Citat:
Ursprungligen postat av
Rangin
Strongt!
Jag jobbar idag i en livsmedelsbutik och tänker nog hålla rätt hårt i anställningen där pga OB-n. Varannan helg + 5 kvällar per månad blir ca 14 brutto. Har en väldigt schysst chef dessutom där vi fritt skickar in exakt hur vi vill jobba.
Så länge du planerar in tid för studier, motion och sömn kommer allt att lösa sig
Eftersom du jobbar i en livsmedelsbutik tror jag inte du kan plugga på jobbet. Kanske om du drar runt på lagret med hörlurar och lyssnar på inspelade föreläsningar eller kurslitteratur. Men det är nog inte ett optimalt sätt att lära sig på.
Se bara till att vässa till din studieteknik för att kunna få ut så mycket som möjligt av föreläsningar och egna studietimmar. Plugga aktivt och slösa inte för mycket tid på att plugga tillsammans med andra eftersom det brukar bli mer snack och mindre verkstad.
Om du ska hinna jobba måste studierna struktureras upp med tydliga mål och ingenting kan lämnas åt slumpen.
Min plan såg ungefär ut såhär:
Måndag:
- läsa kap. 3-4 i bok x
- sammanfatta anteckningar föreläsning 3 i kurs x
- räkna uppg. 3-8 kap. 4
- jobb 15-21
- handla efter jobb
Tisdag:
- räkna uppg. 9-15 kap. 4
- sammanfatta anteckningar föreläsning 4 i kurs x
- föreläsning 13-15 i kurs y
- gym 19-20
Onsdag:
- föreläsning 10-12 och föreläsning 13-15 i kurs x och kurs y
- sammanfatta föreläsningsanteckningar
- jobb 17-21
osv. Jag tror du fattar grejen med att strukturera upp allt som måste göras under en studievecka. Då blir det mindre tid för att fundera på vad man ska göra under dagen och jag studerade mer effektivt.