• 1
  • 2
2021-02-12, 08:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaIsik

ta aldrig annuitetslån

Hade du frågat mig innan du tagit lånet så hade jag givit dig samma råd. Hoppas det löser sig efter samtalet.
Citera
2021-02-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaIsik

ta aldrig annuitetslån

Jag hävdar att det inte är annuitetslånet som är problemet, det är den kassa räntan. Kollade på dina 300000 i lån på en lånekalkylator

15,95% och 15 år på 300k ger ett månadsbelopp på 4400. Total ränta blir närmare 500k. Första året amorterar du mindre än 500 kr i månaden. Lyssna noga, första året amorterar du mindre än 500kr varje månad!!!

Ett bättre lån på 6% och ungefär samma månadskostnad ger en återbetalningstid på 7 år och den totala räntan landar på 70000. Fortfarande annuitetslån.

En nätt liten besparing på 430000.

TS jag tycker att det är jättebra att du försöker förbättra din situation, hoppas det går vägen.

Lånekalkylator för intresserade
https://www.konsumenternas.se/konsum...yg/lanekalkyl/
Testa gärna innan ni lånar och se hur räntor tider och belopp, påverkar kostnader.

Hade TS istället sparat 4400 varje månad med en avkastning på 7% så hade TS haft 1,37 miljoner efter 15år
Citera
2021-02-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Jag hävdar att det inte är annuitetslånet som är problemet, det är den kassa räntan. Kollade på dina 300000 i lån på en lånekalkylator

15,95% och 15 år på 300k ger ett månadsbelopp på 4400. Total ränta blir närmare 500k. Första året amorterar du mindre än 500 kr i månaden. Lyssna noga, första året amorterar du mindre än 500kr varje månad!!!

Ett bättre lån på 6% och ungefär samma månadskostnad ger en återbetalningstid på 7 år och den totala räntan landar på 70000. Fortfarande annuitetslån.

En nätt liten besparing på 430000.

TS jag tycker att det är jättebra att du försöker förbättra din situation, hoppas det går vägen.

Lånekalkylator för intresserade
https://www.konsumenternas.se/konsum...yg/lanekalkyl/
Testa gärna innan ni lånar och se hur räntor tider och belopp, påverkar kostnader.

Hade TS istället sparat 4400 varje månad med en avkastning på 7% så hade TS haft 1,37 miljoner efter 15år

Jo men TS har säkert dålig ekonomi så var aldrig något alternativ att spara pengar
Citera
2021-02-14, 19:42
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Jo men TS har säkert dålig ekonomi så var aldrig något alternativ att spara pengar

Är det läge att skaffa sig ökade omkostnader på 4k/mån om man inte har ekonomi att spara samma belopp?
Citera
2021-02-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Är det läge att skaffa sig ökade omkostnader på 4k/mån om man inte har ekonomi att spara samma belopp?

Ts kan alltid satsa på skuldsanering om det går helt åt skogen.
Citera
2022-05-16, 00:35
Medlem
Man kan alltid lösa ett lån i förtid enligt lag. Annuitetslån är bara en låneform som medför att man betalar exakt samma summa varje månad.

Om man löser ett lån i förtid så finns det vanligtvis lite ränta kvar för den månaden som måste betalas, det kan röra sig om tex 2000 kr.

Man är inte låst på 15 år och får betala 100k i ränta.

Det är inget fel på låneformen annuitetslån. Det är dock fel att låna över huvud taget.

Att vara skuldsatt påverkar ens mentala ork. Kanske ger man upp på företagsideer, inte går ut lika ofta med efterföljande ensamhet och depression.

Att vara skuldfri ger mer ork, mer vilja och självförtroende. Att se sitt sparkonto växa ger trygghet. Kanske har man slut på csn och vill plugga som 35+? Resa? Buffert för sämre dagar? Buffert för att programmera det där spelet eller vad det nu kan vara? Ta ett år off och vila, gå målarkurser?

Att vara skuldsatt är ett helvete. 300k kanske låter lite, men med räntan 7-10% får man aldrig vila, aldrig spara. Det är aldrig 300k, det är 500k ni lånar i praktiken, om inte mer.

Låna aldrig. Annat än till bostad som jag inte heller rekommenderar. Billån är väl rätt okey om man betalat minst 50% kontantinsats och bilen är ny med garanti. Skiter det sig så har bilen ett restvärde och lånet kan lösas genom försäljning.

Men med sparande så kan man faktiskt köpa en bil rakt av sedan spara 2500kr i mån i 5 år och köpa en ny bil rakt av med restvärdet på sin gamla.
Senast redigerad av carlydeveloper 2022-05-16 kl. 00:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in