Citat:
Nationaldemokraterna gick ändå hyfsat. Dock lite av ett enmansprojekt (därtill en strulig ledare), men partiet fick små framgångar lokalt med något mandat här och något mandat där.AfS har en nackdel jämfört med SD 1988 - 2010. SD hade inget val, de var ensamma. Det fanns inget annat parti att engagera sig i, det fanns inga andra nationalister. Ibland bröt sig andra ur SD och försökte skapa nya partier men de var alltid mindre; SD var den enda vägen framåt. Ny Demokrati kom och bromsade upp SD men de var nyliberala och de kollapsade efter bara några år. Då var SD ensamma igen. De som är med i AfS kan lätt ge upp för det finns ett alternativ i SD.
För att besvara frågan tror jag att AfS har orken att fortsätta åtminstone till 2026. SD har haft en fördel i att man som sagt haft en ledig ruta att muta in som sin egen. SD kan sin vana trogen hävda att SD är originalet, och det är inte fel. Samtidigt kan man se det som att SD krattat manegen för AfS — om det är så att det finns utrymme för ett till parti till höger om SD. AfS är som vi vet ett högerparti, och det uppskattar jag.
Jag tror dock att AfS stora chans ligger i väljarflykt från SD högerut, till AfS och inte tillbaka till t.ex. M. Och då är det någon sorts kärnväljare som ska tröttna på SD, för gamla sossar och moderater tror jag inte precis fortsätter på någon upptäcktsfärd. De vill väl antagligen rösta på sina gamla partier, men så blir det SD som en marketing. Dessa väljare kan AfS dessvärre glömma. Förstagångsväljare, däremot: jag hoppas på fin tillströmning 2022 samt 2026.