2021-02-17, 07:16
Medlem
MrRainess avatar
En eller två stycken. En trevlig tradition. I år fick det bli en vanlig semla samt att jag föll för hajpen kring semmelwrapen och köpte en sådan.
Citera
2021-02-17, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Fattar inte denna hysteri över semlor, känns som något nytt påfund att man ska skryta om hur "semmeltokig" man är... Åt en semla förra veckan, första gången på typ 5 år. Torrt bröd men god grädde
Ni får ju äta riktiga semlor, inte någon mataffär semla som inte är färsk eller speciellt god.

Var samma som någon tidigare här, tyckte det för sötsliskigt och onödigt. Sedan träffade jag en bakgalen tjej och hon visade mig den riktiga världen.

5-6 stycken från bästa bagerierna i regionen.
Citera
2021-02-17, 07:37
Medlem
Ingen. Har helt slutat med fikabröd, chips, godis och annat skit. Fet blir man ändå.
Citera
2021-02-17, 07:42
Medlem
I år blir det nog 2-3 har redan ätit 2 en i lördags och en i går, sen möjligen nån till.
Ett mer vanligt år brukar det bli 5-10 då det blir ett gäng i jobb samanhang.
Citera
2021-02-17, 07:47
Moderator
Briasccas avatar
En semla brukar det bli och då på fettisdagen. Inte min favoritbakelse, den är lite smakfattig, okomplex och inställsamt söt. Gemenskapen runt fikabordet är dock trevlig, och det är ju den man äter semlan för.
Citera
2021-02-17, 07:49
Medlem
Dimpens avatar
Äter bara semla för att fira på fettisdagen såklart. Traditioner ska hållas. Firar bara en nyårsafton och en midsommar också. Hur många firar ni?
Citera
2021-02-17, 07:53
Medlem
hakro807s avatar
Pendlar år till år, har väl fått i mig 6 stycken nu i år och räknar med att det blir en handfull till innan månaden är slut.
Citera
2021-02-17, 07:55
Medlem
Ni som sågar det här bakverket måste ju hitta ett annat ställe att köpa från eller prova att göra era egna.
Som någon annan skrivit, de flesta semlor som finns hos butikerna är gamla och har stått och torkat ut i en kyl alldeles för länge. Köper ni trots allt en kyld semla så kan ni låta den stå i rumstemperatur dryga halvtimmen innan den äts. Då hinner bullen bli mjuk (om den inte stått alldeles för länge i kyl innan vill säga)

Gör ni egna hemma kan ni göra som "man gjorde förr", dvs rosta och mala mandel, blanda med socker (gärna råsocker), tillsätta inkråmet från bullen och mjuka upp det med mjölk. Man kan med fördel även tillsätta lite salt i fyllningen.
Citera
2021-02-17, 08:26
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Har inte ätit en sån på många år.
Citera
2021-02-17, 08:54
Medlem
ChuchuJellys avatar
Har väl ätit 6st i år. Hade den inte varit så jäkla onyttig hade jag tryckt i mig minst lika många till. Men någonstans måste jag dra gränsen.
Citera
2021-02-17, 08:58
Medlem
Räcker med 1, så jäkla gott är det inte,,, massa äcklig grädde
Citera
2021-02-17, 09:07
Medlem
F.B.Dases avatar
Jag har inte hunnit med några semlor i år. Idag är det askonsdagen och den första dagen på den 40 dagar långa fastan inför påsk. (Söndagar är är Herrens dag och räknas inte in i de 40). Sålunda festar man ordentligt innan vilket kulminerar på fettisdagen eller Mardi Gras som det heter på franska. Man säger farväl till köttet (Carne vale) och andra excesser. Japp karnevalen i Rio avslutas på fettisdagen. Så har man gjort Semelätande till tradition så skall man inte äta semlor efter fettisdagen. Förövrigt bryr jag mig inte det minsta om vad folk äter och när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in