2021-02-14, 12:12
Medlem
Jag har haft problem med återkommande djupa depressioner, men har aldrig lyckats hitta en medicin mot depression som fungerar. 10 år av mitt liv har gått åt till att sätta in och ut mediciner som inte fungerar. Har nu fått veta att jag är långsam metaboliserare av både CYP2D6 och CYP2C19. Även har jag avvikande resultat på två andra enzymer, men som jag förstod så är det främst dessa två som påverkar psykiatriska mediciner.

Någon med liknande dna som hittat en fungerande medicinering?

Biverkningar utöver en extrem ångest och förvärrad depression har varit bland annat allergiska reaktioner, men också sådant som att plasmanivåerna blir för höga, vilket med vissa mediciner tex gör att jag bara sover, medan vissa mediciner i "normaldos" blir toxiska för mig.
Citera
2021-02-14, 13:55
Medlem
Det kallas för att man antingen över eller undermetylerar. Ta reda på vilken av de du tillhör och behandla med vitaminer. B12 och/eller metylfolat är kända behandlingar men gör egen research och kolla upp dina b-vitamin nivåer, folatnivåer osv innan.
Citera
2021-02-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CykaBlyat123
Det kallas för att man antingen över eller undermetylerar. Ta reda på vilken av de du tillhör och behandla med vitaminer. B12 och/eller metylfolat är kända behandlingar men gör egen research och kolla upp dina b-vitamin nivåer, folatnivåer osv innan.

Båda uttrycken förekommer. Jag skriver ju att jag har en långsam omsättning. Därav blir doserna för höga, eller så fungerar inte medicinen alls, eller så blir den till och med toxisk. Tror du blandar ihop mitt problem med något annat problem.

Jag tror inte vitaminer hjälper en djup depression, om man inte har en vitaminbrist, vilket jag inte har. Jag kommer att få rådgivning senare, men tyvärr är allt nedstängt nu pga pandemi.
Citera
2025-07-24, 18:21
Medlem
Port-charlottes avatar
Har precis fått reda på att jag har samma skit,käkar cipralex och har en jävla massa biverkningar . står på maxdos och fick utlåtande om att max 10mg för såna som mej,kan man reklamera sitt liv nånstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in