2021-02-10, 18:02
Medlem
Tjena Flashback!

Jag funderar på att genomföra en utbildning på högskola/universitet, men vet inte vilken utbildning jag borde söka.

Vilken utbildning skulle ni rekommendera sett till arbetsmarknad, karriärmöjligheter lön och arbetsvillkor, men som också inte, eller endast till liten grad, innehåller matematik (ett ämne jag har haft svårt för)? Intagningskrav och behörighet som eventuellt hinder kan ignoreras. Jag har ej heller intresse för något särskilt akademiskt fält varför det också struntas i.

Helt enkelt: Bästa utbildningen för den som inte gillar matte.
Citera
2021-02-10, 18:03
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Tjena Flashback!

Jag funderar på att genomföra en utbildning på högskola/universitet, men vet inte vilken utbildning jag borde söka.

Vilken utbildning skulle ni rekommendera sett till arbetsmarknad, karriärmöjligheter lön och arbetsvillkor, men som också inte, eller endast till liten grad, innehåller matematik (ett ämne jag har haft svårt för)? Intagningskrav och behörighet som eventuellt hinder kan ignoreras. Jag har ej heller intresse för något särskilt akademiskt fält varför det också struntas i.

Läkare.
Edit: Fast det är akademiskt insåg jag.
Citera
2021-02-10, 18:15
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Tjena Flashback!

Skaffa dig en yrkesutbildning istället. Det är nog det bästa tipset du kan få. Annars finns ju en uppsjö olika utbildningar. Eftersom du inte har något intresse för något enda akademiskt fält blir det svårt att rekommendera något. Jag slänger ihop en snabb lista:

Jurist
Bibliotekarie
SO-lärare
Sjuksköterska
Citera
2021-02-10, 18:17
Medlem
Antivalents avatar
Socionom, sen jobba hos en myndighet eller HR-avdelning.
Citera
2021-02-10, 18:28
Medlem
Telepatisks avatar
Civilekonom?
Sjuksköterska?
Lärare?
Citera
2021-02-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Läkare.
Edit: Fast det är akademiskt insåg jag.

Jag kanske uttryckte mig konstigt. Menade inte att jag inte ville plugga något akademiskt, utan endast att du inte behöver ta hänsyn till om jag har ett intresse för något särskilt akademiskt.

Men angående läkare: Trodde nog att de hade en bra del matematik på programmet, men där kanske jag hade fel.
Citera
2021-02-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Eftersom du inte har något intresse för något enda akademiskt fält blir det svårt att rekommendera något.

Fått intrycket av att man i dagens ekonomi helt enkelt ska ha en examen för att få ett bra/bekvämt jobb, varför jag just startat tråden utan att specificera intresse. Tror jag kan plugga det mesta och nog klara av att jobba med det mesta.

Citat:
Jag slänger ihop en snabb lista:

Jurist
Bibliotekarie
SO-lärare
Sjuksköterska

Utifrån lite snabbtittande i tråden om juristprogrammet verkar det vara enorma prestationskrav om man vill ha någorlunda bra betalt och det känns lite väl riskfullt att gå en 4.5 års utbildning utan att veta om jag kommer få tillräckligt bra betyg. På så vis är ju de övriga förslagen bättre, men jag har fått intrycket för nyhetsrapporteringen att både lärare sjuksköterska är två helvetiska jobb.

Citat:
Skaffa dig en yrkesutbildning istället.
Ja varför inte, egentligen. Rekommenderar du något särskilt?
Citera
2021-02-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Civilekonom?

Ja, det har jag funderat på. Enbart HHS som gäller då eller? Verkar gå inflation på ekonomer.
Citera
2021-02-10, 18:39
Medlem
Citat:
Tjena Flashback!

Högskoleingenjör datateknik. 3 mattekurser, ingen av dem speciellt avancerade.
Citera
2021-02-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Socionom, sen jobba hos en myndighet eller HR-avdelning.
Ja det kanske är en lätt väg till ett ganska säkert och lätt arbete på en myndighet. Har du någon koll på vilka som myndigheter anställer för den generella myndighets-kontors-tjänsten?
Citera
2021-02-10, 18:44
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Fått intrycket av att man i dagens ekonomi helt enkelt ska ha en examen för att få ett bra/bekvämt jobb, varför jag just startat tråden utan att specificera intresse. Tror jag kan plugga det mesta och nog klara av att jobba med det mesta.

Utifrån lite snabbtittande i tråden om juristprogrammet verkar det vara enorma prestationskrav om man vill ha någorlunda bra betalt och det känns lite väl riskfullt att gå en 4.5 års utbildning utan att veta om jag kommer få tillräckligt bra betyg. På så vis är ju de övriga förslagen bättre, men jag har fått intrycket för nyhetsrapporteringen att både lärare sjuksköterska är två helvetiska jobb.

Ja varför inte, egentligen. Rekommenderar du något särskilt?
Om pengarna och arbetstrygghet är viktigt är väl någon typ av hantverkare, bortsett kanske från de lägst stående som typ kakelläggare, något att satsa på.
Citera
2021-02-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Högskoleingenjör datateknik. 3 mattekurser, ingen av dem speciellt avancerade.
KTH, eller oavsett lärosäte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in