2021-02-16, 11:37
Medlem
Hej!

Har inte hittat någon tråd som riktigt behandlar mina frågor rent konkret. Jag planerar på att läsa civilingenjör industriell ekonomi/datateknik, men hur funkar det med jobb vid sidan om? Har arbetat runt 20-40h/v under större delen av grundskole respektive gymnasietiden och jag är medveten om att det kommer att vara ett helt annat tempo på civ utbildningen - men är det möjligt att jobba lite grann parallellt med studierna? Förstår att det är högst individuellt, tänker främst om någon flashbackare har gjort det =)

Det handlar om varannan helg dagtid + 5 kvällspass/månad á 6h. Totalt 9 pass per månad, ca 15h/v. Jag har rätt svårt att bara ta det lugnt hemma och håller mig gärna sysselsatt. Mängden timmar ovan skulle generera en lön som är tillräcklig för att hamna under fribeloppet (har räknat med att jobba mer under sommar, samt räknat på semesterersättning, hur utbetalningarna, terminerna etc ligger.) samtidigt som jag då kan ta fullt CSN, spara mellan 4-9000:-/mån efter alla utgifter. Om 4000:-/mån placeras i fonder så är totalbeloppet efter 5 år med 7% avkastning strax över hälften av CSN skulden.

Är det möjligt? Det är ju en relativt tung utbildning, men 15h/v känns som tid man kan avvara från slötittande på Netflix.
Citera
2021-02-16, 12:03
Avstängd
Studierna är heltid och baseras på 40/h per vecka. Sen behöver vissa fler timmar, andra mindre.

Problemet är att vissa perioder kräver rejält mycket mer effektivt studerande, medan andra perioder kan vara lugna.

Min erfarenhet är, att den som jobbar extra, har svårare att sätta av tid för studierna, och få ett bra
betyg. Ingen anställer en medelmåtta.

Funkar det inte så får du väl välja, jobb eller studier.
Citera
2021-02-16, 12:10
Medlem
Luriosans avatar
När jag pluggade till högskoleingenjör jobbade jag 40% inom vården parallellt med studierna. Funkade rätt så bra att jobba t.ex. varje helg och varje tisdag och torsdag. Kunde själv sätta upp hur jag ville jobba i veckorna och när jag inte kunde.

I perioder var det tungt, exempelvis när man skulle ha grupparbeten och några tomtar hade noll förståelse för att jag behövde jobba vissa eftermiddagar/kvällar eftersom jag fått pass. Hjälpte inte heller att jag hade 1,5 timmes resa åt varje håll som åt upp en hel del tid. Förutom grupparbetena fungerade det fint att jobba vid sidan om studierna.

När jag visste om att jag skulle till en lugn arbetsplats tog jag med något som jag kunde plugga under tiden som jag hade dötid. Tog även många vakna nätter och hade flera timmars ostörd tid att plugga på.

Två veckor innan tentor jobbade jag endast en dag under helgen, t.ex. söndag och strukturerade upp hur jag skulle plugga för att hinna göra allt plugg som behövdes. Helgen efter tentor var jag alltid ledig för att kunna ta det lugnt och ladda batterierna.

Under mina högskoleingenjörsstudier hann jag läsa andra ämnen på 50-100% (studerade alltså 150-200%) och jobbade 20-40%. Vid sidan om hade jag massor med fritidsaktiviteter på 20h/vecka. Detta fungerade utmärkt eftersom vi var i skolan 2-3 dagar/vecka och jag pluggade 2-6 h/dag oavsett om det var mitt i veckan eller en helg.

Vad vill du jobba extra med?
Citera
2021-02-16, 12:16
Bannlyst
asså tänk va stressigt å plugga å jobba samtidigt ja får typ panik av att ba plugga
Citera
2021-02-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan

Under mina högskoleingenjörsstudier hann jag läsa andra ämnen på 50-100% (studerade alltså 150-200%) och jobbade 20-40%. Vid sidan om hade jag massor med fritidsaktiviteter på 20h/vecka. Detta fungerade utmärkt eftersom vi var i skolan 2-3 dagar/vecka och jag pluggade 2-6 h/dag oavsett om det var mitt i veckan eller en helg.

Vad vill du jobba extra med?

Strongt!

Jag jobbar idag i en livsmedelsbutik och tänker nog hålla rätt hårt i anställningen där pga OB-n. Varannan helg + 5 kvällar per månad blir ca 14 brutto. Har en väldigt schysst chef dessutom där vi fritt skickar in exakt hur vi vill jobba.
Citera
2021-02-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jossisen
asså tänk va stressigt å plugga å jobba samtidigt ja får typ panik av att ba plugga

Har gjort det i så många år, men med enklare studier så är rätt van =) Har även haft det väldigt enkelt för tidigare plugg.
Citera
2021-02-16, 12:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rangin
Hej!

Har inte hittat någon tråd som riktigt behandlar mina frågor rent konkret. Jag planerar på att läsa civilingenjör industriell ekonomi/datateknik, men hur funkar det med jobb vid sidan om? Har arbetat runt 20-40h/v under större delen av grundskole respektive gymnasietiden och jag är medveten om att det kommer att vara ett helt annat tempo på civ utbildningen - men är det möjligt att jobba lite grann parallellt med studierna? Förstår att det är högst individuellt, tänker främst om någon flashbackare har gjort det =)

Det handlar om varannan helg dagtid + 5 kvällspass/månad á 6h. Totalt 9 pass per månad, ca 15h/v. Jag har rätt svårt att bara ta det lugnt hemma och håller mig gärna sysselsatt. Mängden timmar ovan skulle generera en lön som är tillräcklig för att hamna under fribeloppet (har räknat med att jobba mer under sommar, samt räknat på semesterersättning, hur utbetalningarna, terminerna etc ligger.) samtidigt som jag då kan ta fullt CSN, spara mellan 4-9000:-/mån efter alla utgifter. Om 4000:-/mån placeras i fonder så är totalbeloppet efter 5 år med 7% avkastning strax över hälften av CSN skulden.

Är det möjligt? Det är ju en relativt tung utbildning, men 15h/v känns som tid man kan avvara från slötittande på Netflix.

Att jobba ca 15 h per vecka parallellt med plugg låter inte mördande jobbigt och du lär sannolikt ha en hel del fritid iallafall, att extrajobba vid sidan av är ju dessutom bra ekonomiskt som student.
Citera
2021-02-16, 12:59
Medlem
Citat:
Hej!

Definitivt görbart. Tiderna låter ju som klippta och skurna. Jag läste en annan civiligenjörsutblidning och jobbade ungefär den volym du beskriver en period. Hade en 2v intro på det jobbet, just då fick jag det jääävligt svettigt med skolan, annars görbart. Jag valde dock att dra ner jobbvolymen till nära noll efter ett tag, för att fokusera mer på skolan / studentliv.
Citera
2021-02-16, 13:09
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Strongt!

Jag jobbar idag i en livsmedelsbutik och tänker nog hålla rätt hårt i anställningen där pga OB-n. Varannan helg + 5 kvällar per månad blir ca 14 brutto. Har en väldigt schysst chef dessutom där vi fritt skickar in exakt hur vi vill jobba.
Så länge du planerar in tid för studier, motion och sömn kommer allt att lösa sig

Eftersom du jobbar i en livsmedelsbutik tror jag inte du kan plugga på jobbet. Kanske om du drar runt på lagret med hörlurar och lyssnar på inspelade föreläsningar eller kurslitteratur. Men det är nog inte ett optimalt sätt att lära sig på.

Se bara till att vässa till din studieteknik för att kunna få ut så mycket som möjligt av föreläsningar och egna studietimmar. Plugga aktivt och slösa inte för mycket tid på att plugga tillsammans med andra eftersom det brukar bli mer snack och mindre verkstad.

Om du ska hinna jobba måste studierna struktureras upp med tydliga mål och ingenting kan lämnas åt slumpen.
Min plan såg ungefär ut såhär:
Måndag:
- läsa kap. 3-4 i bok x
- sammanfatta anteckningar föreläsning 3 i kurs x
- räkna uppg. 3-8 kap. 4
- jobb 15-21
- handla efter jobb
Tisdag:
- räkna uppg. 9-15 kap. 4
- sammanfatta anteckningar föreläsning 4 i kurs x
- föreläsning 13-15 i kurs y
- gym 19-20
Onsdag:
- föreläsning 10-12 och föreläsning 13-15 i kurs x och kurs y
- sammanfatta föreläsningsanteckningar
- jobb 17-21
osv. Jag tror du fattar grejen med att strukturera upp allt som måste göras under en studievecka. Då blir det mindre tid för att fundera på vad man ska göra under dagen och jag studerade mer effektivt.
Citera
2021-02-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heatshield
Definitivt görbart. Tiderna låter ju som klippta och skurna. Jag läste en annan civiligenjörsutblidning och jobbade ungefär den volym du beskriver en period. Hade en 2v intro på det jobbet, just då fick jag det jääävligt svettigt med skolan, annars görbart. Jag valde dock att dra ner jobbvolymen till nära noll efter ett tag, för att fokusera mer på skolan / studentliv.

Precis, börjar passen kl 16 eller kl 18, och det finns ofta även möjlighet att byta tid om man har föreläsning, grupparbete etc.

Förstår den! Jag har väll rent spontant kanske inte ett jättestort intresse av studentlivet. Född och uppvuxen i samma stad, så intresset är nog inte lika stort för min del
Citera
2021-02-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Så länge du planerar in tid för studier, motion och sömn kommer allt att lösa sig

Eftersom du jobbar i en livsmedelsbutik tror jag inte du kan plugga på jobbet. Kanske om du drar runt på lagret med hörlurar och lyssnar på inspelade föreläsningar eller kurslitteratur. Men det är nog inte ett optimalt sätt att lära sig på.

Se bara till att vässa till din studieteknik för att kunna få ut så mycket som möjligt av föreläsningar och egna studietimmar. Plugga aktivt och slösa inte för mycket tid på att plugga tillsammans med andra eftersom det brukar bli mer snack och mindre verkstad.

Tack! Kommer nog bli mest pluggande på rasten om jag pluggar i samband med jobb, har mellan 30-60 min rast/pass. Absolut! Har rätt bra självdisciplin och hyfsat god studieteknik, läste gymnasiet på distans så är rätt van vid det självständiga. Ska ta med mig det tipset! Är inget jättefan av att plugga med andra när det blir just mycket snack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in