• 2
  • 3
2021-03-05, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Haha, nä det har inte det minsta inverkan i detta fall, hobbykocken 😂

Naturligtvis har vilka ingredienser du väljer att använda i en dressing inverkan på resultatet.
Citera
2021-03-08, 04:19
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Naturligtvis har vilka ingredienser du väljer att använda i en dressing inverkan på resultatet.

Inte på det sätt du anmärker på.
Hade du känt skillnad på en sej eller kolja om jag gjort fish & chips?
Hade du känt skillnad på om jag haft ketchup och Tabasco istället för chilisås i en Rhode Island?

Nej det hade du inte.
Du är en överpräktig jävla nolla som spelar upp dig om saker du inte begriper dig på.
Citera
2021-03-08, 06:09
Bannlyst
Citat:
Hade du känt skillnad på om jag haft ketchup och Tabasco istället för chilisås i en Rhode Island?

Nej det hade du inte.
Du är en överpräktig jävla nolla som spelar upp dig om saker du inte begriper dig på.

Jo, jag hade känt skillnad.
Citera
2021-03-08, 12:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Nej det hade du inte.

Ju mer man testar olika dressingar eller livsmedel överlag ju mer kan man urskilja dess smaker
Det betyder inte att man kan säga exakt vad som är i men man kan iaf utesluta saker som är inte i som man har goda referenser med. Tex kan man säga att det är definitivt ingen chilisås i som det ska vara utan nåt tabasco utvunnen av jalapeno om man vet hur en sån smakar

Ett ganska bra exempel som jag såg igår bara är hur olika kebabhak har så olika smaker med grönsakerna och vad dom kan vara "kryddade med för örter, inlagda, picklade med" inkl såklart alla dressingar där bara en enkel vitlökssås kan gå ifrån okej till utmärkt beroende på vad som är i och hur dom har slaget den kolla from 11:00 i videon. Där helheten av alla varors smaker såklart gifter sig olika https://www.youtube.com/watch?v=CSq-wDLxrws&t=739s

Libanesisk vitlöksdressing tex : https://www.koket.se/lattlagat/pelle...agad-majonnas/

Dvs inte med äggulor

En sån där grossistköpt fryst friterad falafel som dom serverar i pizzerior skiljer sig som dag och natt till en egen hemmagjord som är mycket godare

Kebab som kebab (knappast) av den som skärs som en stock utan det skiljer sig gigantiskt med tex val av nötkött och kryddningen inkl hur de bearbetar den innan

Experimenterar man tex mycket med dressingar och testar olika recept så kan känna vad som är i eller inte och man kan även i många fall veta vad man behöver tillägga för att uppnå önskad smak

Skulle själv vilja påstå att jag är duktig på köttfärssås och hur jag kan känna vad olika sådana innehåller eller inte innehåller i smak samt vad diverse varor eller kryddning gör med köttsåsens smak

Därför finns det sås kocker "sous chef" som inriktar sig endast på såsen
Citera
2021-03-17, 03:35
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Ju mer man testar olika dressingar eller livsmedel överlag ju mer kan man urskilja dess smaker
Det betyder inte att man kan säga exakt vad som är i men man kan iaf utesluta saker som är inte i som man har goda referenser med. Tex kan man säga att det är definitivt ingen chilisås i som det ska vara utan nåt tabasco utvunnen av jalapeno om man vet hur en sån smakar

Ett ganska bra exempel som jag såg igår bara är hur olika kebabhak har så olika smaker med grönsakerna och vad dom kan vara "kryddade med för örter, inlagda, picklade med" inkl såklart alla dressingar där bara en enkel vitlökssås kan gå ifrån okej till utmärkt beroende på vad som är i och hur dom har slaget den kolla from 11:00 i videon. Där helheten av alla varors smaker såklart gifter sig olika https://www.youtube.com/watch?v=CSq-wDLxrws&t=739s

Libanesisk vitlöksdressing tex : https://www.koket.se/lattlagat/pelle...agad-majonnas/

Dvs inte med äggulor

En sån där grossistköpt fryst friterad falafel som dom serverar i pizzerior skiljer sig som dag och natt till en egen hemmagjord som är mycket godare

Kebab som kebab (knappast) av den som skärs som en stock utan det skiljer sig gigantiskt med tex val av nötkött och kryddningen inkl hur de bearbetar den innan

Experimenterar man tex mycket med dressingar och testar olika recept så kan känna vad som är i eller inte och man kan även i många fall veta vad man behöver tillägga för att uppnå önskad smak

Skulle själv vilja påstå att jag är duktig på köttfärssås och hur jag kan känna vad olika sådana innehåller eller inte innehåller i smak samt vad diverse varor eller kryddning gör med köttsåsens smak

Därför finns det sås kocker "sous chef" som inriktar sig endast på såsen

Ska du lära farsan att knulla? 😂

Sous chef är för övrigt inte som det låter. En sous chef är köksmästarens högra hand. En vice president i köket helt enkelt.
Citera
2021-03-17, 03:36
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jo, jag hade känt skillnad.

Nej, du hade inte det. Inte en chans att du hade.
Citera
2021-03-17, 15:22
Bannlyst
Citat:
Nej, du hade inte det. Inte en chans att du hade.

Prova själv.
Jag lovar att du känner skillnad på tabasco och chilisås, även om dom är blandade i en dressing.

Det är två olika såser, framställda på helt olika vis av olika råvaror.
Senast redigerad av cdec 2021-03-17 kl. 15:25.
Citera
2021-03-17, 18:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Nej det hade du inte.

Just Tabasco har en ganska säregen smak, så det känner man skillnad på. Men om du hittar en chilisås med liknande smakprofil, så, nej.
Citera
2021-03-20, 06:15
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Just Tabasco har en ganska säregen smak, så det känner man skillnad på. Men om du hittar en chilisås med liknande smakprofil, så, nej.

Ja, det är sant.
Det kanske var ett dåligt exempel.
Det jag ville säga var att man kan få en bra och bekväm "produkt" i ungefärligt samma tappning oberoende av vad man använder för tillsatser.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in