Citat:
Jag hade fel om att ABS-felet var sensorn på höger hjul. Min nya läsare Autel MD806 berättade att felkoden hos ABS-modulen var "BCM-0011 wheel sensor left front faulty signal". Eftersom läsaren fortfarande kunde monitorera en signal från ABS-sensorn vänster fram medan man körde var det inte den det var fel på. Eftersom jag nu visste vilket hjul felet satt vid drog jag ut drivaxeln och inspekterade noga ABS-ringen. Först efter att jag putsat ABS-ringens tänder var och en för sig med en stålborste på en dremel framträdde en liten spricka under smutsen mellan två tänder som först varit osynlig. Felet var alltså en sprucken ABS-krans och imorgon ska jag köpa en ny på Biltema för 99:90 kr och montera i helgen.
På verkstad hade det säkert kostat minst 5000 kr att hitta och åtgärda felet så läsaren Autel MD806 Pro för 1996 kr har redan betalat igen sig. Jag hade aldrig hittat sprickan i ABS-ringen om jag inte först vetat vilket hjul jag skulle leta på. Rekommenderas!
Som bonus upptäckte den dessutom att tempsensorn i klimatpanelen var sönder vilket förklarar varför jag endast fått ljummen luft i bilen i vinter. Korrekt tempsensor 10000 ohm vid 25 grader C som man kan löda fast själv kostade 32 kr med frakt från Europa för ett 10-pack på Ebay.
På verkstad hade det säkert kostat minst 5000 kr att hitta och åtgärda felet så läsaren Autel MD806 Pro för 1996 kr har redan betalat igen sig. Jag hade aldrig hittat sprickan i ABS-ringen om jag inte först vetat vilket hjul jag skulle leta på. Rekommenderas!
Som bonus upptäckte den dessutom att tempsensorn i klimatpanelen var sönder vilket förklarar varför jag endast fått ljummen luft i bilen i vinter. Korrekt tempsensor 10000 ohm vid 25 grader C som man kan löda fast själv kostade 32 kr med frakt från Europa för ett 10-pack på Ebay.
Driver egen verkstad med 7 anställda, jobbet du säger hade kostat minst 5000 stämmer absolut inte. Vi hade tagit ca 1600kr med felsökning beroende på kransens pris. Märkesverkstäder jag jobbat på innan hade tagit ca 2500kr med tanke på deras höga timpris och dyrare felsökning men långt från 5000.