2021-02-13, 13:42
Medlem
Det här är chockerande Jag tycker synd om henne.

https://www.aftonbladet.se/family/a/qAkWbL/caroline-lever-med-ett-hal-i-magen--far-inte-hjalp

Brudar, hur gör ni för att förbereda er för graviditet/förlossning? Tänker ni ens på det? Jag undrar om hon i artikeln hade klarat sig bättre om hon hade gjort 200 situps om dagen?
Citera
2021-02-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze

https://www.aftonbladet.se/family/a/qAkWbL/caroline-lever-med-ett-hal-i-magen--far-inte-hjalp

Brudar, hur gör ni för att förbereda er för graviditet/förlossning? Tänker ni ens på det? Jag undrar om hon i artikeln hade klarat sig bättre om hon hade gjort 200 situps om dagen?

Detta är en av flera anledningar till att jag inte ska skaffa barn. Världen är inte jämställd så länge inga män gör såna här uppoffringar för sin familj.

Och jag menar inget som att jag är bitter feminist eller så utan jag bara tycker inte det är värt att ta såna risker med min kropp och mitt liv för att få barn.
Kvinnor dör vid förlossningar, får skador i underlivet med inkontinens, inte ovanligt med en depression när barnet kommit pga alla hormoner och grejer.

Jag är djupt bekymrad över att det finns kvinnor som utan att blinka utsätter sig för dessa risker.
Citera
2021-02-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Världen är inte jämställd så länge inga män gör såna här uppoffringar för sin familj.
Och hur i hela helvete hade du tänkt dig att det skulle gå till?
Citera
2021-02-13, 21:57
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze

En anledning till varför jag är livrädd för förlossningar. Den dagen jag blir gravid (planerat eller ej) så kommer jag försöka få kejsarsnitt för just nu kan jag inte tänka mig vaginalt. OM jag fick göra hemma så ja men det finns ju risker med det med... Problemet är att barnmorskorna idag är så underbemannade på många ställen och förlossningsvården är så efter i sverige. Man för inte ens statistik på svåra underlivsskador vid förlossning. Man skammas till att föda vaginalt och som ofta så tas inte kvinnors oro och smärta på allvar. JA en förlossning gör ont och är riskfylld men det ursäktar ju inte en skitdålig vård? Att man som kvinna sen hetsas att ha sex även om det gör ont och att man sys fel eller att det inte finns tillräckligt med kunskap om kvinnors underliv.. Ja.. Gud. Det är så mycket som gör att man inte vill föda barn vilket är sorgligt för någon gång kanske jag vill men inte vågar.
Citera
2021-02-13, 22:01
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Bara en tanke som slog mig. OM tex män tog ansvar för att skydda sig och i ganska tidig ålder gick igenom vasektomi för att sen när de vill skaffa familj behöva gå igenom en återställande operation som inte alltid lyckas och kanske ger bestående men som erektionsproblem och smärta i pungen och då kanske inte kunna bilda familj med sin partner... Då kanske vi skulle kunna jämföra det med vad en del kvinnor går igenom och får offra.
Citera
2021-02-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Bara en tanke som slog mig. OM tex män tog ansvar för att skydda sig och i ganska tidig ålder gick igenom vasektomi för att sen när de vill skaffa familj behöva gå igenom en återställande operation som inte alltid lyckas och kanske ger bestående men som erektionsproblem och smärta i pungen och då kanske inte kunna bilda familj med sin partner... Då kanske vi skulle kunna jämföra det med vad en del kvinnor går igenom och får offra.

Det känns ju som något av en utopi.
Citera
2021-02-13, 22:12
Medlem
Citat:
En anledning till varför jag är livrädd för förlossningar. Den dagen jag blir gravid (planerat eller ej) så kommer jag försöka få kejsarsnitt för just nu kan jag inte tänka mig vaginalt.

Du tror att kejsarsnitt är ofarligt? Där bör du tänka om, det finns en anledning till att man helst inte bör göra mer än max 3 kejsarsnitt.
Sen så har inte den här kvinnans problem något med förlossningen att göra utan det handlar om graviditeten i sig.
Citera
2021-02-13, 22:28
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du tror att kejsarsnitt är ofarligt? Där bör du tänka om, det finns en anledning till att man helst inte bör göra mer än max 3 kejsarsnitt.
Sen så har inte den här kvinnans problem något med förlossningen att göra utan det handlar om graviditeten i sig.
Kanske var otydlig men menade att förlossning över lag är riskfylld inte bara vaginalt. Det är ju ett stort ingrepp men det sker åtminstone under kontrollerende omständigheter. Det hade väl med antalet förlossningar som lett till skador på musklerna i buken och komplikationer efter operationen?
Citera
2021-02-13, 22:31
Medlem
Citat:
Kanske var otydlig men menade att förlossning över lag är riskfylld inte bara vaginalt. Det är ju ett stort ingrepp men det sker åtminstone under kontrollerende omständigheter. Det hade väl med antalet förlossningar som lett till skador på musklerna i buken och komplikationer efter operationen?

Jag skulle inte påstå att kejsarsnitt är att kalla för mer kontrollerande omständigheter, det kan låta så men det är inget ingrepp att rekommendera bara för att. En vaginal förlossning är oftast enkel och utan problem.
Citera
2021-02-13, 22:34
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag skulle inte påstå att kejsarsnitt är att kalla för mer kontrollerande omständigheter, det kan låta så men det är inget ingrepp att rekommendera bara för att. En vaginal förlossning är oftast enkel och utan problem.
Oftast men det är ju problemet att man aldrig vet och det skapar oro. Tror att det måste läggas ner mer resurser på barnmorskor och att informera och prata med tydligt om vilka risker som finns. Statistik som är aktuell och att man får information om hur eftervården ser ut så man känner sig trygg i att det kan lagas tex.
Citera
2021-02-13, 22:38
Medlem
Citat:
Oftast men det är ju problemet att man aldrig vet och det skapar oro. Tror att det måste läggas ner mer resurser på barnmorskor och att informera och prata med tydligt om vilka risker som finns. Statistik som är aktuell och att man får information om hur eftervården ser ut så man känner sig trygg i att det kan lagas tex.

Det är väl som med det mesta i Sverige att det är ett problem att vi har en offentlig vård som drivs av landstingen.
Citera
2021-02-14, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller

Nä det kommer inte hända jag vet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in