2006-06-04, 15:03
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader
Förvisso, men om du slår eller sparkar och råkar träffa kniven så går det illa. Om du tar tag i knivarmen, och han vet vad han gör, så är det i princip bara köttslamsor kvar av din arm. Hamnar ni i en "brottningssituation" så är du död.

Hur då?

Annars håller jag med i fullo.
Citera
2006-06-04, 15:37
Medlem
PUT 'EM DOWN, TAKE 'EM OUT "knife fighting techniques from Folsom Prison" av Don Pentecost (en bok om ämnet)

Tar upp:

"the basics of knife fighting"
"knife fighting myths"
"knife attack"
"knife defense"
"training"

(med bilder)

Kanske något att läsa? Finns nog att ladda hem någonstans..
Citera
2006-06-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maz1
PUT 'EM DOWN, TAKE 'EM OUT "knife fighting techniques from Folsom Prison" av Don Pentecost (en bok om ämnet)

Tar upp:

"the basics of knife fighting"
"knife fighting myths"
"knife attack"
"knife defense"
"training"

(med bilder)

Kanske något att läsa? Finns nog att ladda hem någonstans..

Hittar du en bra länk posta gärna den här.
Citera
2006-06-04, 15:45
Medlem
dark_ninjas avatar
Lägg ned det här med att använda tekniker för att sno kniven från gärningsmannen. Det är bara tv man kan göra det och obskyra "kampsportsmästare" som påstår att de har ett vattentätt system. Åk ned till akuten en helgnatt och kolla på otroliga skador man får av en kniv så kommer ni komma till insikt!

Det enda som fungerar i en trängd situation där man inte kan springa ifrån knivmannen är samma som fungerar i alla trängda situationer där man måste slåss. PUNGSPARK! Inga fancy handledslås där man "bara" vrider om handen och kniven bara lossnar. Sparka idioten i pungen och sen slå eller sparka av näsan på han rasar ihop. Basta!
Citera
2006-06-04, 16:20
Medlem
Darwins avatar
Det är åxå väldigt få sittuationer jag kan tänka mig där man måste slåss mot knivmän(eller slåss överhuvudtaget).

Antingen man överfallen av någon som verkligen vill skada en, eller rånad av ett dussin blattar, så har man för dåliga odds för att kunna slåss tillbaka. Om valet står mellan ens 400:- mobil samt förminskat ego och livslångt handikapp så är valet ganska enkelt...

Eller om någon svartmuskig typ drar kniv i krogkön eller på väg hem från krogen, så är man en idiot om man inte backar undan eller springer(i allmänhet kan man undvika bråk i 9 fall av 10 om man verkligen försöker undvika det). + Att man förmodligen är full i de situationer där slagsmål är troligast (dvs på krogen, eller på väg dit eller hem).

De enda sittuationer som jag kan tänka mig är dels om man blir trängd av någon som verkligen är ute efter att skada en och/eller klarar sig undan den första attacken. Eller om man råkar på en knivbeväpnad galning i begränsade utrymmen (man kan ju exempelvis inte springa iväg medan en galning hackar in på ens flickvänner och brorsöner, och medan de flesta faktiskt har spärrar mot att kniva folk så gäller det inte för galningar eller folk som är ute efter att skada just en själv + att dessa mycket väl kan följa efter om man springer).
Citera
2006-06-05, 03:39
Medlem
Green Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Det krävs mer än än fem newton för att komma igenom huden på någons hand, det är ett som är säkert.

Det torde även bero på knivens skärpa och på hur spetsen är utformad. Själv håller jag mina små älsklingar väldigt vassa och pigga.

Dessutom så kommer du snart i kontakt med en massa hårda ben och senor om du sticker någon i handen. I magen finns inget sådant.
Citera
2006-06-05, 03:43
Medlem
Green Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Hur då?

Annars håller jag med i fullo.

Du sätter kniven i/mot armen på honom, vilket inte är så svårt, och roterar den sedan runt. Dels så bryter det hans grepp, och dels så skär det honom illa i armen. Köttslamsor är kanske att överdriva lite, men det blir inte vackert.
Citera
2006-06-05, 09:12
Medlem
Råttsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Kanske inte om man sprutar i luften och tror att det ska hänga kvar i luften som en tät dimma. Men om man slutar springa och vänder sig om och sprutar på de egna fotspåren kommer polishunden säkerligen att sätta sin nos där, och då är det kört för luktsinnet.

Men hunden sätter inte sin nos i fotspåret. På ett färskt spår går hunden nästan alltid på den luftburna vittringen eftersom denn i regel är starkare än den från början markbundna. Bara tävlingsspårhundar tränas till att gå i själva spåret.

Om spåret är gammalt hinner dock den luftburna vittringen lägga sig på marken, varpå hunden i de flesta fall väljer att följa denna, eller att variera sig där den korsar själva spåret.

Även om hunden skulle ta ett rejält sniff i dina pepparpreparerade forspår så krävs det mer än så för att försätta en hundnos ur spel. Ev förvirras den tillfälligt. Har själv pratat med hundbefäl inom det militära som gjort åtskilliga experiment för att "lura" spårhundar. Alla utan att lyckas...
Citera
2006-06-05, 10:03
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader
Det torde även bero på knivens skärpa och på hur spetsen är utformad. Själv håller jag mina små älsklingar väldigt vassa och pigga.

Dessutom så kommer du snart i kontakt med en massa hårda ben och senor om du sticker någon i handen. I magen finns inget sådant.

Jag har en rätt stor samling av blankvapen, mestadels bajonetter men även några "roliga" fällknivar, om jag orkar så skall jag fota några stycken som är rätt lömska, C.R.K.T med teflonbelagd tantoklinga bla...
Som jag skrev i denna tråd tidigare så har jag sprungit från knivbeväpnade antagonister, skulle det dyka upp någon med en dylik kniv så skulle jag springa ännu fortare, om det nu är möjligt hahaha

Citat:
Ursprungligen postat av Råttsoppa
Men hunden sätter inte sin nos i fotspåret. På ett färskt spår går hunden nästan alltid på den luftburna vittringen eftersom denn i regel är starkare än den från början markbundna. Bara tävlingsspårhundar tränas till att gå i själva spåret.

Om spåret är gammalt hinner dock den luftburna vittringen lägga sig på marken, varpå hunden i de flesta fall väljer att följa denna, eller att variera sig där den korsar själva spåret.

Även om hunden skulle ta ett rejält sniff i dina pepparpreparerade forspår så krävs det mer än så för att försätta en hundnos ur spel. Ev förvirras den tillfälligt. Har själv pratat med hundbefäl inom det militära som gjort åtskilliga experiment för att "lura" spårhundar. Alla utan att lyckas...

Tack, jag slapp skriva det själv :-D
Jag har arbetat profesionellt med hundar under några års tid samt är utbildad instruktör och jag instämmer till fullo.
Du sammanfattade det jättebra, jag själv hade nog snöat in och skrivit ett milslångt inlägg :-D.
Citera
2006-06-05, 11:03
Medlem
Råttsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsedestroyer
Tack, jag slapp skriva det själv :-D
Jag har arbetat profesionellt med hundar under några års tid samt är utbildad instruktör och jag instämmer till fullo.
Du sammanfattade det jättebra, jag själv hade nog snöat in och skrivit ett milslångt inlägg :-D.

Tacktack. Alltid kul med beröm från en fellow hund-och-kniventusiast

Mera OT, men stämmer det som vi fick lära oss på utbildningen, att hundar är immuna mot tårgas?
Citera
2006-06-05, 11:07
Medlem
Bonzos avatar
Based on a true story

Jag har vid ett tillfälle inte hunnit undan en idiot med kniv. Pga omständigheter. Vad jag gjorde utan att tänka var att jag tog av mig jackan och lindade den hårt runt underarmen ner över handen och använde den som skydd. Detta samtidigt som jag distraherade honom genom att snacka lugnt och sakligt om följderna för honom om han dödade mig, inte för att jag tror han skulle bry sig men det uppehöll honom tillräckligt länge. Höll avståndet och såg till att hålla undan vid hans utfall, själv gjorde jag utfall med min lindade arm utan avsikt att nå honom bara få honom att backa. Man kommer för nära om man försöker slå honom. Pungspark avråder jag faktiskt oxå ifrån. Risken att få låret uppskuret är för stor. Du förblöder på någon minut med lite otur. Man bör utgå från värsta möjliga scenario, dvs att snubben kan hantera kniven.

Armlås mm i en paniksituation och med de risker som det innebär är helt förkastligt. Inget man planerar. Har man oturen att han kommer så nära så är det mer tur om man oskadd lyckas få tag och kan vrida om. Får man dock detta tag och man lyckas bryta armen åt "rätt" håll så är det helt omöjligt för honom att stå emot.

Jag höll stånd till 2 väktare fick snubben att kubba iväg.
Citera
2006-06-05, 11:29
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Råttsoppa
Tacktack. Alltid kul med beröm från en fellow hund-och-kniventusiast

Mera OT, men stämmer det som vi fick lära oss på utbildningen, att hundar är immuna mot tårgas?

Det stämmer (iaf enl dom uppgifter jag har, men det är några år sedan jag var aktiv), man kan säga att hundens luktsinne/nos/cilier etc fungerar annorlunda mot hur det gör på oss människor, så tårgas/peppargas osv bekommer dom inte nämnvärt.
Jag medverkade bla när det testades diverse metoder att klara sig mot angripande hund på F18 (Kriminalpolisens hundförarenhet), och hunden i stort sett bara fnyste till sedan så fortsatte den angreppet.

Edit: Bild på lömska knivar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in