• 1
  • 2
2021-02-08, 18:06
Medlem
saggesalivs avatar
Sg att det inte fanns en trd om detta bolag vilket jag sjlv har en del innehav i. Ett bolag med inriktning p hygienartiklar och hlsa. ger varumrken s som: Tork, Edet, Libero och Libresse m.fl. Nuvarande kurs p cirka 265 SEK. Ett bolag jag personligen tror p, p lng sikt. Swedbank har rek kp och riktkurs p 360 (360). Omkring 47000 anstllda. Verksamma i alla vrldsdelar utom Antarktis. Utdelning p 6.75 SEK i r.

Antal gare hos Avanza: 32 244.
Brsvrde MSEK: 188 636,04

Hr finns rsrapporten fr 2020: https://mb.cision.com/Main/15798/3274602/1364026.pdf

Vad tror ni om detta bolag?
Citera
2022-03-26, 08:37
Medlem
MrRos avatar
Ja vad hnder hr? Starka varumrken och borde vara oknsligt fr konjunkturen. Men gr bara ner och ner. Man blir sugen p att bottenfiska, men sen sjunker den n mer.
Citera
2022-03-26, 10:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRo
Ja vad hnder hr? Starka varumrken och borde vara oknsligt fr konjunkturen. Men gr bara ner och ner. Man blir sugen p att bottenfiska, men sen sjunker den n mer.

Deras marginaler r under press pga supercykeln i rvaror.

Jag har bottenfiskat men man mste vara beredd p att det kan bli vrre innan det blir bttre och att man mste hlla aktien tills cykeln vnder och deras marginaler frbttras.

Det r inte en aktie att kpa och tro att vinsten ska normaliseras i hst, det kan ta flera r och man mste vara beredd p detta.

Om de fr ihop marginalerna igen, vilket jag tror p, s r aktien kanonfin. Deras frsljningstillvxt tuggar p som vanligt och de vxer organiskt och via frvrv i omrdena med bttre marginal.

Electrolux har fr vrigt exakt samma problematik. De r inkpare av stl vilket marknaden inte gillar. Men detta kan vndas snabbt, rvaror r cykliska.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-26 kl. 10:54.
Citera
2022-03-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Deras marginaler r under press pga supercykeln i rvaror.

Jag har bottenfiskat men man mste vara beredd p att det kan bli vrre innan det blir bttre och att man mste hlla aktien tills cykeln vnder och deras marginaler frbttras.

Det r inte en aktie att kpa och tro att vinsten ska normaliseras i hst, det kan ta flera r och man mste vara beredd p detta.

Om de fr ihop marginalerna igen, vilket jag tror p, s r aktien kanonfin. Deras frsljningstillvxt tuggar p som vanligt och de vxer organiskt och via frvrv i omrdena med bttre marginal.

Electrolux har fr vrigt exakt samma problematik. De r inkpare av stl vilket marknaden inte gillar. Men detta kan vndas snabbt, rvaror r cykliska.
Kan det ha att gra med hgre energipriser och drfr lgre marginaler?
Citera
2022-03-26, 11:06
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kan det ha att gra med hgre energipriser och drfr lgre marginaler?

Bland annat ja, men ven insatspriser p papper och fraktkostnader r p hga niver.
De r nettokpare av rvaror och den typen av aktier mr inte bra just nu. De har en post i sina resultatrkningar som heter "cost of goods sold" det r insatspriser fr produkterna de sljer och den r upp fr mycket. Sjlva frsljningen ser jttebra ut men COGS drar ned marginalerna.

Men som sagt, rvarupriser r cykliska. Jag r en tlmodig person s jag tnker vervintra cykeln i aktier som Essity och Electrolux.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-26 kl. 11:11.
Citera
2022-03-26, 12:21
Medlem
Citat:
Bland annat ja, men ven insatspriser p papper och fraktkostnader r p hga niver.
De r nettokpare av rvaror och den typen av aktier mr inte bra just nu. De har en post i sina resultatrkningar som heter "cost of goods sold" det r insatspriser fr produkterna de sljer och den r upp fr mycket. Sjlva frsljningen ser jttebra ut men COGS drar ned marginalerna.

Men som sagt, rvarupriser r cykliska. Jag r en tlmodig person s jag tnker vervintra cykeln i aktier som Essity och Electrolux.
Ja jag ger lite i SCA B och de har ju tom. sin egen energi frsrjning enligt uppgift. S det r ju rtt s bra!
Citera
2022-03-26, 12:40
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja jag ger lite i SCA B och de har ju tom. sin egen energi frsrjning enligt uppgift. S det r ju rtt s bra!

Se dr!

Ja SCA har varit en betydligt bttre investering n Essity sista ret eller s. Vi fr se om det vnder eller om jag fr st med dumstruten.
Citera
2022-03-26, 12:42
Medlem
Jag gick in i fretaget fre splitten frn SCA. Min vision r att medelklassen i vrlden vxer kraftigt och hygienartiklar borde vara ngot som expanderar. Min analys kring lget var kanske inte helt korrekt visar det sig men jag lter Essity ligga kvar i byrldan ett par r till...
Citera
2022-03-26, 12:49
Medlem
Citat:
Se dr!

Ja SCA har varit en betydligt bttre investering n Essity sista ret eller s. Vi fr se om det vnder eller om jag fr st med dumstruten.
Jag kan nog kpa Essity framver.
Citera
2022-03-26, 16:16
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag gick in i fretaget fre splitten frn SCA. Min vision r att medelklassen i vrlden vxer kraftigt och hygienartiklar borde vara ngot som expanderar. Min analys kring lget var kanske inte helt korrekt visar det sig men jag lter Essity ligga kvar i byrldan ett par r till...

Det r en viktig pong, kad levnadsstandard borde leda till en hgre efterfrgan p bttre hygienartiklar.

Det har riktats kritik mot bolagsledningen i Essity, bla frn Carnegie, pga aktiekursens dliga utveckling. Jag tycker den ser prisvrd ut p nuvarande niver men jag har redan bolaget genom Lundbergs s jag har beslutat mig att avst fr tillfllet. Essity r helt klart en aktie fr den lngsiktige och passar i en bred portflj.
Citera
2022-04-03, 22:27
Medlem
Flickpojkens avatar
Klart de r en bra aktie om man har pengar ver och har fr avsikt att ligga still i 5 r eller s. Kan skert ger avkastining p 2-3 ocks. Men rkna inte med de.
Citera
2022-04-22, 19:47
Medlem
MrRos avatar
Upp 14% p rapport, s lite felvrderad var den allt. Synd jag inte litat mer p mig sjlv och kpt mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in