• 1
  • 2
2021-02-15, 13:22
Medlem
Hallå!

Jag har börjat jobba på ett företag där de har köpt 3st bärbara datorer som inte är helt rensade och skulle behöva fräschas upp. Finns et något sätt att rensa dem helt? De vill ha nå lösenord när jag ska defragmentera och optimera dem. Är det möjligt att kringgå det?
Citera
2021-02-15, 13:33
Medlem
Vilket typ av lösenord? Admin lösen?

Blås datorn och kör in ny windows så bör de lösa det.
Citera
2021-02-15, 14:14
Medlem
salxars avatar
Ta bild på var du ser lösenordet.
Citera
2021-02-15, 17:16
Medlem
sommarlovs avatar
Vilket jädra företag köper begagnade datorer?

Och vilket företag har inte koll på hur man återställer datorer??
Citera
2021-02-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Och vilket företag har inte koll på hur man återställer datorer??

Det är ju många företag som inte har koll på det. Alla företag har inte en egen it-avdelning.
Citera
2021-02-15, 21:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scaleoz
Finns et något sätt att rensa dem helt?

Har datorena DVD-läsare? Fick du med några Windows-installationsskivor? Har datorerna klisterlappar på sig med någon licenskod, där det också står exakt vilken Windows-utgåva koden gäller för? Kolla bakom och under och överallt. Vet du vad BIOS är? Hittar du hur man kommer in i BIOS?

Citat:
De vill ha nå lösenord när jag ska defragmentera och optimera dem. Är det möjligt att kringgå det?

Bryr du dig inte om de är fulla i program som sänker prestandan och som kanske stjäl era data?
Citera
2021-02-15, 21:51
Moderator
Protons avatar
Citat:
Hallå!

Jag har börjat jobba på ett företag där de har köpt 3st bärbara datorer som inte är helt rensade och skulle behöva fräschas upp. Finns et något sätt att rensa dem helt? De vill ha nå lösenord när jag ska defragmentera och optimera dem. Är det möjligt att kringgå det?
Kasta ut alltihop och installera ett fräscht windows.

Fan vet vad som huserar på de där maskinerna.
Citera
2021-02-16, 09:30
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Tja du, företag som inte vill vara en del av den här sinnessjuka slit och släng mentaliteten kanske, utan är smarta nog att inse att det finns pengar att spara i återanvändning?
Samt tänker på hållbarhetsaspekten?

Men ja, det borde vara glasklart att datorerna ska ominstalleras givetvis.
Citera
2021-02-16, 09:33
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Hallå!

Ominstallation är det enda som gäller.
Låter inte som att det är ett stort företag det handlar om? Annars hade man ju haft etablerade riktlinjer och rutiner kring sånt här menar jag.

Man fortsätter ju inte använda datorer som de är där det ligger andra företags användarprofiler menar jag? Det borde vara fullständigt självklart?

Nej, ominstallation och sedan lägger ni på era egna program och licenser

Det är ju dessutom betydligt enklare än att sitta och manuellt rensa i gammalt skit.
Citera
2021-02-17, 14:25
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Se bara till att gå till tillverkarens webbplats och ladda ner DRIVRUTINER innan ni installerar via USB-pinne etc..

Börja med att installera ev. CHIPSET drivrutiner först, starta om och installera övriga modellspecifika drivrutiner...

Se till att RADERA alla partitioner innan ni skapar ny som ni installerar Windows till...
Citera
2021-02-18, 04:15
Medlem
Varför inte bara fråga någon på jobbet om hjälp? ^^
Citera
2021-02-18, 13:04
Medlem
Kommer Du Ut På Nätet På Datorerna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera