2021-02-07, 21:53
Medlem
Märkte en sak på senaste tiden. Söker man på Google ngn nyhet som man läst på Facebook fr Fria Tider, Samhällsnytt, Nyheter Idag och liknande då går det INTE att hitta den. Alternativa medier och deras nyheter verkar vara totalt ignorerade. När man tom skriver ganska tydligt vad man söker och medias namn. Man får flera år gamla artiklar fr SVT eller Expressen istället som låter liknande. Har ngn märkt detta? Är censuren på nätet införd nu i Sverige? Eller inbildar jag mig bara?
Citera
2021-02-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Märkte en sak på senaste tiden. Söker man på Google ngn nyhet som man läst på Facebook fr Fria Tider, Samhällsnytt, Nyheter Idag och liknande då går det INTE att hitta den.
Jag prövade att googla på texterna i en handfull artiklar som de står på respektive av de tre medier du nämner (alltså ej via något jag hittat på Facebook, eftersom jag inte har något sådant i mitt flöde på Facebook och inte vill leta där heller, bättre gå till själva källan, och att formuleringen på deras Facebookartiklar skulle kunna avvika från den i tidningen, men det har jag inte kollat iofs) och det blir träff varje gång.
Citat:
Alternativa medier och deras nyheter verkar vara totalt ignorerade.
Det märks inte, massor av träffar.
Citat:
När man tom skriver ganska tydligt vad man söker och medias namn.
Man får flera år gamla artiklar fr SVT eller Expressen istället som låter liknande.
Du visar inga exakta sökexempel som du skrivit, så det är svårt att veta om det är du själv som skriver konstigt tex. Jag fick i alla fall flera dagsaktuella träffar.
Citat:
Har ngn märkt detta? Är censuren på nätet införd nu i Sverige?
Nej.
Citat:
Eller inbildar jag mig bara?
Du kanske menar inbillar? Antingen det eller så är du inte så duktig på att söka, eller så är de medier du nämner inte så duktiga på sökmotoroptimering: https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6kmotoroptimering
Citera
2021-02-07, 23:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jag prövade att googla på texterna i en handfull artiklar som de står på respektive av de tre medier du nämner (alltså ej via något jag hittat på Facebook, eftersom jag inte har något sådant i mitt flöde på Facebook och inte vill leta där heller, bättre gå till själva källan, och att formuleringen på deras Facebookartiklar skulle kunna avvika från den i tidningen, men det har jag inte kollat iofs) och det blir träff varje gång.

Det märks inte, massor av träffar.

Du visar inga exakta sökexempel som du skrivit, så det är svårt att veta om det är du själv som skriver konstigt tex. Jag fick i alla fall flera dagsaktuella träffar.

Nej.

Du kanske menar inbillar? Antingen det eller så är du inte så duktig på att söka, eller så är de medier du nämner inte så duktiga på sökmotoroptimering: https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6kmotoroptimering

Sökmotoroptimering funkar inte på Google längre.

TS får söka med duckduckgo.
Citera
2021-02-07, 23:24
Medlem
SexSexSexs avatar
Google gör om i sökresultaten och lägger "officiella medier och godkända källor" överst
men jag vet inte om det är därför du int hittar det du söker
Citera
2021-02-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur menar du? Har du någon ytterligare information att hänvisa till om detta?
Google tipsar själva fortfarande om hur man optimerar:
https://developers.google.com/search
Citera
2021-02-07, 23:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hur menar du? Har du någon ytterligare information att hänvisa till om detta?
Google tipsar själva fortfarande om hur man optimerar:
https://developers.google.com/search

Att google tillrättalägger resultaten. Visst överdrev jag lite, optimeringen spelar fortfarande roll, men inte lika stor roll som hos duckduckgo t ex.
Citera
2021-02-07, 23:57
Medlem
Citat:
Att google tillrättalägger resultaten.
Kan du belägga det? Eller förväxlar du det med betalda annonser?
Citat:
Visst överdrev jag lite, optimeringen spelar fortfarande roll, men inte lika stor roll som hos duckduckgo t ex.
Kan du visa några jämförande studier?
Citera
2021-02-08, 00:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Kan du belägga det? Eller förväxlar du det med betalda annonser?

Kan du visa några jämförande studier?

Orkar inte leta på det.
Citera
2021-02-08, 00:03
Medlem
Citat:
Orkar inte leta på det.
Öh, men var har du fått det ifrån då? Eller skjuter du från höften?
Citera
2021-02-08, 00:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Öh, men var har du fått det ifrån då? Eller skjuter du från höften?

Det är olika källor men det var inte igår och jag orkar inte leta reda på det.
Citera
2021-02-08, 00:11
Medlem
Citat:
Det är olika källor men det var inte igår och jag orkar inte leta reda på det.
Återkom gärna så snart du har återfått krafterna och hittat dem - mycket intressant ämne!
Citera
2021-02-08, 07:15
Medlem
Citat:

TS får söka med duckduckgo.

Duckduckgo? Vad är det?
Vet inte om det är censur men ngn omprioritering på Google är det. Eller betalar "gamla medier" mer för att få sina sidor överst?

Om man skriver "invandrare våldtäkt" då tidigare var det alla alternativa medier först - det är ju deras "smörgåsbord".
Nu är det BRÅ först, sen massa annat, PK-blaskor men inga alternativa.
Senast redigerad av ABljuger 2021-02-08 kl. 07:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in