Citat:
Ursprungligen postat av
SittFint
Det lagen säger är detta:
Har fetat det väsentliga. Jag kan dock tyvärr inte svara på om syftet är berättigat, eller om dessa medel är lämpliga och nödvändiga. Men i pandemitider låter det ju inte orimligt.
Jag har kikat lite i propen (2011/12:159) för den ändring i Diskrimineringslagen som kom 2013 och innebar en skärpning vad gäller åldersdiskriminering. På sidan 40 hittar jag i ett resonemang om undantag till det generella förbudet följande (min fetning):
Citat:
Det föreslagna generella undantaget är avsett att tillämpas restriktivt. Godtagbar särbehandling är alltså endast sådan som utifrån objektiva grunder inte uppfattas som kränkande, stötande, orättvis, oskälig eller liknande. Syftet med särbehandlingen måste vara tillräckligt viktigt för att motivera att det ges företräde framför principen om likabehandling. Åldersgränsen måste därtill vara ett lämpligt och nödvändigt medel för att uppnå syftet. (...) Så kan till exempel vara fallet om en näringsidkare tillämpar en åldersgräns i syfte att upprätthålla allmän ordning och säkerhet.
Jag hade innan jag tog mig i kragen tänkt skriva att det nog var tveksamt om det på en plats dit allmänheten har tillträde och som inte säljer alkohol (ett uttryckligt undantag i lagen) kunde godtas generella förbud för personer under en viss ålder att besöka den. Men med tanke på vad som skrevs i propen och läget med pandemin så tror jag att det har ganska goda förutsättningar att passera just nu. Att ungdomar är dåliga på att hålla avstånd både inbördes och gentemot andra när de rör sig så där i grupp är klart.
Jag tvivlar dock på att det i ett normalläge skulle gå godkännas om en butiksägare t ex motiverade ett allmänt förbud med att flera gäng som besökte hans butik hade snattat och stört ordningen.