2021-02-24, 23:27
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Dagens träning

Skierg 10 x 500 m med en minuts vila. Målet var alla under 2 minuter och det klarade jag. Snittet per intervall 1:59.2. Fortfarande är formkänslan katastrofal, ev sviter från förkylningen jag just överlevt. Tiderna däremot är mina bästa på flera år, skumt!
Citera
2021-02-25, 15:37
Medlem
seaworthys avatar
vad har du för fel på knät?
Citera
2021-02-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Dagens träning

Skierg 10 x 500 m med en minuts vila. Målet var alla under 2 minuter och det klarade jag. Snittet per intervall 1:59.2. Fortfarande är formkänslan katastrofal, ev sviter från förkylningen jag just överlevt. Tiderna däremot är mina bästa på flera år, skumt!

Härligt! Låter som ett bra pass. Brukar köra tusingar jag oftast. Brukar gå på ganska prick 4 minuter.

Vilket motstånd kör du? Ett tips kan va att köra t.ex de 10 olika på motstånd 1 till 10.
Citera
2021-02-25, 18:06
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
vad har du för fel på knät?

Har tyvärr inte sökt utan bara genomlider livet med det. Vred till det under en akut situation på jobbet, foten satt liksom kvar i golvet när jag gjorde en hastig vridning. Har varit skapligt men blev förvärrat när jag försökte börja springa igen.
Citera
2021-02-25, 18:08
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Härligt! Låter som ett bra pass. Brukar köra tusingar jag oftast. Brukar gå på ganska prick 4 minuter.

Vilket motstånd kör du? Ett tips kan va att köra t.ex de 10 olika på motstånd 1 till 10.

Tusingarna är bra! Hur många kör du och hur lång vila mellan varje intervall? Ett av mina favoritpass är 4x4 minuter med 3 minuters vila. Kör oftast motstånd 8, ibland 10.
Citera
2021-02-25, 18:27
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Har tyvärr inte sökt utan bara genomlider livet med det. Vred till det under en akut situation på jobbet, foten satt liksom kvar i golvet när jag gjorde en hastig vridning. Har varit skapligt men blev förvärrat när jag försökte börja springa igen.

Var gör det ont när du joggar? Inte för att du måste jogga men risiga knän kan även ställa till det på ett Vasalopp.
Citera
2021-02-25, 18:40
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Var gör det ont när du joggar? Inte för att du måste jogga men risiga knän kan även ställa till det på ett Vasalopp.

Ungefär strax under och innanför knäskålen. Har du koll på knäskador?
Citera
2021-02-25, 19:05
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ungefär strax under och innanför knäskålen. Har du koll på knäskador?

Mnja. Men har varit i löpsvängen och fotboll i många år och det är väl också det vanligaste folk klagar på när dom inte kan springa. Jag gjorde själv illa knät när jag var liten och hade problem i ganska många år.

Att skadan uppkom vid ett vridmoment tyder väl på menisk-skada av något slag. Har du råd och inte vill krångla med vanliga vården så tror jag Capio och liknande företag fixar sånt.
Citera
2021-02-25, 19:46
Medlem
Citat:
Tusingarna är bra! Hur många kör du och hur lång vila mellan varje intervall? Ett av mina favoritpass är 4x4 minuter med 3 minuters vila. Kör oftast motstånd 8, ibland 10.

Brukar köra 4 st med. Brukar köra rätt hårt och slänga mig på golvet mellan.. sen vänta till displayen dör, tror det är typ 3 minuter. Man kan ju köra aktiv vila med. Jag tror det är bra att köra rätt mycket på tungt motstånd. Men det är nog inte fel testa lättare ibland, är ju svårare att hålla hög effekt på väldigt lätt motstånd iaf så tänker det kan va bra för att lära sig staka i lättare terräng. Nu låter det som jag köra massa, var månader sen sist så är väldigt periodvis.
Citera
2021-02-26, 23:54
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Dagens tränimg

Skierg 4x4 minuter med 3 minuters vila. Skulle vilja köra aktiv vila men orkar fan inte. Dålig känsla, snitt 2.02.8 per 500 m. Handbromsen sitter i!!!
Citera
2021-02-27, 18:40
Medlem
Citat:
Dagens tränimg

Skierg 4x4 minuter med 3 minuters vila. Skulle vilja köra aktiv vila men orkar fan inte. Dålig känsla, snitt 2.02.8 per 500 m. Handbromsen sitter i!!!

Bara köra på Jag har insett att man inte alltid kan slå pers på träning.
Citera
2021-02-28, 08:51
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Bara köra på Jag har insett att man inte alltid kan slå pers på träning.

Detta har du helt rätt i även om det är jobbigt att se att det går långsammare än tidigare pass. Måste komma till insikt att det är ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in