2021-02-08, 18:06
Medlem
saggesalivs avatar
Såg att det inte fanns en tråd om detta bolag vilket jag själv har en del innehav i. Ett bolag med inriktning på hygienartiklar och hälsa. Äger varumärken så som: Tork, Edet, Libero och Libresse m.fl. Nuvarande kurs på cirka 265 SEK. Ett bolag jag personligen tror på, på lång sikt. Swedbank har rek köp och riktkurs på 360 (360). Omkring 47000 anställda. Verksamma i alla världsdelar utom Antarktis. Utdelning på 6.75 SEK i år.

Antal ägare hos Avanza: 32 244.
Börsvärde MSEK: 188 636,04

Här finns årsrapporten för 2020: https://mb.cision.com/Main/15798/3274602/1364026.pdf

Vad tror ni om detta bolag?
Citera
2022-03-26, 08:37
Medlem
MrRos avatar
Ja vad händer här? Starka varumärken och borde vara okänsligt för konjunkturen. Men går bara ner och ner. Man blir sugen på att bottenfiska, men sen sjunker den än mer.
Citera
2022-03-26, 10:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRo
Ja vad händer här? Starka varumärken och borde vara okänsligt för konjunkturen. Men går bara ner och ner. Man blir sugen på att bottenfiska, men sen sjunker den än mer.

Deras marginaler är under press pga supercykeln i råvaror.

Jag har bottenfiskat men man måste vara beredd på att det kan bli värre innan det blir bättre och att man måste hålla aktien tills cykeln vänder och deras marginaler förbättras.

Det är inte en aktie att köpa och tro att vinsten ska normaliseras i höst, det kan ta flera år och man måste vara beredd på detta.

Om de får ihop marginalerna igen, vilket jag tror på, så är aktien kanonfin. Deras försäljningstillväxt tuggar på som vanligt och de växer organiskt och via förvärv i områdena med bättre marginal.

Electrolux har för övrigt exakt samma problematik. De är inköpare av stål vilket marknaden inte gillar. Men detta kan vändas snabbt, råvaror är cykliska.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-26 kl. 10:54.
Citera
2022-03-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Deras marginaler är under press pga supercykeln i råvaror.

Jag har bottenfiskat men man måste vara beredd på att det kan bli värre innan det blir bättre och att man måste hålla aktien tills cykeln vänder och deras marginaler förbättras.

Det är inte en aktie att köpa och tro att vinsten ska normaliseras i höst, det kan ta flera år och man måste vara beredd på detta.

Om de får ihop marginalerna igen, vilket jag tror på, så är aktien kanonfin. Deras försäljningstillväxt tuggar på som vanligt och de växer organiskt och via förvärv i områdena med bättre marginal.

Electrolux har för övrigt exakt samma problematik. De är inköpare av stål vilket marknaden inte gillar. Men detta kan vändas snabbt, råvaror är cykliska.
Kan det ha att göra med högre energipriser och därför lägre marginaler?
Citera
2022-03-26, 11:06
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kan det ha att göra med högre energipriser och därför lägre marginaler?

Bland annat ja, men även insatspriser på papper och fraktkostnader är på höga nivåer.
De är nettoköpare av råvaror och den typen av aktier mår inte bra just nu. De har en post i sina resultaträkningar som heter "cost of goods sold" det är insatspriser för produkterna de säljer och den är upp för mycket. Själva försäljningen ser jättebra ut men COGS drar ned marginalerna.

Men som sagt, råvarupriser är cykliska. Jag är en tålmodig person så jag tänker övervintra cykeln i aktier som Essity och Electrolux.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-26 kl. 11:11.
Citera
2022-03-26, 12:21
Medlem
Citat:
Bland annat ja, men även insatspriser på papper och fraktkostnader är på höga nivåer.
De är nettoköpare av råvaror och den typen av aktier mår inte bra just nu. De har en post i sina resultaträkningar som heter "cost of goods sold" det är insatspriser för produkterna de säljer och den är upp för mycket. Själva försäljningen ser jättebra ut men COGS drar ned marginalerna.

Men som sagt, råvarupriser är cykliska. Jag är en tålmodig person så jag tänker övervintra cykeln i aktier som Essity och Electrolux.
Ja jag äger lite i SCA B och de har ju tom. sin egen energi försörjning enligt uppgift. Så det är ju rätt så bra!
Citera
2022-03-26, 12:40
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja jag äger lite i SCA B och de har ju tom. sin egen energi försörjning enligt uppgift. Så det är ju rätt så bra!

Se där!

Ja SCA har varit en betydligt bättre investering än Essity sista året eller så. Vi får se om det vänder eller om jag får stå med dumstruten.
Citera
2022-03-26, 12:42
Medlem
Jag gick in i företaget före splitten från SCA. Min vision är att medelklassen i världen växer kraftigt och hygienartiklar borde vara något som expanderar. Min analys kring läget var kanske inte helt korrekt visar det sig men jag låter Essity ligga kvar i byrålådan ett par år till...
Citera
2022-03-26, 12:49
Medlem
Citat:
Se där!

Ja SCA har varit en betydligt bättre investering än Essity sista året eller så. Vi får se om det vänder eller om jag får stå med dumstruten.
Jag kan nog köpa Essity framöver.
Citera
2022-03-26, 16:16
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag gick in i företaget före splitten från SCA. Min vision är att medelklassen i världen växer kraftigt och hygienartiklar borde vara något som expanderar. Min analys kring läget var kanske inte helt korrekt visar det sig men jag låter Essity ligga kvar i byrålådan ett par år till...

Det är en viktig poäng, ökad levnadsstandard borde leda till en högre efterfrågan på bättre hygienartiklar.

Det har riktats kritik mot bolagsledningen i Essity, bla från Carnegie, pga aktiekursens dåliga utveckling. Jag tycker den ser prisvärd ut på nuvarande nivåer men jag har redan bolaget genom Lundbergs så jag har beslutat mig att avstå för tillfället. Essity är helt klart en aktie för den långsiktige och passar i en bred portfölj.
Citera
2022-04-03, 22:27
Medlem
Flickpojkens avatar
Klart de är en bra aktie om man har pengar över och har för avsikt att ligga still i 5 år eller så. Kan säkert ger avkastining på 2-3 också. Men räkna inte med de.
Citera
2022-04-22, 19:47
Medlem
MrRos avatar
Upp 14% på rapport, så lite felvärderad var den allt. Synd jag inte litat mer på mig själv och köpt mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in