Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-02-11, 12:41
  #49
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg

Det kan finnas en och annan som tror att det går att lura systemet. Oftast baserar dom inte det på egna erfarenheter utan på sånt de hört. Det går visserligen att parasitera på andra ett tag men inte hur länge som helst. Någon kanske lyckats göra det livet ut, varit ett ärkesvin genom hela livet utan att någon tvålat till honom men det är nog ytterst sällsynt.
Varför struntar du inte bara i dessa människor - det kan väl knappast vara bra för ditt karma att du går omkring och är arg på dem...?
Citera
2021-02-11, 21:01
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är intressant men jag tror även det är den farligaste modellen. Det låter som law of attraction.
Law of attraction är väl att man får det man förtjänar? Eller typ att man kan längta efter rikedomar så får man rikedomar? Som att man kan be gud om en ny leksak ungefär och pappa gud trollar fram allt man vill ha? Låter ganska naivt. Nå, min modell utesluter law of attraction. Den är inte baserad på värdighet heller, att man måste "förtjäna" nåt överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är farligt för att man kan få för sig att externalisera allt negativt.
Ja. Det gör massor av människor jag känner till, olika ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Om du är helt ansvarig för allt så är det lätt att man får ett neurotiskt förhållningssätt till det negativa. Allt negativt måste ju komma från en själv och då kan man börja skuldbelägga sig, osv i en ond spiral.
Ja, det verkar vara en vanlig väg att vandra.

Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det är ju lite vad jag är inne på i tråden. Men jag vet inte hur du hanterar negativitet, du kanske har nåt sätt.
Jag ser positivt vs negativt som två filosofier. Som optimist vs pessimist. Det är liksom inte så att ena är rätt och andra är fel. Man behöver inte använda någon av dom om man inte vill. Det är min "filosofi" eller brist därav. Filosofi-agnostiker.
Citera
2021-02-11, 21:12
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför struntar du inte bara i dessa människor - det kan väl knappast vara bra för ditt karma att du går omkring och är arg på dem...?
Det blir sådär löjligt när man använder karma som folk gör, som en slags "förtjänst." Som att man kommer få en blixt i skallen om man går runt och är arg.

Instant karma kanske vi skämtsamt kallar det jag pratar om, men det är så karma faktiskt fungerar. Går man runt och är arg så har man redan fått blixten i skallen.
Citera
2021-02-11, 21:18
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Men jag vet inte hur du hanterar negativitet, du kanske har nåt sätt.
Det kanske inte gick att utläsa ur mitt förra svar, ursäkta. Jo, jag har ett sätt. Jag ser allting som beteenden. Varken som positivt eller negativt. Sen litar jag på att om jag är tillräckligt vaken så upptäcker jag när jag beter mig på ett sätt som jag inte vill, så att jag åtminstone inser att det finns något inom mig som jag inte riktigt accepterat. Att försöka inse acceptans kan vara en lite krånglig process.
Citera
2021-02-12, 08:18
  #53
Medlem
Om jag har fattat detta med karma rätt:

Så länge jag inte får någon negativ konsekvens så har jag inte gjort något fel.

Och drabbas jag av en negativ konsekvens så är det mitt fel.

Tror inte på det riktigt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback