• 2
  • 3
2021-02-15, 22:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
AfS har en nackdel jämfört med SD 1988 - 2010. SD hade inget val, de var ensamma. Det fanns inget annat parti att engagera sig i, det fanns inga andra nationalister. Ibland bröt sig andra ur SD och försökte skapa nya partier men de var alltid mindre; SD var den enda vägen framåt. Ny Demokrati kom och bromsade upp SD men de var nyliberala och de kollapsade efter bara några år. Då var SD ensamma igen. De som är med i AfS kan lätt ge upp för det finns ett alternativ i SD.
Nationaldemokraterna gick ändå hyfsat. Dock lite av ett enmansprojekt (därtill en strulig ledare), men partiet fick små framgångar lokalt med något mandat här och något mandat där.

För att besvara frågan tror jag att AfS har orken att fortsätta åtminstone till 2026. SD har haft en fördel i att man som sagt haft en ledig ruta att muta in som sin egen. SD kan sin vana trogen hävda att SD är originalet, och det är inte fel. Samtidigt kan man se det som att SD krattat manegen för AfS — om det är så att det finns utrymme för ett till parti till höger om SD. AfS är som vi vet ett högerparti, och det uppskattar jag.
Jag tror dock att AfS stora chans ligger i väljarflykt från SD högerut, till AfS och inte tillbaka till t.ex. M. Och då är det någon sorts kärnväljare som ska tröttna på SD, för gamla sossar och moderater tror jag inte precis fortsätter på någon upptäcktsfärd. De vill väl antagligen rösta på sina gamla partier, men så blir det SD som en marketing. Dessa väljare kan AfS dessvärre glömma. Förstagångsväljare, däremot: jag hoppas på fin tillströmning 2022 samt 2026.
Citera
2021-02-15, 22:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Något kan de eventuellt växa på sikt, som sagt, om SD ges inflytande efter valet 2022 och de hänger kvar i matchen. Nästa val kan nog gå till och med sämre än föregående med tanke på att det ser mer ut som att SD kan ges inflytande än det gjorde sist. Vi kan inte vänta oss några stora ökningar för AfS 2022, eventuellt till och med en minskning av antalet väljare.
Man kan iofs. tänka sig att SD i ett bättre utgångsläge än nu gynnar AfS, och i förlängningen AfS politik. Säg att SD får vara med på ett hörn efter valet 2022 och att AfS får 2, 3 procent. Inte helt realistiskt, kanske, men vi leker med tanken. Då kommer SD dra öronen åt sig och börja brunsmeta AfS. Både för att sätta käppar i hjulet för konkurrensen och för att försöka framstå som mer rumsrena inför partier som M och KD. Om AfS därefter skulle komma in i riksdagen 2026 kan jag i stället tänka mig att SD byter strategi och anpassar sig lite efter AfS, åtminstone på vissa punkter. Men vi får se.
Citera
2021-02-15, 23:27
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Närmar sig M och KD så kan SD promenera längre ut på högerkanten. AfS är ett meningslöst parti eftersom det kräver att SD redan är ett stort mittenparti för att riksdagen skall kunna inhysa ytterligare ett alternativ höger om höger. Av samma orsak finns det inget parti vänster om Vänsterpartiet.

Närma sig de SD så är det bara att förbereda sig för att SD även kommer att vika sig för C så småningom för de kommer att ingå i alliansen som uppstår då, samma allians som har satt Sverige i ekonomiska problem pga de dräglar över nyliberal politik
Citera
2021-02-16, 10:09
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Det som talar för AfS är att utvecklingen i Sverige inte ens har kommit i närheten av just hur illa det kommer att bli. Skillnaden mellan SD och AfS är att AfS kompromisslöst säger att Sverige är svenskarnas land och rent allmänt att svenskarna ska ses som ett folk med hemortsrätt.

SD har valt en helt annan väg, med flum om ”öppen svenskhet”. Den goda invandraren, o.s.v.

Det som talar mot SD är att partiet helt saknar alternativ till Jimmie Åkesson och alltmer talar för att Åkesson kommer att klamra sig fast i många mandatperioder till. För en unge kille eller tjej på gymnasiet idag, finns inget spännande eller nytt med Tråkesson. Han är en gubbe bland gubbar och de som plågas av mångkulturen bland de unga, kan med rätta ställa frågan: vad fan håller SD på med? Partiet uppbär långt över hundra miljoner kr i partistöd, men verkar pr-mässigt inkapabla.

De väljare som röstade in SD i riksdagen kan knappast vara nöjda med utvecklingen.

SD är f.ö., eller snarare har kommit att bli, ett sosseparti.

Man ska också ha klart för sig att stödet för SD överdrivs gravt. Partiet fick drygt 18% i valet 2018. Men man fick endast drygt 12% av rösterna i samtliga kommuners kommunalval. I valet 2022 finns det skäl att tro att SD kommer få stark konkurrens av lokala partier i många kommuner.
Citera
2021-02-16, 11:19
Medlem
AFS är en ren Flashback produkt. Här på Flashback verkar det som att AFS är en stor kraft med "hög energi" som är att räkna med men i verkligheten vet nästan inga vilka de är då de egentligen bara är ett gäng rejects från SD som nu är bittra och vill sno så många SD röster som möjligt. Lite som en kille som blivit bumpad av sin flickvän och verkligen inte kan acceptera det utan mest blir patetisk. Utanför Flashback vet nästan inga vilka det är, deras torgmöten var bara några galna nazister som stod och skrek i de flesta förbipasserandes öga. Då ska jag nämna att jag gillar deras ekonomiska politik, är höst tveksam till EU och tycker även Sverige behöver återvandring.

Hur exakt det blivit såhär vet jag inte. Kasselstrand och gänget var duktiga när de ledde SDU.

För AFS blir det pyspunka, lyckas de skrapa ihop mer än hälftnen av rösterna som de fick 2018 har de gjort det bra. Efter det kommer Kasselstrand att inse att en karriär som kontorsslusk någonstans nog är mer lukurativt och givande.
Citera
2021-02-16, 11:52
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det var inte helt från scratch, man hade ju SDU med ungefär hälften av de ledande personerna tror jag och en stor del av medlemmarna till en början. SD hade inte ens det när de bildades utan det var folk som kom från helt olika partier och organisationer som verkligen började från scratch. Men det känns som AfS inte försökte förvalta SDU utan började något nytt.

Jag gillar Jeff Ahl. Han är mer vänster också.

Man trodde helt enkelt på det man sa i SDU; hur usla partiledningen var och om de fick bestämma så skulle man minsann lyckas. Så då gjorde de så som de tyckte SD borde gjort. Utfallet vet vi.

Förvisso, men de bildade ett nytt parti likväl och det är en annan grej, avsevärt mycket svårare och en markant skillnad att ragga svenska väljare än att vara populär bland nationalistiska ungdomar och nationalistiska unga vuxna i ett ungdomsförbund. Tänk om Ung Vänster, SSU, CUF eller MUF startat ett nytt parti. Vad är oddsen att de hade hamnat i riksdagen och blivit något annat än ett promilleparti, om ens det? Och då hade de ändå haft bättre draghjälp av media förmodligen.

De flesta högerpopulistiska partier i Europa som nått parlamentarisk framgång och hängt med långsiktigt har börjat på regional nivå och byggt sig starka i nån del av landet först. Det stämmer på både SD i Sverige, FPÖ i Österrike och Lega Nord i Italien. AfS har ingen lokal/regional förankring någonstans och inga lokalorganisationer, ett av många problem med partiet. Att AfS sen är ett väldigt Stockholmcentriskt parti ger sämre grundförutsättningar för att ens bygga lokalt då den här typen av partier är mindre populära i huvudstäder än i vissa mer perifera regioner. SDs fem starkaste valkretsar i förra riksdagsvalet var fortfarande alla i södra Sverige. Och den svagaste var Stockholm kommun.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2021-02-16 kl. 12:20.
Citera
2021-02-16, 15:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Närma sig de SD så är det bara att förbereda sig för att SD även kommer att vika sig för C så småningom för de kommer att ingå i alliansen som uppstår då, samma allians som har satt Sverige i ekonomiska problem pga de dräglar över nyliberal politik

Tror du på det själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
För AFS blir det pyspunka, lyckas de skrapa ihop mer än hälftnen av rösterna som de fick 2018 har de gjort det bra. Efter det kommer Kasselstrand att inse att en karriär som kontorsslusk någonstans nog är mer lukurativt och givande.

Det är nog det som krävs, att Kasselstrand sluta att vara aktiv i partiet. Sedan kan de börja bygga ett riktigt parti.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in