2021-02-12, 22:35
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ja jag har sett en hel del av dem eftersom jag uppskattar historia mycket. Som t.e.x Gladiator, Alexander och Troy,

Men vilka kan ni rekommendera?

Även Spartacus och Ben Hur är ju klassiker om än lite stela kanske av tidens tand.

Önskar att det gjordes ännu fler mastodontfilmer och historiska epos. Även om givetvis många blir till längre tv serier istället. Finns ju en ganska modern serie om Spartacus som är riktigt häftig och bättre än filmen.

Kingdom of Heaven är en storfilm som också är bra om än inte mästerlig kanske.

Fråga två är finns det någon historisk epok där ni saknar en stor film om?

Trettioåriga kriget kommer jag att tänka på. Kampen mellan protestanter och katoliker och de olika staternas rivalitet inklusive Sverige är ju en spännande epok som kan bilda fond bakom/till en bra historia.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-02-12 kl. 23:01.
Citera
2021-02-12, 22:40
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ja jag har sett en hel del av dem eftersom jag uppskattar historia. Som t.e.x Gladiator, Alexander och Troy,

Även Spartacus och Ben Hur är ju klassiker om än lite stela kanske av tidens tand.

Önskar att det gjordes ännu fler mastodontfilmer och historiska epos. Även om givetvis många blir till längre tv serier istället.

Trettioåriga kriget kommer jag att tänka på. Kampen mellan protestanter och katoliker och de olika staternas rivalitet inklusive Sverige är ju en spännande epok som kan bilda fond bakom/till en bra historia.

Annars finns ju just 1900 som en stor lång film .
1900 (italienska: Novecento) är en italiensk episk dramafilm från 1976 i regi av Bernardo Bertolucci.[1] Filmen är cirka fem timmar lång, dock oftast indelad i två delar.
FULL CAST AND CREW | TRIVIA | USER REVIEWS | IMDbPro | MORE
SHARE
7,7/10
22 542
1900 (1976)
Novecento (original title)
Citera
2021-02-12, 22:40
Medlem
Perversitets avatar
Jag förvånas över hur få filmer det finns som utspelar sig under det amerikanska frihetskriget och revolutionen där. Särkilt med tanke på hur betydelsefullt detta var i USAs historia. Det finns desto fler om det amerikanska inbördeskriget och om vi ska gå till motsvarande tidsperiod så finns det massvis som handlar om den franska revolutionen.
Citera
2021-02-12, 22:50
Medlem
Kapitalistkalles avatar
The revenant!

Tror Netflix har den..
Citera
2021-02-12, 22:51
Medlem
Turist i tidens avatar
Ben Hur
Citera
2021-02-12, 22:51
Medlem
diseuses avatar
Utöver vad som redan nämnts kan tilläggas Cabiria, Korsriddarna, El Cid, Saladin, Max Havelaar, och Heaven's Gate.

Sen kan ett hedersomnämnande gå till De glödande åren, även om den utspelar sig på 1900-talets mitt.
Citera
2021-02-12, 22:53
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

The revenant!

Tror Netflix har den..

Den börjar bra men jag tycker inte att den tar rätt väg sedan. Det skulle kunnat bli ännu mer spänning.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-02-12 kl. 22:56.
Citera
2021-02-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ja jag har sett en hel del av dem eftersom jag uppskattar historia mycket. Som t.e.x Gladiator, Alexander och Troy,

Önskar att det gjordes ännu fler mastodontfilmer och historiska epos. Även om givetvis många blir till längre tv serier istället.

Alexander (2004), lång och episk. Den är bra. Finns en om Napoleon som jag ej minns namnet på men som är ca 4 timmar eller något.
Citera
2021-02-12, 22:57
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Den börjar bra men jag tycker inte att den tar rätt väg sedan.

Annars är ju Netflix ”The Ballad of Buster Scruggs” nice också.

Quentin Tarantinos ”Django Unchained” fast den har du väl sett...
Citera
2021-02-12, 22:57
Medlem
stone_sleepers avatar
Det är få seriösa filmer som handlar om tidiga förhistoriska människor. Kampen om elden (Quest for fire, 1981) är dock en ganska episk och bra film, tycker jag. En klassiker.

Quest for Fire (French: La Guerre du feu) is a 1981 prehistoric fantasy adventure film directed by Jean-Jacques Annaud, written by Gérard Brach and starring Everett McGill, Ron Perlman, Nameer El-Kadi and Rae Dawn Chong. The Canadian-French co-production is a film adaptation of the 1911 Belgian novel The Quest for Fire by J.-H. Rosny. The story is set in Paleolithic Europe (80,000 years ago), with its plot surrounding the struggle for control of fire by early humans.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quest_for_Fire_(film)

Det låter kanske tråkigt men tro mig, filmen är mycket spännande.
Senast redigerad av stone_sleeper 2021-02-12 kl. 23:13.
Citera
2021-02-12, 23:00
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Annars är ju Netflix ”The Ballad of Buster Scruggs” nice också.

Quentin Tarantinos ”Django Unchained” fast den har du väl sett..

Tack för tipset den förstnämnda har jag inte sett.
Citera
2021-02-12, 23:02
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tycker mycket om filmer som utspelar sig på 1900-talet också (som andra världskriget) skall sägas också men just ikväll/inatt hade jag tänkt mig se något episkt drama längre tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in