2021-02-16, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Man r jude om ens mamma r jude eller om man har konverterat. Men som sagt, "Flashback-jude" r man baserat p helt andra kriterier. Det kan rcka att man umgtts med en jude eller att man har "ett judiskt tnkestt". Vanligast r att alla med lite tysk-klingande namn frutstts vara judar.
Man r inte ens jude bara fr att ens mamma r jude. Man r jude om man beknner sig till den judiska religionen, eller mjligtvis den judiska kulturen. Det finns ingen logik i att se judiskhet som en ras eller etnicitet.

Du har dock rtt i att antisemiterna p Flashback ser judar vart de n vnder sig. De r snabbare med att dra jude-kortet n vad vnstern r med att dra rasist-kortet.
Citera
2021-02-16, 17:08
Medlem
Hanna Stjrne p SVT.

Peter Fellman och Karin Grundberg Wolodarski p Dagens Industri.
Citera
2021-02-16, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av Glatous
Sarah Dawn finer (SVT)

Intressant trd men med med ngon konstigt och ologiskt motivering kommer trden skrpas bort av en skrpmnniska.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hanna Stjrne p SVT.

Peter Fellman och Karin Grundberg Wolodarski p Dagens Industri.

Hanna Stjrne finns med p den uppdaterade verisionen.

Peter Fellman, Karin Grundberg Wolodarski och Sarah Dawn finer ska jag fixa, tack.
Citera
2021-02-16, 18:29
Ny: https://i.imgur.com/CtoTKeo.png
Citera
2021-02-16, 18:50
Medlem
Pixelmans avatar
Duktig idiot. Varfr har du med avlidna och folk som inte jobbar i branschen lngre?

Ungefr 10 000 personer jobbar som journalister i Sverige idag. Inte s mycket du skramlat ihop lelle vn.
Senast redigerad av Pixelman 2021-02-16 kl. 18:56. Anledning: Mer text
Citera
2021-02-16, 18:57
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelman
Duktig idiot. Varfr har du med avlidna och folk som inte jobbar i branschen lngre?

Varfr inte? De har jobbat inom media.

Tack fr denna lista. Helvetes jvlar vad mnga judar!

Trots att det finns vldigt f judar i Sverige s har de ormat sig in verallt.
Citera
2021-02-16, 19:01
Medlem
Uardavagrn33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callmenumberone
Uppdaterad lista: https://i.imgur.com/alWkTJq.jpg

Marianne Ahrne, 2003-2006 filmkonsulent p Svenska Filminstitutet har jag inte lagt till nnu. Kr alltid 5 eller mer t gngen, som sagt, hittar ni ngot dela grna med er!

Du borde inkludera definition av "jude", flera i listan r inte det tom enligt Nrnberger Gesetze.
Citera
2021-02-16, 19:33
Medlem
Litteraturs avatar
Skriv grna lite matigare inlgg s trden inte klassas som listtrd.
Jag har en frga - mste mediejuden ha ngon betydande inflytande/makt fr att passa in p denna lista?

Om inte, s kan du ju lgga till den dr vderjuden p SVT, Nitzan Cohen.
"Expertkommentatorn" Margit Silberstein kan isf ocks lggas till, ifall hon nu inte redan gjorde det.

Tycker bda dessa ovanstende r rtt bra, fr vrigt.
Citera
2021-02-16, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av Litteratur
Skriv grna lite matigare inlgg s trden inte klassas som listtrd.
Jag har en frga - mste mediejuden ha ngon betydande inflytande/makt fr att passa in p denna lista?

Om inte, s kan du ju lgga till den dr vderjuden p SVT, Nitzan Cohen.
"Expertkommentatorn" Margit Silberstein kan isf ocks lggas till, ifall hon nu inte redan gjorde det.

Tycker bda dessa ovanstende r rtt bra, fr vrigt.
Nej, de behver inte ha ngon betydande inflytande, bara de jobbar eller har jobbat inom mediebranschen i Sverige.

Margit r redan med, men inte Nitzan, ska lgga till honom.
Citera
2021-02-16, 19:55
Senaste versionen: https://i.imgur.com/ceBKunA.png - rkade skriva att Ilan Sad var medarbetare p Samnytt nr han i sjlva verket r det p Nyheter Idag
Citera
2021-02-16, 19:58
Medlem
Litteraturs avatar
Den dr snygga liberalen Paulina Neuding som startar upp och lgger ner en massa medieprojekt hela tiden.

Peter Haber - men enligt mig r han fan hedersarier pga alla klassiker han medverkat i. Dock ser han verkligen inte judisk ut, men enligt https://travelinfuckingtime.blogspot...sar-judar.html r saken ganska klar - han r jude. Jag har ven hrt detta talas om tidigare.
Jag hatar dock att pst att folk r judar ifall de inte r det. Kan ngon bekrfta hur det ligger till med vran Haber?

Vad heter han som medverkade i melodifestivalen frrfrra veckan, dr koreografin var som direkt tagen frn "Jamiroquai - Virtual insanity"? Han r jude iaf. (inte fr att jag kollade p melodifestivalen, jag r ju fan inte bg.. )
Senast redigerad av Litteratur 2021-02-16 kl. 20:06.
Citera
2021-02-16, 20:28
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteratur
Den dr snygga liberalen Paulina Neuding som startar upp och lgger ner en massa medieprojekt hela tiden.

Peter Haber - men enligt mig r han fan hedersarier pga alla klassiker han medverkat i. Dock ser han verkligen inte judisk ut, men enligt https://travelinfuckingtime.blogspot...sar-judar.html r saken ganska klar - han r jude. Jag har ven hrt detta talas om tidigare.
Jag hatar dock att pst att folk r judar ifall de inte r det. Kan ngon bekrfta hur det ligger till med vran Haber?

Vad heter han som medverkade i melodifestivalen frrfrra veckan, dr koreografin var som direkt tagen frn "Jamiroquai - Virtual insanity"? Han r jude iaf. (inte fr att jag kollade p melodifestivalen, jag r ju fan inte bg.. )

Peter Habers morfars far var en viss Karl Valentin som fddes i Gteborgs mosaiska frsamling... Efternamnet r ett vlknt judiskt namn i Sverige, se exempelvis Hugo Valentin som var riksbekant p sin tid och en mycket passionerad sionist. Kpte faktiskt en kortare skrift av honom - Antisemitismen - historisk verklighet och psykologisk bakgrund - fr ett antal r sen p ett antikvariat fr en ntt summa. Aldrig kommit mig fr att lsa den dock, man kanske skulle gra slag i saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in