2021-12-07, 15:25
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det syns att du inte förstår något om ridsport. Det krävs tre toppryttare och tre topphästar som presterar optimalt för att vinna en laghoppning.

Hästarna kan hoppa själva om vi bara dresseringstekniken utvecklas riktigt långt.
Citera
2021-12-07, 15:27
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamina
Här lyser fördomarna igenom men det är inget som förvånar, de tongångarna hörs ju alltid om hästsporten får lite uppmärksamhet. Det måste vara olidligt att ha så fyllda av bitterhet så man inte kan unna någon något

Japp hästarna ska få priset liksom motorcyklarna, skidorna, golfklubborna, kompasserna, löparskorna, stavhoppsstaven, fotbollen osv. Du prickade helt rätt i din tanke

Den får ju oförtjänt mycket uppmärksamhet. Finns det någon som njuter av ridsport som inte själv är involverad i saken?

Aha, så du menar att hästen endast är ett hjälpmedel? Som en löparsko? Kan höra gråten från tusenden och åter tusenden min-häst-läsare
Citera
2021-12-07, 15:48
Medlem
Får inte hästarna några medaljer?
Citera
2021-12-07, 16:30
Medlem
Marquesos avatar
Som alltid landar diskussionerna i vad man ska läsa in i ordet bragd. Jag lutar nog oftare åt att det ska till det där lilla extra för att vinna - en förkrossande segermarginal, överträffa alla förväntningar, åstadkomma något aldrig tidigare skådat, eller varför inte en hederlig comeback/underdog-saga. Utifrån det känns hästlaget som ett tråkigt val, men det är klart, vad mer kan man göra än vinna? OS väger ju alltid tyngst i såna här tävlingar. Sen väger man med all säkerhet in de individuella prestationerna också i bedömningen, tyvärr.

Hade helst sett Pölen vinna men hellre kusarna än skogsjäntan. Hästlaget bjöd i alla fall på riktigt spännande underhållning.
Citera
2021-12-07, 16:30
Medlem
Bragdguldsjuryn får skämmas.
Dubbla VM Guld på holländarnas hemmaplan plus världsrekord på 10000 meter plus världsrekord på 5000 meter skall således inte räcka att för att peta bort tre priviligerade ryttare?
Det är rena rama dumheterna naturligtvis.
Citera
2021-12-07, 16:56
Medlem
Scalpings avatar
Nästa år hoppas jag de ger guldet till nån duktig dressör inom agility. Det är en klart underskattad sport som borde in i OS också. Vem vill inte se en pudel i koppel hoppa över en hinkjävel liksom?! 🙂
Citera
2021-12-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Bragdguldsjuryn får skämmas.
Dubbla VM Guld på holländarnas hemmaplan plus världsrekord på 10000 meter plus världsrekord på 5000 meter skall således inte räcka att för att peta bort tre priviligerade ryttare?
Det är rena rama dumheterna naturligtvis.
Ja, vi är helt överens. Daniel Ståhls prestation är väl i så fall minst jämförbar med hopplandslaget. Men han har helt kommit bort. Ett OS-guld I friidrott brukar annars alltid väga tyngre än guld i andra grenar. Men inte heller Daniel är i nivå med Nils. Så visst har hästsporten lobbat för sin sak i juryn, jag har svårt att förstå det på annat sätt.
Citera
2021-12-07, 17:29
Medlem
DjPuttes avatar
Kan väl ge mig F*N så vinner väl havremopederna Järringpriset igen då är det hönsgård de luxe!

Bomma Nils Van Der Pool till bragdguldet undrar vad juryn hade i glaset då dem kom fram till att havremopederna ska ha det
Citera
2021-12-07, 18:52
Medlem
I år ska jag massrösta på Nisse van der poole
Citera
2021-12-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Ja, vi är helt överens. Daniel Ståhls prestation är väl i så fall minst jämförbar med hopplandslaget. Men han har helt kommit bort. Ett OS-guld I friidrott brukar annars alltid väga tyngre än guld i andra grenar. Men inte heller Daniel är i nivå med Nils. Så visst har hästsporten lobbat för sin sak i juryn, jag har svårt att förstå det på annat sätt.

Personligen skulle jag kunna ranka hästhopplandslaget högre än Ståhl.
Allt annat än ett guld för Daniel hade varit ett misslyckande.
Samma gällde Mondo.
Då är Simon Pettersson prestation vassare tycker jag. Slog igenom med dunder och brak under våren och toppar sedan med ett OS-silver. Och på sättet också. Att först ligga 3:a, bli petad till 4:e plats för att kunna samla ihop sig och få iväg diskusen i fjärde omgången så att det räcker till ett silver. Det är bra psyke.

MEN helt klart har Nils Ven Der Poel stått för 2021 största bragder med VM-guld på både 5000 & 10 000 meter. Och det i en sport där man (vad jag tror i alla fall) får vända på kronorna till skillnad mot hästsporten.
Min känsla är att Ridsportförbundet är mycket starkare än Skridskoförbunden och kan driva en lobby-kampanj hårdare.

Och som avslutning är jag säker på att Svenska Damlandslaget i fotboll hade vunnit Bragdguldet om Seger hade satt sin straff i finalen.
Citera
2021-12-07, 19:27
Medlem
Lägg ner bragdguldet som en sportprestation efter detta. Skandalöst att dela ut priset till ett gäng "överklassare" som har råd att köpa dom dyraste hästarna. Självklart skulle van der Poel fått priset om det handlat om sportprestation.
Citera
2021-12-07, 20:17
Medlem
Det var väl själva fan. Hästjävlarna kommer ju vinna Jerringpriset med 100% säkerhet, räcker inte det?

Årets största bragd har givetvis Nils stått för följd av Truls och Simon Pettersson!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in