2021-02-16, 13:02
Medlem
Fick upp en nyhet i flödet idag. Så har dessvärre inte full koll på alla detaljer. Men det handlade om en butik som vägrar skolelever som butiken kallar det, tillträde under vissa tider, "under skoltid". Orsaken är att ungdomarna inte följer restriktionerna i tillräcklig grad enligt butiken. Vilket jag inte betvivlar alls, och ser som ett gott ändamål.

Men är det lagligt? Butiken kommer ju inte alls kunna kolla om det är skolelever, utan kommer ju enbart gå på ålder. Ålder är en av grunderna i diskrimineringslagen. Har den nya pandemilagen upphävt detta? Tidigare ansågs ju butiker vara en plats där man inte kunde förbjuda tillträde, även om man kunde be människor gå, så var det inte olagligt att kvarstanna, har detta blivit upphävt med den nya pandemilagen?

Jag vet att ämnet att porta snattare varit uppe flera tidigare här. Men kändes som att det hänt lite på området, så skapade en ny tråd. Också baserat på att det nu inte handlar om snattare, utan enbart att en större del ungdomar inte håller avståndet.
Citera
2021-02-16, 13:04
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
butiken är privat ägd och får väl välja vilka dom vill ha in och inte
Citera
2021-02-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Så länge det inte är tiggare, invandrare, muslimer, äldre eller kvinnor då
Citera
2021-02-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så länge det inte är tiggare, invandrare, muslimer, äldre eller kvinnor då

Och butiken inte bryr sig om vad lagen tidigare sagt, då högsta domstolen för många år sedan slog fast precis tvärt om. Att en butik inte kunde räknas som en privat plats, utan en plats där allmänheten hade tillgång. Ägaren kunde därför inte räknas som ett hem eller liknande plats, med det skyddet som det skulle ge.
Citera
2021-02-16, 13:36
Medlem
Andersdamaans avatar
Det hände även tidigare att butiker nekade skolelever i grupp tillträde till lokalerna, och inte verkar dessa butiker ha fått några problem med lagen efter detta! Ett exempel:
https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/72ygK@ablokal
Citera
2021-02-16, 13:40
Avslutad
Citat:
Är du ute och pratar om saker du inte vet något om igen?

Ja, de får välja själva vilka de vill göra affärer med, så länge som det inte faller under diskrimineringslagen.
Citera
2021-02-16, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Och butiken inte bryr sig om vad lagen tidigare sagt, då högsta domstolen för många år sedan slog fast precis tvärt om. Att en butik inte kunde räknas som en privat plats, utan en plats där allmänheten hade tillgång. Ägaren kunde därför inte räknas som ett hem eller liknande plats, med det skyddet som det skulle ge.
Det är ett mellanting. Du kan neka folk tillträde, men om de redan är inne i affären kan du inte köra ut dem hur du vill. Och om de går in trots att du säger nej, så begår de inget brottsligt.
Citera
2021-02-16, 13:50
Avslutad
Det lagen säger är detta:

Citat:
12 § Diskriminering är förbjuden för den som

1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

12 b § Förbudet mot diskriminering i 12 § som har samband med ålder

1. hindrar inte tillämpning av bestämmelser i lag som föreskriver viss ålder,
2. gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster,
3. hindrar inte tillämpning av nedre åldersgränser för tillträde till serveringsställen för yrkesmässigt bedriven servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker för vilka näringsidkaren har serveringstillstånd, och
4. hindrar inte heller annan särbehandling på grund av ålder om särbehandlingen har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet

Har fetat det väsentliga. Jag kan dock tyvärr inte svara på om syftet är berättigat, eller om dessa medel är lämpliga och nödvändiga. Men i pandemitider låter det ju inte orimligt.
Senast redigerad av SittFint 2021-02-16 kl. 13:54.
Citera
2021-02-16, 23:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det lagen säger är detta:

Har fetat det väsentliga. Jag kan dock tyvärr inte svara på om syftet är berättigat, eller om dessa medel är lämpliga och nödvändiga. Men i pandemitider låter det ju inte orimligt.

Jag har kikat lite i propen (2011/12:159) för den ändring i Diskrimineringslagen som kom 2013 och innebar en skärpning vad gäller åldersdiskriminering. På sidan 40 hittar jag i ett resonemang om undantag till det generella förbudet följande (min fetning):

Citat:
Det föreslagna generella undantaget är avsett att tillämpas restriktivt. Godtagbar särbehandling är alltså endast sådan som utifrån objektiva grunder inte uppfattas som kränkande, stötande, orättvis, oskälig eller liknande. Syftet med särbehandlingen måste vara tillräckligt viktigt för att motivera att det ges företräde framför principen om likabehandling. Åldersgränsen måste därtill vara ett lämpligt och nödvändigt medel för att uppnå syftet. (...) Så kan till exempel vara fallet om en näringsidkare tillämpar en åldersgräns i syfte att upprätthålla allmän ordning och säkerhet.

Jag hade innan jag tog mig i kragen tänkt skriva att det nog var tveksamt om det på en plats dit allmänheten har tillträde och som inte säljer alkohol (ett uttryckligt undantag i lagen) kunde godtas generella förbud för personer under en viss ålder att besöka den. Men med tanke på vad som skrevs i propen och läget med pandemin så tror jag att det har ganska goda förutsättningar att passera just nu. Att ungdomar är dåliga på att hålla avstånd både inbördes och gentemot andra när de rör sig så där i grupp är klart.

Jag tvivlar dock på att det i ett normalläge skulle gå godkännas om en butiksägare t ex motiverade ett allmänt förbud med att flera gäng som besökte hans butik hade snattat och stört ordningen.
Citera
2021-02-16, 23:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Nej. Lagar och regler gäller även polishatarpuckon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in