Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
1. Fettförbränning, dåligt: Jag har sett folk som simmat som idioter, och knappt brännt något alls. När dom börjat jogga gick dom ner massor direkt däremot. Varför det är så har jag ingen aning om, en teori kan vara att kroppen vill bygga fettreserver för att lättare kunna hålla värmen.
Att kroppen inte skulle släppa fettreserver bara för att du simmar låter inte trovärdigt. Det är ju inte direkt kallt i vattnet i en inomhusbassäng, och om det nu är det, ju kallare det är desto mer förbränner kroppen för att hålla uppe kroppsvärmen. Jag tror inte du kan döma ut en motionsform bara för att du sett ett fåtal individer utöva den. Du bränner mellan 200-500 kalorier i timmen när du simmar, lite beroende på din simstil och ansträngningsnivå. Pröva bröstsim så ska du få se på ansträngning

Jag tror att löpning generellt sett bränner mer på kortare tid för en normalidrottare, och att det kanske var lättare att komma upp på en hög ansträngningnivå för de du nämnde som exempel.
Simning är skonsamt, det är liten skaderisk om du tränar på normal nivå. Det är också bra för konditionen och musklerna, även om du inte blir en bodybuilder kanske du får lite bredare axlar iaf. De flesta av kroppens muskler arbetar dynamiskt när du simmar, vilket underhåller muskler och den ökade blodcirkulationen är också hälsosam. Simning är ett utmärkt alternativ som motionsform som komplement till styrketräning.