Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Ja, vi är helt överens. Daniel Ståhls prestation är väl i så fall minst jämförbar med hopplandslaget. Men han har helt kommit bort. Ett OS-guld I friidrott brukar annars alltid väga tyngre än guld i andra grenar. Men inte heller Daniel är i nivå med Nils. Så visst har hästsporten lobbat för sin sak i juryn, jag har svårt att förstå det på annat sätt.
Personligen skulle jag kunna ranka hästhopplandslaget högre än Ståhl.
Allt annat än ett guld för Daniel hade varit ett misslyckande.
Samma gällde Mondo.
Då är Simon Pettersson prestation vassare tycker jag. Slog igenom med dunder och brak under våren och toppar sedan med ett OS-silver. Och på sättet också. Att först ligga 3:a, bli petad till 4:e plats för att kunna samla ihop sig och få iväg diskusen i fjärde omgången så att det räcker till ett silver. Det är bra psyke.
MEN helt klart har Nils Ven Der Poel stått för 2021 största bragder med VM-guld på både 5000 & 10 000 meter. Och det i en sport där man (vad jag tror i alla fall) får vända på kronorna till skillnad mot hästsporten.
Min känsla är att Ridsportförbundet är mycket starkare än Skridskoförbunden och kan driva en lobby-kampanj hårdare.
Och som avslutning är jag säker på att Svenska Damlandslaget i fotboll hade vunnit Bragdguldet om Seger hade satt sin straff i finalen.