2021-02-16, 14:52
Medlem
swimmingpools avatar
(Jag har haft Photoshop Elements förut som jag köpte 2018. Efter att min dator kraschat fick jag veta att det inte går att ladda ner det igen för Apple har bestämt att man inte kan ladda ner det på Catalina eller Big Sur längre.)

Som jag förstår det:
* Om man köper på den amerikanska Adobe sidan kan man köpa ett för typ 800 kr. Nån kampanj tills nån gång i februari.
* Annars får man betala per månad på den svenska sidan.

Jag förstår mig inte på det där med att betala varje månad, det känns dyrt. Vill köpa allt på en gång. Är jag knäpp som tänker så? Jag antar att om man betalar per månad uppdaterar dom saker hela tiden, men jag undrar om det är värt det. Jag behöver bara ett ganska enkelt bildredigeringsprogram.

Kan man ens rådfråga Adobe om hur man ska göra och hur det funkar? Var gör man det i så fall?

Eller han ni tips på andra bildredigeringsprogram? Antar att dom som är gratis eller billigare är rätt kass?
Senast redigerad av swimmingpool 2021-02-16 kl. 14:57.
Citera
2021-02-16, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool

Eller han ni tips på andra bildredigeringsprogram? Antar att dom som är gratis eller billigare är rätt kass?

Detta kan jag väl svara på.
Det finns visserligen GIMP som är gratis och säkert är bra på många sätt, men jag upplever det som ganska oskönt på något sätt då jag är van vid PS.
Mitt förslag är att du drar hem GIMP ändå och ser hur det känns och om det är tillräckligt tillfredsställande så har du ju ett gratis alternativ.
Citera
2021-02-16, 15:01
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det finns visserligen GIMP som är gratis och säkert är bra på många sätt, men jag upplever det som ganska oskönt på något sätt då jag är van vid PS.
Mitt förslag är att du drar hem GIMP ändå och ser hur det känns och om det är tillräckligt tillfredsställande så har du ju ett gratis alternativ.
Tack för tipset, för börja med det...
Citera
2021-02-16, 15:10
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

GIMP 2 är ju dock mycket mer likt PS än tidigare versioner.
Citera
2021-02-16, 16:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
(Jag har haft Photoshop Elements förut som jag köpte 2018. Efter att min dator kraschat fick jag veta att det inte går att ladda ner det igen för Apple har bestämt att man inte kan ladda ner det på Catalina eller Big Sur längre.)

Som jag förstår det:
* Om man köper på den amerikanska Adobe sidan kan man köpa ett för typ 800 kr. Nån kampanj tills nån gång i februari.
* Annars får man betala per månad på den svenska sidan.

Jag förstår mig inte på det där med att betala varje månad, det känns dyrt. Vill köpa allt på en gång. Är jag knäpp som tänker så? Jag antar att om man betalar per månad uppdaterar dom saker hela tiden, men jag undrar om det är värt det. Jag behöver bara ett ganska enkelt bildredigeringsprogram.

Kan man ens rådfråga Adobe om hur man ska göra och hur det funkar? Var gör man det i så fall?

Testa Affinity gratis i 90 dagar:

https://affinity.serif.com/en-gb/90-day-affinity-trial/

Det kan nästan allt som PS kan, fungerar väldigt likt och du kan köpa en livstidslicens billigt.

https://www.gamivo.com/product/serif...1&currency=sek
Citera
2021-02-16, 16:49
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Testa Affinity gratis i 90 dagar:

https://affinity.serif.com/en-gb/90-day-affinity-trial/
Ja, 300 kr är inte farligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det kan nästan allt som PS kan, fungerar väldigt likt och du kan köpa en livstidslicens billigt.

https://www.gamivo.com/product/serif...1&currency=sek
50 kr bara, känns för bra för att vara sant, vad är haken...?
Citera
2021-02-16, 17:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja, 300 kr är inte farligt.

50 kr bara, känns för bra för att vara sant, vad är haken...?

Haken är nog att det är på engelska och jag tror (vet ej) om det går att byta språk. Jag kör allt på engelska på min dator, så bryr mig inte.

Men testa 90-dagars först och kolla lite tutorials på tuben. Kan man PS hyffsat så tar det en dag att lära sig AP. Det bökigaste är att lagerpanelen är lite annorlunda funktionsmässigt.

Edit: Såg nu att de hade rea. 299 kr. bör du betala om du kan, för att stödja bolaget. Skulle jag lätt göra om jag nu inte redan hade en gratis licens via jobb.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2021-02-16 kl. 17:10.
Citera
2021-02-16, 17:18
Medlem
GIMP 2 funkar bra och är gratis men PS är ju PS..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in