2021-02-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Dag: 0 (1) enligt programmet

1: Jonas 37, Naprapat = Verka fjollig med Norsk fiskartröja
2: Erika 44, Präst = Kan knappt hugga ved, för hamig
3: Rick 73, Överlevnadsexpert = fd. Robinson, Sömnig
4: Nicole 29; Dykare = ? Skånsk dialekt
5: Ida 25, Ambulansvårdare = fd. Robinson, ?
6: Daniel 38, Expeditionsguide = Gråter med lurvmössan
7: Hillevi 54, Möblerar hos folk = Verka tro det är en semestervandring
8: Joel 27, Verktygsmakare = Gillar lugnet

Sammanfattning efter det första programmet, njaa, för upplagt koncept.
(vem som kastar in handduken först, känslan hamnar hos en man)

Spontant efter första avsnitten är ju att det är några som inte ens borde ha åkt med över gränsen till Norge från första början.

Hillevi känns inte hemma i skogen.
Rick, chansen var ju större att han skulle dö av naturliga orsaker än att han skulle bli kvar tills frosten kom.
Erika har ju Jesus på sin sida, men han får ju ungefär lika mycket uträttat i programmet som hon.
Citera
2021-02-25, 16:02
Medlem
PippaPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag har sett på "Alone" så det ska bli intressant att se den svenska versionen..hoppas det inte blir lika töntigt som tyvärr många svenska versioner blir.

Skillnaden mot den amerikanska förlagan är väl avsaknaden av farliga djur, i Alaska kan man ju faktiskt dö av björn- eller pumaattacker! Men naturen är vackrare här!

(Sedan brukar iofs inte farliga djur spela någon roll för utgången, det är mer klantighet med kniv, yxa, pilar eller balans som får folk att ge upp)
Citera
2021-02-27, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyPa
Spontant efter första avsnitten är ju att det är några som inte ens borde ha åkt med över gränsen till Norge från första början.

Hillevi känns inte hemma i skogen.
Rick, chansen var ju större att han skulle dö av naturliga orsaker än att han skulle bli kvar tills frosten kom.
Erika har ju Jesus på sin sida, men han får ju ungefär lika mycket uträttat i programmet som hon.

Kvinnor klarar svält bättre, dom behöver mindre mat.
I liknande program blir män ofta utslagna och knäppa av bristen på föda äter man lite sover man
också dåligt.
Många verkar inte ta ätandet på allvar.

Man måste inte vara någon rambo för att klara den tävlingen, att vara en rutinerad sportfiskare
räcker långt.

Norskarna och Danskarna har troligtvis valt ut folk med rätt kompitens för att dom ska
framstå som tåliga och rekordeliga folk.
Men i den här svenska versonen har garanterat en feminist valt ut okunniga män med flit.
Citera
2021-02-28, 10:07
Medlem
ugglapugglas avatar
Joel är ju en riktig gnällspik. Tror att ambulansvårdaren kommer gå långt. Klok, lugn och verkar kunna prioritera. Navy seal gubben förstod man från dag ett att det inte skulle gå.
Citera
2021-02-28, 13:17
Medlem
farlings avatar
Lovande start!

Blev dock uppriktigt ledsen för Ricks skull när han var tvungen att avbryta. Han fick väl lämna Robinson av hälsoskäl också? Fan vad det måste kännas hemskt att veta att man inte kan göra det man allra helst vill för att kroppen sviker, och detta kändes ju också lite som hans sista chans eftersom han ändå är i 75-års åldern.

Även om jag verkligen köper hela Into the Wild grejen hade jag aldrig i livet kunnat utsätta mig för detta själv. Trots uppväxt på landet med bara ett grannhus inom gångavstånd är jag sjukligt rädd för skogen när det är mörkt. Hade jag vaknat av att det prasslade på samma sätt som Nicole hade dock min initiala tanke varit att det var något övernaturligt, antar att man sett Blair witch project för många gånger, haha.

Är dock lite nyfiken på själva produktionen, det sägs ju i programmet att de är helt ensamma men nog måste de ha ett litet crew med sig en del av tiden? För man kunde ju se ganska tydligt i vissa vinklar att det inte kan vara de själva som filmat. Dessutom var det ju otroligt mycket aereal shots, åkningar o.s.v. som gjorts med drönare.
Och om det skulle hända något, att någon t.ex. sätter yxan i benet och kapar en stor artär, då går det snabbt och då räcker ingen panik-knapp i världen om inte teamet är nära. Produktionen måste ju ha ansvar för säkerheten?

Så många frågor!
Citera
2021-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Lovande start!

Blev dock uppriktigt ledsen för Ricks skull när han var tvungen att avbryta. Han fick väl lämna Robinson av hälsoskäl också? Fan vad det måste kännas hemskt att veta att man inte kan göra det man allra helst vill för att kroppen sviker, och detta kändes ju också lite som hans sista chans eftersom han ändå är i 75-års åldern.

Även om jag verkligen köper hela Into the Wild grejen hade jag aldrig i livet kunnat utsätta mig för detta själv. Trots uppväxt på landet med bara ett grannhus inom gångavstånd är jag sjukligt rädd för skogen när det är mörkt. Hade jag vaknat av att det prasslade på samma sätt som Nicole hade dock min initiala tanke varit att det var något övernaturligt, antar att man sett Blair witch project för många gånger, haha.

Är dock lite nyfiken på själva produktionen, det sägs ju i programmet att de är helt ensamma men nog måste de ha ett litet crew med sig en del av tiden? För man kunde ju se ganska tydligt i vissa vinklar att det inte kan vara de själva som filmat. Dessutom var det ju otroligt mycket aereal shots, åkningar o.s.v. som gjorts med drönare.
Och om det skulle hända något, att någon t.ex. sätter yxan i benet och kapar en stor artär, då går det snabbt och då räcker ingen panik-knapp i världen om inte teamet är nära. Produktionen måste ju ha ansvar för säkerheten?

Så många frågor!

Programmet är taget ifrån amerikanska "Alone" som går på History.
Dom är helt själva, finns ett team med b.la läkare på en bas som åker ut och kollar till dom med några dagars mellanrum.
Annars är allt filmat själv, dom har flera handkameror och go pros som dom filmar med, drönarbilderna är antagligen tagna av produktionen innan serien spelats in alternativt samtidigt som dom är ute hos deltagarna och gör medicinsk checkup.
Citera
2021-03-02, 11:45
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyPa
Programmet är taget ifrån amerikanska "Alone" som går på History.
Dom är helt själva, finns ett team med b.la läkare på en bas som åker ut och kollar till dom med några dagars mellanrum.
Annars är allt filmat själv, dom har flera handkameror och go pros som dom filmar med, drönarbilderna är antagligen tagna av produktionen innan serien spelats in alternativt samtidigt som dom är ute hos deltagarna och gör medicinsk checkup.

Jag har inte sett förlagan men om det funkar så där så gör det väl samma upplägg här också.
Gillar som sagt idén och ska bli spännande att följa!
Läste att en av vinnarna i den danska varienterna klarat sig i 60 dagar, det är ju ändå ganska imponerande!
Citera
2021-03-02, 12:27
Medlem
PippaPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Jag har inte sett förlagan men om det funkar så där så gör det väl samma upplägg här också.
Gillar som sagt idén och ska bli spännande att följa!
Läste att en av vinnarna i den danska varienterna klarat sig i 60 dagar, det är ju ändå ganska imponerande!

Kan rekommendera den amerikanska förlagan. Tror det var sista säsongen där vinnaren klarade över 100 dagar ovanför polcirkeln.

Något annat intressant jag lärt mig av alone är det där med mat. Det hjälper knappt om man lyckas fälla en myskoxe (vilken en deltagare gjorde), det är nästan omöjligt att få i sig tillräckligt med energi när man bara hamnar i skogen utan något med sig. I ett avsnitt av prepperpodden "i väntan på katastrofen" pratade de om det. Har för mig att exempel var om man bara åt gädda så behöver man 4 kg om dagen för tillräckligt med energi (ca 16 kg orensad fisk). Här fångar de öring och lax, det är väl fetare fiskar men det krävs ändå otroliga mängder för att inte hamna i svält.
Citera
2021-03-02, 12:53
Avsnitt 3:

Jäsp :: Zzzz
Mycket tycka synd om fisken avsnitt och ännu en som gör ett felsteg
Citera
2021-03-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Joel är ju en riktig gnällspik. Tror att ambulansvårdaren kommer gå långt. Klok, lugn och verkar kunna prioritera. Navy seal gubben förstod man från dag ett att det inte skulle gå.

Navy seal gubben åkte ju ur robinsson på samma sätt-.
Citera
2021-03-03, 04:17
Medlem
ugglapugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Navy seal gubben åkte ju ur robinsson på samma sätt-.

Visste jag inte. Har inte sett Robinson på 20 år men han verkade bli överraskad att marken lutade.

F.ö. någon mer som undrade vad Joel pysslade med? Han var näst sämst av alla, fel fokus hela tiden och tripod lösningen förstod jag inget av alls. Sen att han inte lade kubben ner när han högg var ju väntat. Misstänker att han hade en lång lubb, den stod vingligt han håller fast den med vänster och missar och hugger sig.
Hunger gör en konstig men han verkade förvirrad deluxe sista avsnittet.
Citera
2021-03-03, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Visste jag inte. Har inte sett Robinson på 20 år men han verkade bli överraskad att marken lutade.

F.ö. någon mer som undrade vad Joel pysslade med? Han var näst sämst av alla, fel fokus hela tiden och tripod lösningen förstod jag inget av alls. Sen att han inte lade kubben ner när han högg var ju väntat. Misstänker att han hade en lång lubb, den stod vingligt han håller fast den med vänster och missar och hugger sig.
Hunger gör en konstig men han verkade förvirrad deluxe sista avsnittet.

Hade dom tittat på danska versonen så hade dom fått allt gratis.
Det första man gör är att slänga ut näten och samlar harsyra, maskrosblad och lav, utan mat sover man sämre och kommer i en nedåtgående spiral och blir otroligt svag och blir utslagen.
På kvällen gör man ett vindskydd och samlar ved, det går fort.
Kvinnor klarar brist på föda mycket bättre, i liknande serier blir ofta män som inte får föda
galna och totalt utslagna.

Att danskarna saknar natur i princip gör att dom tar det mer seriöst och moroten
blir att ses som cool i Danmark, där ses Norge som exotiskt.
Svenskar vill inte plåga sej i en sådan tönt tävling.
Att deltagarna inte vinner några prispengar gör att endast dom som ställer upp är losers som vill
skämma ut sej inför hela landet, pinsamt.
Det är också ytterst troligt att den som rekryterar är feminist och väljer bort kunniga män.
Att några av kvinnorna har gjort militärtjänst ser man på instagram det är väldigt troligt i
dessa tider att man valt bort män med rätt erfarenhet och utbildning.

Min fisketokiga granne som arbetar som snickare hade troligtvis vunnit.
Jag känner flera riktigt duktiga fiskare som hade utklassat anläggningsdykare och navyseals.

Dykartjejen har sett danska versonen märker man, och har ett försprång, men det kan även vara någon som riktigt trivs utomhus som vinner och som lär sej och får bra rutiner efterhand.
Dykartjejen verkar att ha hittat ett bra ställe att lägga nät på, och det kan vara slumpen som avgör.

Kanske Daniel och Naprapaten är naturälskare som myser under presenningen och luktar på
blommor och njuter av utsikten och det går bättre för dom efter hand och är villiga att stanna längre.
En man som är galen i att vara ute i naturen, kvinnor trivs för bra i hemmet medans män
är mera kåta på äran.

Man måste veta vart fisken står när man lägger nät, jag fiskade med nät tillsammans med
äldre släktingar i yngre tonåren och jag hade vart en av dom bästa om jag deltagit, jag är ingen rambo men dom andra är så jävla kassa.
Kan man bygga en koja och lägga nät och är bra på det, har man ett försprång man behöver
inte vara expert.

Den svenska versonen är riktigt pinsam och dålig.
Senast redigerad av trollmongot 2021-03-03 kl. 06:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in