Citat:
Ursprungligen postat av
DrBurke
Hej.
Jag läser en utbildning och har i dagsläget 2 år kvar. Har CSN beviljat för denna termin och efter detta har jag 20 veckor kvar med lån. Detta innebär att jag inte kan få CSN för de sista två terminerna på utbildningen. Har förstått att jag borde fördela de sista 20 veckorna på de tre återstående terminerna för att slippa återbetalning under studietiden men då utbildningen är rätt krävande och jag inte har lust att jobba ihjäl mig vid sidan av önskar jag tips för att få fortsatt studiemedel. Läst att man kan gå kurser på folkhögskola och på så sätt hamna i en annan CSN-kvot och då öka tiden med CSN med 2 år.
Någon som har tips på lätta kurser som går på distans som man kan klara vid sidan om sina heltidsstudier?
Tack för svar.
Basår på högskolan kan vara smidigare då det inte finns några krav om prestera, möjligen att du inte får börja fysik 2 förräns du klarat fysik 1 men det vet jag inte inget om.
Men Läser du 100% basår första terminen samtidigt som du läser högskolan vid sidan av kan du få 50% gymnasiala CSN-medel för både termin 1 och 2, förutsatt att det är en ansökan för 2 terminer i taget.
Så då kan du ta 50% CSN för gymnasiala studier och 50% för högskolan.
Men som direkt svar på din fråga så JA, du kan läsa kurser, eller allmän kurs (det sistnämnde är mer som ett gymnasieprogram fast på folkhögskola), dock måste du prestera lite och de kan ha rätt strikta krav på närvaro och annars åker du ut, vilket hade kunnat bli jobbigt för dig.
Du skulle också kunna läsa på grundskolenivå och ta CSN-veckor för den kvoten också.