2021-02-17, 01:05
  #1
Bannlyst
Minns att jag som tonåring för första gången hörde om Meros Camping. Detta var när jag låg och slötittade på tv (när man fortfarnde gjorde det) och TV4 plötsligt visade ett reportage om Meros camping.

I ett då städat Sverige minns jag att min verklighetsbild förändrades. Det fanns alltså ett svenskt Sunnyvale, någon form av Skid Row miljö, även i Sverige.

Stängdes någon gång på det sena 00 talet.

Hittar inte överdrivet mycket information, men hur började egentligen detta? Har för mig att socialen faktiskt skickade dit folk, men att det ägdes privat av någon (Vem?).
Citera
2021-02-17, 01:09
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Sunnyvale är soft och trevligt i jämförelse. Det var så illa att många hemlösa i Göteborg föredrog att sova ute än att få en plats på Meros.
Citera
2021-02-17, 01:09
  #3
Medlem
Urinterapeuts avatar
Låter lite som campingen ute vid Solvalla i Stockholm
Citera
2021-02-17, 01:14
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sunnyvale är soft och trevligt i jämförelse. Det var så illa att många hemlösa i Göteborg föredrog att sova ute än att få en plats på Meros.

Måste varit för ung för att verkligen förstå misären, minns det som Sunnyvale.


Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Låter lite som campingen ute vid Solvalla i Stockholm

Solvalla camping, det har jag inte hört om. Var av intrycket att detta var det förgågna och miljön nu är fullständigt gentrifierad.
Citera
2021-02-17, 01:17
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Måste varit för ung för att verkligen förstå misären, minns det som Sunnyvale.
Om vi säger så här, The Shitmobile hade varit en ganska schysst bil på Meros.
Citera
2021-02-17, 01:18
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om vi säger så här, The Shitmobile hade varit en ganska schysst bil på Meros.




Då är jag med, om Sunnyvale är hasch sprit och otyg så var Meros kanyler och överdoser?
Citera
2021-02-17, 01:21
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi


Då är jag med, om Sunnyvale är hasch sprit och otyg så var Meros kanyler och överdoser?
Huvudet på spiken!
Citera
2021-02-17, 07:02
  #8
Medlem
kostymnisses avatar
Meros Camping låg dessutom i det "fina" Askim vilket gjorde kontrasterna ännu större.

Finns ju såväl det nämnda avsnittet på TV4 men även ett "uppdrag granskning" om Campingen ifråga. Det var verkligen ett ställe som får landet vidrigaste härbärge att likna Elite Plaza...
Citera
2021-02-17, 07:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Låter lite som campingen ute vid Solvalla i Stockholm
Finns väl inte kvar?
Citera
2021-02-17, 10:53
  #10
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Meros Camping låg dessutom i det "fina" Askim vilket gjorde kontrasterna ännu större.

Finns ju såväl det nämnda avsnittet på TV4 men även ett "uppdrag granskning" om Campingen ifråga. Det var verkligen ett ställe som får landet vidrigaste härbärge att likna Elite Plaza...
Och det lite "komiska" här var att "slöddret" från Meros brukade råna/göra inbrott hos det fina folket som ju var deras "grannar"...

Nån som vet varför denne Mero startade sin "camping"...?

På den här bilden kan man beskåda den intressanta blandningen av över- och underklass: https://static.cdn-expressen.se/images/c8/92/c892355d176b59c77a4fdcee1504b4ee/912@40.jpg
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2021-02-17 kl. 11:13.
Citera
2021-02-17, 10:56
  #11
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Minns att jag som tonåring för första gången hörde om Meros Camping. Detta var när jag låg och slötittade på tv (när man fortfarnde gjorde det) och TV4 plötsligt visade ett reportage om Meros camping.

I ett då städat Sverige minns jag att min verklighetsbild förändrades. Det fanns alltså ett svenskt Sunnyvale, någon form av Skid Row miljö, även i Sverige.

Stängdes någon gång på det sena 00 talet.

Hittar inte överdrivet mycket information, men hur började egentligen detta? Har för mig att socialen faktiskt skickade dit folk, men att det ägdes privat av någon (Vem?).
Det var någon frireligiös pastor som ihop med sin fru drev det och lyckades upphandla med Göteborgs Stad om det. Han brukade hålla predikningar i lokala Öppna Kanalen. Det var väl tänkt att bli en plats för alla sorts hemlösa att kunna få en fristad som inte ville eller kunde passa in någonstans men det slutade med att tunga missbrukare föga förvånande tog över helt. Minns jag tog en promenad en gång förbi av nyfikenhet och det var ett konstant surr av gapande och skrikande som aldrig någonsin hört innan. Hade det inte legat i ett villaområde (om än lite avskilt i ett grönområde men det gjorde att ingen av boende runtom vågade utnyttja det) i relativt "fina" Askim hade det kanske inte väckt sådan uppståndelse.
Citera
2021-02-17, 10:59
  #12
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det var någon frireligiös pastor som ihop med sin fru drev det och lyckades upphandla med Göteborgs Stad om det. Han brukade hålla predikningar i lokala Öppna Kanalen. Det var väl tänkt att bli en plats för alla sorts hemlösa att kunna få en fristad som inte ville eller kunde passa in någonstans men det slutade med att tunga missbrukare föga förvånande tog över helt. Minns jag tog en promenad en gång förbi av nyfikenhet och det var ett konstant surr av gapande och skrikande som aldrig någonsin hört innan. Hade det inte legat i ett villaområde (om än lite avskilt i ett grönområde men det gjorde att ingen av boende runtom vågade utnyttja det) i relativt "fina" Askim hade det kanske inte väckt sådan uppståndelse.
Hette denne pastor Mero eller? Samma person?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in