• 1
  • 2
2021-02-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyprexaExpressen
Blir du andfådd när du ligger ned? Andfådd i vila? Att hjärtat hoppar över enstaka slag behöver inte betyda något, även om en myokardit sannolikt skulle kunna provocera fram en del intressanta arytmier. Nyckeln till svaret här är ett EKG.

Väg dig framöver för övrigt.

Kolla EKG på VC vettja.

Jo precis, arytmier behöver inte betyda något men det skulle nog behövas ett elektrolytstatus med tanke på pågående furixbehandling
Citera
2021-02-16, 18:19
Moderator
Maviels avatar
Med dina diagnoser bör du ju ha någon kontakt med en kardiolog på regelbunden bas - eller har de hänvisat dig till vårdcentral?

Som tidigare skrivits är vikt om inte dagligen så i allafall 3 gånger i veckan av stor vikt för att uttala sig om hur pass ditt hjärta sviktar.

Med dina mediciner borde elektrolyterna kontrolleras - rubbningar i detsamma kan påverka ditt hjärta - du borde dessutom som tidigare personer skrivit inte ha den pulsen med dina mediciner.

Jag tror inte 1177 ger dig så mkt utan bättre att den läkare som håller i dig och vet mer får ta ställning till detta.
Citera
2021-02-16, 18:25
Medlem
fittas avatar
Det där är väl standardsymptom av Covid-19?

Tror inte man gör så mycket då det är så många som hamnat i en liknande situation som TS pga Corona.
Citera
2021-02-16, 19:11
Medlem
Har du blivit mer andfådd sen utskrivningen? Svullnar dina ben? Har du gått upp kraftigt i vikt sedan utskrivningen?
Kan du vara uppe och stå och gå? Kan du gå upp för trappan utan att stanna?

Om du inte mår bra så bör du nog söka dig till sjukvården rätt snart. Det kan ha fyllt på sig vätska kring hjärtat och då kan det gå rätt hastigt från "mår hyfsat" till "nu är det jävligt illa".
Citera
2021-02-16, 19:14
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Har du blivit mer andfådd sen utskrivningen? Svullnar dina ben? Har du gått upp kraftigt i vikt sedan utskrivningen?
Kan du vara uppe och stå och gå? Kan du gå upp för trappan utan att stanna?

Om du inte mår bra så bör du nog söka dig till sjukvården rätt snart. Det kan ha fyllt på sig vätska kring hjärtat och då kan det gå rätt hastigt från "mår hyfsat" till "nu är det jävligt illa".

Nja orken har snarare blivit bättre, Inte svullna ben, Har nog gått upp lite i vikt men det beror nog på att jag börjat äta mer och oftare..
Citera
2021-02-17, 00:53
Medlem
jagnickars avatar
förmaksflimmer kanske, kanske att du mäter av flimmer eller om du har en pulsmätare att den missräknar flimmersekvenser som pulsslag.

Det jag inte riktigt förstår är , hade du svikt innan du åkte in och vad låg din puls på då?
Det bästa är ju om du kan tala med din läkare. 1177 är fan inte att lita på. Har man otur får man prata med ett riktigt pucko.

De flesta hälsocentraler brukar ha läkare som är duktiga på att behandla svikt. Jag skulle ha vänt mig dit.

Blir du anfådd och har svårt att andas, känner dig svag/dålig då borde du söka akutvård.
Citera
2021-02-17, 08:53
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
förmaksflimmer kanske, kanske att du mäter av flimmer eller om du har en pulsmätare att den missräknar flimmersekvenser som pulsslag.

Det jag inte riktigt förstår är , hade du svikt innan du åkte in och vad låg din puls på då?
Det bästa är ju om du kan tala med din läkare. 1177 är fan inte att lita på. Har man otur får man prata med ett riktigt pucko.

De flesta hälsocentraler brukar ha läkare som är duktiga på att behandla svikt. Jag skulle ha vänt mig dit.

Blir du anfådd och har svårt att andas, känner dig svag/dålig då borde du söka akutvård.

Jag var i såpass dåligt tillstånd att det var på det berömda håret att jag skulle dö, det började som en allvarlig ketoacidos pg.a diabetes, min sambo hittade mig på eftermiddagen liggandes medvetslös i köket och troligtvis har jag gått upp för att ta medicin men tuppat av på vägen, hon ringde självklart ambulans och de kom inkl läkarbil jag hade 45 % i syresättning och gcs på 4.

På akutrummet gjordes allt det vanliga och vid ekg upptäcktes hjärtsvikt, aspirationspneumoni, Ultraljud på hjärtat visade en hjärtfunktion på 25 %, Jag lades in på IVA och det blev något bättre under några timmar sedan rakt neråt då det var tvungna att söva och intubera mig i en vecka och simdax och andra mediciner sattes in för att stötta hjärtat, Det gjordes MR på hjärtat som visade myokardit men hjärtfunktionen ökat då till 40 % och vid utskrivning 59 %.

Har nu på morgonen pratat med kardiologen, Som ökat metoprolol från 100 mg per dag till 150 mg. Om besvär fortsätter ska jag söka akut för ett akut ekg.

Men jag upplever ingen nämnvärd andfåddhet, ingen svullnad av ben, möjligtvis ökat något i vikt men det beror troligtvis på att jag äter mer nu och regelbundet.
Citera
2021-02-17, 22:17
Medlem
jagnickars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Jag var i såpass dåligt tillstånd att det var på det berömda håret att jag skulle dö, det började som en allvarlig ketoacidos pg.a diabetes, min sambo hittade mig på eftermiddagen liggandes medvetslös i köket och troligtvis har jag gått upp för att ta medicin men tuppat av på vägen, hon ringde självklart ambulans och de kom inkl läkarbil jag hade 45 % i syresättning och gcs på 4.

På akutrummet gjordes allt det vanliga och vid ekg upptäcktes hjärtsvikt, aspirationspneumoni, Ultraljud på hjärtat visade en hjärtfunktion på 25 %, Jag lades in på IVA och det blev något bättre under några timmar sedan rakt neråt då det var tvungna att söva och intubera mig i en vecka och simdax och andra mediciner sattes in för att stötta hjärtat, Det gjordes MR på hjärtat som visade myokardit men hjärtfunktionen ökat då till 40 % och vid utskrivning 59 %.

Har nu på morgonen pratat med kardiologen, Som ökat metoprolol från 100 mg per dag till 150 mg. Om besvär fortsätter ska jag söka akut för ett akut ekg.

Men jag upplever ingen nämnvärd andfåddhet, ingen svullnad av ben, möjligtvis ökat något i vikt men det beror troligtvis på att jag äter mer nu och regelbundet.

Det låter märkligt, hoppas att du blir bättre. Förstår att det är jobbigt men var på vården ordentligt så att dom utreder dig ordentligt så att du får rätt vård.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in