2021-02-11, 17:30
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej!

Min dotter ska till tandläkaren imorgon och ska Få Midazolam.

Enligt pappret vi fick utskickat ska barnet äta 2-3 timmar innan besöket, och dricka tex äppeljuice.

Men enligt tandsköterskan vi pratade med idag på telefon inför besöket så ska barnet inte äta alls..?

Vi kontaktade nyss tandläkarmottagningen, men där var stängt.

någon som vet hur det ligger till egentligen?

Ska hon äta eller ej?
Citera
2021-02-11, 17:35
Avslutad
Spelar ingen roll mer än på det sättet att utan mat i magen så kan man enklare beräkna när tillslaget kommer. Med mat i magen kan sånt variera kraftigt.
Citera
2021-02-11, 17:39
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiklund80
Spelar ingen roll mer än på det sättet att utan mat i magen så kan man enklare beräkna när tillslaget kommer. Med mat i magen kan sånt variera kraftigt.

ah, så med andra ord, om hon är hungrig och gnällig imorgon så är det okej med något litet bara just för att stilla det hungriga och dåliga humöret och då berätta för tandläkaren att hon ätit tex en halv hönökaka. och som jag förstår det är det bäst om hon är fastande för att ge tandläkaren bättre kontroll på läget?
Citera
2021-02-11, 18:17
Medlem
Antagligen menas att barnet ska äta/dricka senast 2-3 tim innan...
För att inte ev kräkas upp det hon nyss ätit/druckit.
Citera
2021-02-11, 18:29
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Antagligen menas att barnet ska äta/dricka senast 2-3 tim innan...
För att inte ev kräkas upp det hon nyss ätit/druckit.

nix, i pappret står det exakt såhär:

Barnet bör äta något lätt, till exempel en smörgås med te eller äppeljuice eller någon frukt 2-3 timmar före behandling. Undvik Mjölk- och grapefruktsprodukter.
Citera
2021-02-11, 18:36
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
ah, så med andra ord, om hon är hungrig och gnällig imorgon så är det okej med något litet bara just för att stilla det hungriga och dåliga humöret och då berätta för tandläkaren att hon ätit tex en halv hönökaka. och som jag förstår det är det bäst om hon är fastande för att ge tandläkaren bättre kontroll på läget?
Helt fastande är inte heller bra om hon är ung. Kan bli en jobbig och obehaglig upplevelse. Jag rekommenderar en lätt måltid, typ en hönökaka som sagt 2-3 timmar innan. Medicinen kan verka starkare om den tas på tom mage, men frågan är om det är så positivt om hon aldrig tagit det innan.
Citera
2021-02-11, 18:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
nix, i pappret står det exakt såhär:

Barnet bör äta något lätt, till exempel en smörgås med te eller äppeljuice eller någon frukt 2-3 timmar före behandling. Undvik Mjölk- och grapefruktsprodukter.
Du ska inte dra i dig ett skrovmål som ligger i magsäcken då det kommer upp när du får kväljningar. Det som är farligt/obehagligt är om du kräks och är så avslappnad att det går in i lungorna och sedan obstruerar luftvägen som följd. Du kan äta, inga problem. Men magsäcken ska vara tom. D.v.s. precis som det står, men du ska vara tom i kistan.
Citera
2021-02-11, 18:41
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du ska inte dra i dig ett skrovmål som ligger i magsäcken då det kommer upp när du får kväljningar. Det som är farligt/obehagligt är om du kräks och är så avslappnad att det går in i lungorna och sedan obstruerar luftvägen som följd. Du kan äta, inga problem. Men magsäcken ska vara tom. D.v.s. precis som det står, men du ska vara tom i kistan.

är min knatte som ska få det
men logiskt som du säger! Tack!
Citera
2021-02-11, 18:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
är min knatte som ska få det
men logiskt som du säger! Tack!
Jo, jag läste det. Ähh
Citera
2021-02-11, 18:43
Medlem
Massa skitsvar. Midazolam är en benzo. Spelar ingen roll om hon käkar en pizza på morgonen. 2 till 3 timmar är för att vara på säkra sidan att den har effekt då det är en lugnande medicin.

Det är bara att köra på. Det är inte oxycontin.
Citera
2021-02-11, 18:45
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Massa skitsvar. Midazolam är en benzo. Spelar ingen roll om hon käkar en pizza på morgonen. 2 till 3 timmar är för att vara på säkra sidan att den har effekt då det är en lugnande medicin.

Det är bara att köra på. Det är inte oxycontin.
Tryck i dig en näve benso och gå till tandläkaren efter två pizzor du, riktiga män gör sånt. njut.

Oxy behöver man inte vara fastande för. Du tänker på anestesi och det är andra grejer ... eller ja, morfin inleder man väl med även där.

Varför tror du, Spallow att en sjuksyrra säger att rek. är fastande?
Citera
2021-02-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Tryck i dig en näve benso och gå till tandläkaren efter två pizzor du, riktiga män gör sånt. njut.

Oxy behöver man inte vara fastande för. Du tänker på anestesi och det är andra grejer.

Vad skulle vara problemet? Sisst tog jag 8mg clonazepam.. Vaknade efter mitt rotfyllning var klar
Senast redigerad av Spallow 2021-02-11 kl. 18:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in