Helt korrekt förfarande. Konstigt vore annars.

Fö, din egen berättelse låter udda. I USA är penningförfalskning ett allvarligt brott. Och hur kunde du ha falska sedlar på ditt konto??
Citera
2021-02-20, 19:47
Medlem
Citat:
Mannen säger att han inte har någon aning om var han fått den. Nu är han misstänkt för brott.
Det är ju inte ens trovärdigt idag. En 500kr sedel får man inte bara sådär. Bankomat, bank/Forex eller liknande, uttag i affär, betalning. Det måste man kunna räkna upp varifrån man fått en sådan sedel i närtid.

Att inte veta/berätta detta visar på att personen döljer varifrån den kommer och även är införstådd med att den är falsk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in