2021-02-10, 21:17
Medlem
Ymos avatar
Jag borde kanske postat det här i drogforumet egentligen...

Jag måste sluta dricka läsk, även lightläsk, på grund av mina tänder. Detta är otroligt, otroligt svårt för mig, jag har byggt upp ett enormt psykologiskt beroende av lightcola och är superdeprimerad, så jag har allmänt svårt att ta tag i saker.

Men jag är desperat. Jag måste sluta, om jag vill ha tänder kvar om 5 år. Tandläkaren har sagt att jag inte tvunget måste gå totalt cold turkey, dricker jag en burk läsk nån gång då och då är det inte hela världen, men att hålla på och dricka 2-3 liter lightläsk om dan, som jag gjort i många år nu, det funkar inte.

Har någon råd att ge mig? Jag kan inte direkt söka mig till Anonyma Alkoholister liksom. Men hur kickar jag det här beroendet?
Citera
2021-02-10, 21:19
Medlem
Trappa ned på det succesivt? Dricka två glass om dagen och sluta på ett i veckan?
Citera
2021-02-10, 21:23
Medlem
Kanske sugrör kan hjälpa? Det sägs att det ska vara bättre för tänderna att dricka läsk med sugrör.

Eller så kanske du kan byta till nån god saft. Den friska känslan av kolsyra är dock svår att åstadkomma utan kolsyra.
Citera
2021-02-10, 21:25
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Kanske sugrör kan hjälpa? Det sägs att det ska vara bättre för tänderna att dricka läsk med sugrör.

Eller så kanske du kan byta till nån god saft. Den friska känslan av kolsyra är dock svår att åstadkomma utan kolsyra.

Sugrör har jag kört i många år, tack och lov. Men jag måste ta till mer ordentliga åtgärder.

Jag kan kanske dricka lätt bubblat vatten (har en bubble maker hemma), men tandläkaren har avrått mig från alla saker med låga Ph-värden. Vet inte hur saft ligger till där; jag vill inte gärna öka min sockerkonsumtion heller dock, för jag är 38 och småtjock vill gärna slippa diabetes.
Citera
2021-02-10, 21:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Läsken i sig är knappst berondeframkallande, så jobba på beteendet. Drick kolsyrat vatten istället.
Citera
2021-02-10, 21:27
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckligtmisstag
Trappa ned på det succesivt? Dricka två glass om dagen och sluta på ett i veckan?

Jo, det lyckades jag med en gång innan, för många år sedan, innan jag föll tillbaka igen. Det måste nog vara en av flera komponenter i min strategi.
Citera
2021-02-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ymo
Sugrör har jag kört i många år, tack och lov. Men jag måste ta till mer ordentliga åtgärder.

Jag kan kanske dricka lätt bubblat vatten (har en bubble maker hemma), men tandläkaren har avrått mig från alla saker med låga Ph-värden. Vet inte hur saft ligger till där; jag vill inte gärna öka min sockerkonsumtion heller dock, för jag är 38 och småtjock vill gärna slippa diabetes.

Saft måste ju inte innehålla socker. Du verkar inte ha ett generellt problem med sötningsmedel eftersom du dricker Cola Light. Men det är i min mening svårare att hitta bra lightsaft än lightläsk. Saft sänker säkert ph men troligtvis inte lika mycket som kolsyra.

En riktigt satsig lösning hade kunnat vara att balansera ph med något basiskt. Där får man i så fall prova sig fram tills man lyckas få läsken till ph7. Men då kanske bubblorna försvinner och då har man bara fått en dyr, tråkig och avslagen läsk.

Hoppas du hittar en lösning för att kunna fortsätta med läsk eller lyckas dra ner på konsumtionen!
Citera
2021-02-10, 21:36
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Läsken i sig är knappst berondeframkallande, så jobba på beteendet. Drick kolsyrat vatten istället.

Koffein är en centralstimulant, så visst är Cola beroendeframkallande. Sen så innehåller Cola stora mängder natrium som de facto på ett par timmar gör en törstig igen, så man ska dricka mer cola. Mitt tips till TS är att gå över till en läsk fri från koffein och salt, kör Zingo eller nått istället så går det lättare att trappa ner. Kolsyrat vatten är förstås ännu bättre, men är det ett ihärdigt sötsug så kan en sockerfri läsk om dagen vara en bra lösning. Så länge det inte är Cola-läsker, för de är de mest onyttiga och beroendeframkallande läskerdryckerna.
Citera
2021-02-10, 21:37
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Koffein är en centralstimulant, så visst är Cola beroendeframkallande. Sen så innehåller Cola stora mängder natrium som de facto på ett par timmar gör en törstig igen, så man ska dricka mer cola. Mitt tips till TS är att gå över till en läsk fri från koffein och salt, kör Zingo eller nått istället så går det lättare att trappa ner.

intressant, det vore kanske ett bra första steg...
Citera
2021-02-10, 21:41
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ymo
Jag borde kanske postat det här i drogforumet egentligen...

Jag måste sluta dricka läsk, även lightläsk, på grund av mina tänder. Detta är otroligt, otroligt svårt för mig, jag har byggt upp ett enormt psykologiskt beroende av lightcola och är superdeprimerad, så jag har allmänt svårt att ta tag i saker.

Men jag är desperat. Jag måste sluta, om jag vill ha tänder kvar om 5 år. Tandläkaren har sagt att jag inte tvunget måste gå totalt cold turkey, dricker jag en burk läsk nån gång då och då är det inte hela världen, men att hålla på och dricka 2-3 liter lightläsk om dan, som jag gjort i många år nu, det funkar inte.

Har någon råd att ge mig? Jag kan inte direkt söka mig till Anonyma Alkoholister liksom. Men hur kickar jag det här beroendet?

Sluta helt bara

Ät bär å clementiner

Slutat sjölv så vet
Va inget jobbigt alls
Citera
2021-02-10, 21:41
Medlem
borrasss avatar
Det är ett helvete.. svettningar, orkeslöshet mm men det är bara härda ut, försök se suget och ångesten som något du gillar, lura hjärnan att det är skönt med sug efter typ Pepsi max.. Det funkar, några dagar sen är du på banan igen 👍
Citera
2021-02-10, 21:46
Medlem
Ymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Sluta helt bara

Ät bär å clementiner

Slutat sjölv så vet
Va inget jobbigt alls

jag har inte viljestyrkan till det, är för deprimerad, för beroende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in